råd för långtidsboende i kåta

Först o främst filtrera vattnet genom finmaskigt tyg för att få bort den värsta smutsen

Koka är det i särklass mest effektiva och dessutom mest ekonomiska. Kokning tar hand om de allra flesta (alla?) bakterier/virus och parasiter.
Under stor del av året kommer du att elda, om inte för värme så för att få bort fukten o då passar du på att koka vatten på kaminen. För den ska självklart ha funktionen att du kan använda värmen till matlagning. Tänk; kokspis.

Finns UV-penna som har ungefär samma effekt men den är dyr o behöver laddas regelbundet o har en begränsad livstid även om den kanske räcker det året du är ute.

Finns filter men de är inte så bra mot virus, dyra o har begränsad hållbarhet

Tabletter med jod eller klorin funkar inte så bra mot virus eller parasiter

Trots att vi generellt har bra vatten i Sverige så händer det att utbrott sker där man hittat virus eller paraditer i dricksvattnet, tex i Östersund
Ev kan du hitta källvatten som du kan hämta i dunkar, mindre risk att det är bakterier/virus/parasiter i det så går troligen att dricka direkt. Tänk; grävd brunn.

Man kan hårdklora och avklora det - då överlever inget - knappt fiskyngel så ajöss med både virus och insekter

Köp Biltemas Poolklorgranulat 1 kg 150 spänn.
Räcker till några 200 000 l vatten normlaklorat(2 korn per liter) och iaf 20kubik hårdklorat...packa om i glasburk och ha ett treorör som brukstub

Grovfiltrera vattnet genom flergångskaffefilter , dra en tesked per 20l vatten.Vänta en timma och avklora med vanlig c-vitamin.
Kloret bryts ned omedelbart , du får experimentera med mängden , för mycket ger surt vatten.
 
Sådär ja! Nu har jag köpt min kåta, kamin samt alla mina kläder jag kommer behöva. Det blev en eldfell ifrån Tentipi och en safir bp 7manna.

Startskottet kommer att ske den första Januari! De första månaderna kommer spenderas på min polares föräldras mark, det ligger en stuga ca 100-200 meter ifrån med el men varken vatten eller värme. Det finns dessutom ett utomhusdass. Osäkert om jag kommer använda den dock, föredrar att skita i det fria hehe. Stugan ligger riktigt avsides, en stor anledning till att jag har valt den här platsen. Vill inte behöva noja att folk snor något.

Precis intill ligger en sjö som de äger. Det finns en båt etc. Ved finns där uppe med, jag erbjöd att betala 1000kr i månaden för platsen. De ville inte att jag skulle betala något men jag insisterade.

Det som återstår nu är att köpa lite inredning, dvs säng, någon låg fåtölj etc. Jag ska till en polare som är smed och fixa lite förvaringslådor för kläder, redskap etc. Troligtvis kommer jag bygga en låg hylla i C form för att kunna ha alla mina böcker där. Jag vill fånga en härlig känsla i tältet.

Det jag tänker mest på nu är sängen! Jag köpte ett halvt fleecegolv, tanken är att jag ska skita i sovsäck. Jag tänker en 6cm tjock uppblåsbar madrass som jag lägger lite fårskinn över. Sen drar jag 1-2 yllefiltar över mig och överst ett duntäcke. Går det att använda en vanlig madrass eller blir den för fuktig tror ni? Tips uppskattas väldigt mycket!!!

Det blir ingen smartphone, kommer nog köpa en mp3 spelare eller något för ljudböcker/musik. Telefon kommer jag ha men en väldigt simpel sådan. Vill komma bort ifrån att sitta på nätet så fort jag är uttråkad. Ska lära mig spela något instrument, har en flöjt / munspel. Kanske börjar där.

Fotogen lampa + en laddningsbar sänglampa ska med införskaffas samt en massa stearinljus! Kommer nog laga mat på en heatpal 5100, eldas med rödsprit.

Jag kommer att uppdatera med bilder under året om det är någon som är intresserad! MVH!
 
Grymt kul, låter som du hittat en väldigt bra plats!

En uppblåsbar luftmadrass har mycket dålig isolering och det blir rejält kalldrag under en sådan. Eftersom man plattar till loftet i sovsäck/filt på madrassen blir det inte så mycket tillskott från en filt/sovsäck på madrassen.

Det kommer garanterat bildas fukt men jag skulle ändå ha valt en enkel skummadrass på vinterhalvåret och räkna med att den kan behöva bytas ut. Vill du ha något som tål fukt bättre skulle jag snegla på vad som brukas för båtar med kojer, de är rimligen anpassade för snarlika klimat som du får i din kåta. Du ska nog inte klä in madrassen i något och luftiga spjälor under den så att den andas så bra det går sen vädra den då och då. Om den får ligga under ett flertal fällar längre tid så kan det nog låsa in fukt.

Luftmadrass kan funka när det blivit lite varmare.

Eftersom jag fick tag på en Exped Downmat billig har jag en sån och den kan låta optimal, dock är de ganska ömtåliga och väldigt dyra så jag skulle inte satsa på något sådant. Vikten är ju inte så känslig för ditt fall.

/G
 
Grymt kul, låter som du hittat en väldigt bra plats!

En uppblåsbar luftmadrass har mycket dålig isolering och det blir rejält kalldrag under en sådan. Eftersom man plattar till loftet i sovsäck/filt på madrassen blir det inte så mycket tillskott från en filt/sovsäck på madrassen.

Det kommer garanterat bildas fukt men jag skulle ändå ha valt en enkel skummadrass på vinterhalvåret och räkna med att den kan behöva bytas ut. Vill du ha något som tål fukt bättre skulle jag snegla på vad som brukas för båtar med kojer, de är rimligen anpassade för snarlika klimat som du får i din kåta. Du ska nog inte klä in madrassen i något och luftiga spjälor under den så att den andas så bra det går sen vädra den då och då. Om den får ligga under ett flertal fällar längre tid så kan det nog låsa in fukt.

Luftmadrass kan funka när det blivit lite varmare.

Eftersom jag fick tag på en Exped Downmat billig har jag en sån och den kan låta optimal, dock är de ganska ömtåliga och väldigt dyra så jag skulle inte satsa på något sådant. Vikten är ju inte så känslig för ditt fall.

/G

Tack för svaret! Jag är med inne på att köpa en enkel madrass, ska jag lägga spjälor under eller hur ser det upplägget ut? Eftersom att vikt och volym på packning inte spelar någon roll så känns det bäst + mysigast. Har du några tips på hur jag ska förvara mina kläder? Jag har torkring, men tänkte ha någon kista/låda för kläderna och en för smutstvätt men jag är rädd att de blir fuktiga och riskerar att mögla. Jag har lagt mycket pengar på kläderna för att de ska hålla i flera år. Tack igen för svaret! Mvh
 
Har inte så mycket erfarenhet men så här skulle jag resonerat i din sits.

Glesa träspjälor i sängen och rimligt med luftspalt under skulle jag satsa på. ca 70mm breda och lika mycket mellanrum men det är inte petnoga.

Gissar att du har en del naturmaterial och de största riskerna är då fukt, insekter/skadedjur och även sork/möss.

Att hänga på en galge är sannolikt bäst så för tjocka tröjor är det nog en bra lösning. Då vädrar du även ur bättre och skjuter upp behov av tvätt. Mycket kommer lukta eldrök så du slipper även parfym ;). För andra plagg kan nog en kista fungera, lägg då något väldigt fuktabsorberande i botten (inte ris/organiskt som drar till sig djur) som du enkelt kan byta om det har sugit åt sig, kattsand av "kristall" typ kanske kan funka och vara billigt. Sen lite spjälor/galler en bit ovan som kläderna ligger på. Insekter kan fortfarande ta sig in men bör inte vara en risk på vinterhalvåret. Optimalt är om du bygger kista eller spjälor i cederträ då det motverkar skadedjur men det kan nog vara svårt att få tag på, får du tag på bitar kan du lägga dem i botten.

Smutstvätt är ännu viktigare, de drar lättare till sig skadedjur så en liknande lösning för den om än att den inte behöver vara så lätt att organisera. En tunna med liknande upplägg kan nog funka och såklart inte slänga ner fuktiga kläder.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
magkar80 Helsport Nordmarka 6 kåta Bo och sova 3
Rejk Lättvikts Tipi/Kåta/Lavvu för 2 Bo och sova 1
Hookahey Helsport Pasvik 4-6 Bo och sova 0
såg Kåta eller Knäppetält? Bo och sova 7
mål skåne: plats sökes för uppställning av kåta, nära lund/malmö Bo och sova 0
såg vad sägs om detta tält på sommare och kåta på vintern. Bo och sova 10
xtrem Kamin till kåta? Bo och sova 3
xtrem Impregnera kåta? Bo och sova 3
prosper0 Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring Bo och sova 58
meier TIPI 6 kåta erfaringer ?? Bo och sova 1
jahogs Kåta uppsättning Bo och sova 1
anjoua Prisskillnad på kåta, varför? Bo och sova 9
anjoua Lättvikts kåta Bo och sova 8
Sinegraf Traditionell lavvu/kåta Bo och sova 0
brigas Tunneltält eller kåta Bo och sova 8
T.S Kåta eller Lavvu? Bo och sova 18
ABL Billig kåta Bo och sova 9
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Britta GF vilken lavvo - kåta ? Bo och sova 0
JGK Bo i kåta Bo och sova 7
Fjällkjell Kåta för 1 - 2 personer Bo och sova 3
-Patric- Kåta i Svensk Jakt Bo och sova 15
ixa Tält kåta Bo och sova 3
bredviken Eldningsteknik i kåta Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...