Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan?

Hej hej
Tänkte se om det finns några goda råd och åsikter om min nya upphängning till min Hennesy Hammock.

Har bytt ut orginal mot webbings och korta öglor på ändan av hängmattan.
Detta köpte jag.
Webbings: https://www.extremtextil.de/en/webbing-polyester-25mm-strong.html
köpte ca 3 meter till varje ända på hammocken
Färg: vita


Sedan köpte jag
https://www.extremtextil.de/en/dyneema-polyester-cord-1-25mm-32-windings.html?number=70245.LEUGLB
Dessa tog jag i fluorescent yellow.
Använder dem till att spänna ut tarpen åt sidorna.

Sedan köpte jag
https://www.extremtextil.de/en/dyneema-cord-1-5mm-100-dyneema.html?number=70614.WEI
Färg: vita
Dessa använde jag till sidorna på tarpen samt att göra öglor på ändarna av hammocken som jag sedan fäster banden i.

Sedan köpte jag dessa
https://www.extremtextil.de/en/buck...rts-aluminium-anodised.html?number=70478.GRAU
Användas för att spänna upp hammocken med webbings.


Aldrig gillat de svarta snörerna på hammocken, så nu tog jag till och körde vitt och gult så det syns bra när det är mörkt ute.

Blev lite överraskad av hur tunna och små de vita 1,5mm Dyneema snörerna var. Det står på sidan att de ska klara 230DaN (230kg) så jag antar att de bör räcka med marginal. Enda som slog mig är att de kanske slits lite då de är så tunna och därmed riskerar att gå av efter ett tag... vad tror ni? (känns ju som att hänga i spindeltråd)

Gillar att höra folks åsikter, kommentarer och tips!

Bifogar lite bild/video för den som är intresserad.

Vad tror ni, kommer det hålla.
Är snöret runt hammocken för tunn och kan skada den med fästningen jag gjort?

Tror ni spännet (buckle) kommer hålla eller kommer det riskera att glida under natten?

Knop för att hålla ihop öglan som sedan fästes i buckle och hängmatta
https://imgur.com/a/6yCwetF

Bild på fästningen i hammocken med öglan som sedan går till webbing.
https://imgur.com/a/CwWCXpY

Liten kort film över hela hängmatteupphängningen, snöre runt hängmatta och webbing.
https://www.youtube.com/watch?v=c17GRbeVP-w&feature=youtu.be

I ändan av banden vid spännena är det en stop åtta knop. Bara för att inte ha en lös ända och ett litet stopp så den inte kan glida ur spännet.
Sedan i andra ändan är det en ögla där jag tänker fästa en karbinhake för att dra webbing runt träd och fästa i sig själv. Sedan bara spänna med spännet så hänget blir lagom :)
 
inga råd möjligtvis en reflektion

Du är säkert inte den enda som vill ha kommentarer och reflektioner på de du skriver, det är ju en stor anledning till att vi har forum, att få just kommentarer och reflektioner annars slutar folk att skriva.

Jag använder inte hammock och har inga råd angående de, däremot kan jag hålla med om att din vita lina på 1,5 mm är tunn. Mitt tält har 3 mm lina. Tror inte att tjockleken på mina linor är dubbelt så tjocka, enbart för att orka hålla kvar tältet om det blåser. Jag kan tänka mig att slitage på grund av användning utgör en viss del, så fort man använder något utsätts de för smuts och de borde rimligen slita på sakerna, solens UV strålar skadar dessutom många av våra material, själva hanteringen av linorna blir svårare när de blir för tunna, jag tror dessutom att en lina som sägs klara 230kg, den har inte kapacitet att klara större ryck än just 230kg, tex när du sätter dig eller gungar. Ett snöre som sägs klara 230kg är förmodligen inte tänkt att klara de du kommer utsätta dem för även om du har dubblat dem. Jag tänker då mest på när din lina går runt spännet som dessutom inte har runda kanter utan 90 gradiga hörn även om de inte är vassa i sig. Mitt tälts linor är förmodligen 3 mm för att de ska bli lättare att hantera och inte skära in i de övriga fästeten som finns på tältet, de har säkert en in inbyggd design och känsla med i beräkningarna.
 
Jag har absolut ingen erfarenhet av detta, men misstänker att 1.5 mm lina är för tunn, syns nästan redan nu att hela spännet med repet och bandet kommer att glida snett. Förmodligen brister 1.5 mm linan.
Men vad vet jag, bara en tanke från mig :)
 
Du bör nog byta ut 1,5 mm Dyneema mot uppemot 3 mm. till hängmatteupphängningen. T ex dutchware som gör lätta höngmattetillbehör, använder runt 3mm till hängmatteupphängning, men bara 1,75 mm till en ridgeline. Att de inte går till mindre dimensioner för upphängningen är antagligen erfarenhetsbaserat och välgrundat.

Till sidorna på tarpen ska det inte vara något hållfasthetsproblem med 1,5 mm, men de kan naturligtvis vara lite fippliga att använda.

Vid en normal dimensionering finns lite marginal så det brister nog en bit över 230 kg belastning när det är nytt, men som påpekats kommer nog belastningen punktvis att bli högre t ex i knutar etc.

Om man använder man lätta grejer i allmänhet och om man använder mindre marginaler än i princip alla andra i synnerhet är det ju viktigt att ha extra koll på normala säkerhetsprinciper som att ha minst 30 graders nedhäng och att välja ställen där ett brott i hängmatta eller upphängning inte ger allvarliga skador.

Om du har 30 graders nedhäng så kommer upphängningen att (på var sida) att belastas med ungefär din kroppsvikt. Om du använder 15 grader kommer belastningen istället bli ungefär dubbla kroppsvikten.

Min erfarenhet är att hur spännen fungerar med olika band är svårförsägbart. Om inte extremtextil skrivit att de fungerar bra ihop vet du inte förrän du provat ordentligt.

Jag ska lägga till att du nog kommer att få något som fungerar bra när du är klar.

Själv är jag inte så mycket för knopar så även om jag gör en del annat själv köper jag allt sådant här hos dutchware om jag inte hittar det på närmare håll.
 
Tack för kommentarena. Det var lite som jag trodde då att de kanske är lite tunna.

Det är dock lätt ordnat.

Som svar till varför jag håller på...
Det är halva hobbyn. Fixa, trixa, fundera. Visst kan jag köpa färdigt. Men det är roligare att köpa själv.
 
Just dynema har en tendens att nötas lite lättare än exempelvis nylon och polyester så livslängden är kortare. Då blir det viktigare att undvika snöre direkt mot snöre/rep/band textil där du riskerar att det skaver/löper. Där du knyter har det mindre betydelse men det kan vara bra att undvika loopar direkt genom annan textil, då bör man ha en ring av plast/metall.

Ett exempel är linsträckare som då istället bör ha loopen mot pinnen och inte en textilögla i tarpen.

Som referens kan nämnas att Hilleberg kör med både 2mm och 3mm men använder polyester, de har brottstyrka på 60 respektive 80kg och en vikt på ca 2 resp 5g/m.

Polyester absorberar mindre vatten än motsvarande i nylon, så du har valt helt rätt material för remmar.

Helt rätt att köpa lösa delar, det blir säkert dyrare men så mycket roligare att välja helt själv :)
 
Tack! Precis, halva nöjet är att ligga i soffan och fundera över knopar och hur man kan göra olika små förändringar för att göra det snyggare och bättre :)

Tog åt mig av åsikterna om att 1.5mm för öglan kunde vara lite tunn.
Plockade fram hennesys orginalsnöre och gjorde en lösning såhär:

bilder:
https://imgur.com/a/XXkVYzU

Det jag gjorde var att dra den tjockare orginal-snöret genom hängmattan och vira ett par varv (som den är fäst vanligtvis). Sedan har jag tagit alla tre ändra och:
En ände som löper in och runt hammocken,
Den andra änden från fästningen i hammocken
Samt den tredje efter att ha virat snöret runt spännet

och med dessa tre gjort en gemensam stopp-åtta så allt låser sig självt i alla riktningar.

känns jäkligt stabilt detta :)


vad tycker ni?
är det bättre än 1.5mm :D
 
Använder du alltså lina med en brottgräns på 230 kg för upphängningen av hängmattan?

Det blir ju en hävstångseffekt när man ligger i en hängmatta.

Googlade lite snabbt (orkade inte sätta mig och räkna) och hittade den här, det är cord tension som är relevant alltså.
http://theultimatehang.com/hammock-hang-calculator/

Så får man ju ta hänsyn till att när man rör sig så ökar kraften rejält så man lär ju behöva en säkerhetsfaktor på 2-3 åtminstone (man dör ju inte om man trillar ner).
 
Använder du alltså lina med en brottgräns på 230 kg för upphängningen av hängmattan?

Det blir ju en hävstångseffekt när man ligger i en hängmatta.

Googlade lite snabbt (orkade inte sätta mig och räkna) och hittade den här, det är cord tension som är relevant alltså.
http://theultimatehang.com/hammock-hang-calculator/

Så får man ju ta hänsyn till att när man rör sig så ökar kraften rejält så man lär ju behöva en säkerhetsfaktor på 2-3 åtminstone (man dör ju inte om man trillar ner).

Ja så är det.
Som sagt, linan var lite tunn och jag tänkte inte på hävstångseffekten alls :)
Men i mitt senaste inlägg här ovan har jag bytt dessa tunna 1.5mm 230kg linor till hennesys orginallinor. Därefter kommer webbings och buckle samt karbinhake.

Då borde det vara på det torra.

Edit
använde din länk och räknade lite.
Även om jag lägger på 15kg på min egna vikt och hänger hängmattan med en vinkel på 15 grader så kommer "cord tension" upp i ca 170kg.
Alltså är 230kg ganska så lugnt... såklart med lite slitage så närmar man sig gränsen.
Sedan om man gör lite mer rätt med vinkeln, kommer närmare 30 grader så sjunker vikten drastiskt.

Men som sagt, bytt linor till regält tjocka.
Har ingen aning om vad dessa har för bråttgräns... men med tanke på att det är Hennesys orginal så antar jag att de klarar en del :)
 
Även om jag lägger på 15kg på min egna vikt och hänger hängmattan med en vinkel på 15 grader så kommer "cord tension" upp i ca 170kg.

Som jag skrev förutsätter det att du inte rör dig. Om du vänder dig om i hängmattan så det blir "ryck" i linan så ökar kraften mycket.

Kommer du upp i 170 kg där behöver linan antagligen tåla 500-700 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediumviktsvandraren Hur reparera min Thermarest Uberlite? Bo och sova 9
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Cryfish Sovsäck till min fru Bo och sova 0
AnteÅ Pris för min sovsäck? Bo och sova 4
moa_k40 Vilken sovsäck att kombinera med egen min -3 till vinter? Bo och sova 35
Glännman Min nya sovplats Bo och sova 7
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
Tomas J Vilken komforttemp. har min gamla Haglöfs Camplite? Bo och sova 8
Pukan Min pappa är lite... Bo och sova 16
gost Hur förvarar jag min sovsäck? Bo och sova 4
mattiasland Hur motiverar jag min sambo? Bo och sova 14
1234 Hur förvarar jag bäst min sovsäck ? Bo och sova 2
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
erik_odal Upphängning av näthängmatta? Bo och sova 6
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.