Neoair All Season eller Exped Synmat?

Mitt val är NeoAir All Season. Båda är likvärt bekväma och lika varma. NeoAir är aningen smalare men luftkanalerna går på tvären istf längden så det går ut på ett och samma. Tjockleksskillnaden (7mm närmare till tälttaket) märker man knappast, men viktskillnaden och något mindre packvolym har betydelse. Dessutom har NeoAir något mindre volym så kanske man får det uppblåst lite snabbare (har inte beaktat syntetisoleringens volym i Exped).
 
Ett ännu lättare alternativ

Hejsan,

Jag har kört med följande liggunderlag ett tag nu och är mycket nöjd http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1161944. Vi hade det bland annat med oss på vår senaste vintertur då vi som kallast hade ner mot -35 grader utan att kylan gick igenom. Är så vitt jag vet med sina 430 gram marknades lättaste 4-säsongersliggunderlag i "normalstorlek".

Men då du mest verkar ha kikat på extra breda liggunderlag kanske du upplever det som för smalt och i så fall hade jag gått NeoAir XTherm Large (http://www.outdoorexperten.se/p-19232-therm-a-rest-neoair-xtherm-large.aspx?affiliateID=10058) som med sina 570 gram väger klart mindre än NeoAir All Season. Om jag skulle köpa ett extra brett liggunderlag från Exped hade jag utan tvekan satsat på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1194468, som med sina 735 gram i vikt ligger mycket nära NeoAir All Seasons 710 gram.

/ Stefan
 
Thermarest! Underbar service! Köpte ett Thermarest från någon butik i England som jag ej kom ihåg vad den hete inget kvitto heller, sen demelerade det å vart en bula på det så det inte gick att andvända nu i sommras i Vindelfällen. Sen när jag kom hem ringde jag till återförsäjaren av Thermarest i sverige, dom bad mig skicka in det så skulle jag få ett nytt. jag skickade det på måndag förmiddag och fick ett nytt till på onsdag så Kaitumresan vart räddad som jag åkte iväg på 2 dagar senare :) Kommer aldrig sluta andvända Thermarest
 
Synmat 7 UL och en Schnozzle bag. Du pumpar upp liggunderlaget på nolltid och det är otroligt kompakt och bekvämt. Möjligtvis att man kan köra med wide varianten om man är lite större.
 
Har bra erfarenhet av Synmat 7UL. Valde det framför neoair (vanliga varianten) för att det var mindre prassligt. Kanske är All Season bättrat sig där?
 
Har båda inom familjen...och exped är bra mycket varmare när det gäller mig själv, dock vinner neo air på vikt/volym men vad gör det när man fryser;)

Val beror ju på vid vilken årstid man skall använda detta dock.
 
appslapp, vilken modell av NeoAir vs Exped har du? De föreslagna modellerna har samma R-värde och borde därmed vara lika välisolerande.

Edit: Har själv en All Season för vinterbruk och har minsann inte behövt frysa med den.
 
Jag är av den åsikten att du fekki bör provligga båda märkena innan du bestämmer dig. För min del var det helt annorlunda att ligga på ett neoair trekker (grön-svart) än ett synmat (orange, inte UL), båda i storlek large. Som någon sagt ovan eller jag drömt är skillnaden ju primärt luftkanalernas orientering. Samt ventilens utformning.

Neoairen kändes som en blandning av bäddmadrass direkt på golvet (när det var väl uppblåst) och en vattensäng (när det var mindre luft i). I stort sett omöjligt att somna på i båda fallen. Dessutom jobbigt att blåsa upp och tar lång tid att pressa luften ur. Tyget verkade starkt och motståndskraftigt, till skillnad från den första gula modellen. Frös underifrån med det när det gick nedåt 0. Har inte provat de nya lättare x-. Tror inte jag gillar mumieformen.


Synmattan sov jag jättegott på, och upplevde att det liksom värmde underifrån även om det var för kallt i övrigt med för tunn sovsäck. Det har varit en del snack om "badmadrass" apropå de längsgående kanalerna, men jag har inte märkt att det skulle vara något negativt. Modellen 9 LW som jag hade tar väldigt många pumptag (100 kanske?) att blåsa upp, och det verkar hela tiden som om ingenting händer, sen plötsligt är det bara 10 pumptag kvar tills det är för hårt uppblåst. Man kan använda den där schnozzel-påsen (säljs dyrt i Sverige förstås!) ihop en vanlig synmat om man köper till en adapter som säljs separat. Tar lång tid att tömma på luft, men inte så lång tid som neoair, fast 9LW bör har större volym luft i sig.

Båda sorterna är oförskämt dyra hos de svenska återförsäljarna, vet inte om det är expeds importör eller kedjorna som man ska skylla på. Släng iväg ett mejl till de svenska butikerna och klaga innan du beställer ett från England. Fram till 2013 kunde man köpa ett Downmat 9 LW för 1400 inklusive frakt från England... Nu får du iaf ett synmat 7 pump för 1150 leveratat.

SynMat lite 5 för 250-400kr mindre är ett alternativ till. Samt det där synmat basic.

Provligg.
 
Har All Season, och exped synthmath och downmath.

Jag tycker att All Season och Downmath är som natt och dag, när det kommer till värmeisolering.
Tycker även om att sythmath är varmare...men märk väl att det är jag personligen som uppfattar detta.
 
Tar du en DownMat 9 så har den ju nästan dubbelt R-värde jämfört med NeoAir Allseason så den ska ju kännas märkbart varmare.

Då jag nämnde att jag har Allseason och har inte frusit så bör jag tillägga att på vintern har jag kompletterat med ett litet cellplastunderlag för att inte riskera förlora all isolering om jag får punktering på luftmadrassen. Cellplasten sitter man också gärna på under pauser. Då stiger naturligtvis vikten och packstorleken men säkerheten ökar i mitt tycke mer än så, men med de temperaturer som förekommer här kan jag inte tänka mig att jag behövde isoleringen som cellplast + DownMat 9 ger.
 
Tack för alla tips. Jag ska främst använda detta vår,sommar & höst. Vinter är i dagsläget inte aktuellt. Jag har kollat lite på större skydd eftersom jag är ganska bredaxlad och stor i allmänhet.

Jag är ingen gramjägare utan prioriterar komfort i första hand men vill för den sakens skull inte släpa på vikt i onödan.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...