Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kalahari Hunter, gillar verkligen semi-skinner bladet...Och 3V är ju strået vassare avseende både rosttröghet och skärpebeständighet. Har god lust att köpa båda...
Alltså, har du råd så varför inte ;). De är trots allt ganska olika.

Gillar egentligen bladet på CS-kniven bättre men retar mig på det utstickande parerskyddet. Det bör dock inte vara några problem att Dremla bort det om lusten faller på :). Min variant är i Carbon V.

~Paul~
 
Alltså, har du råd så varför inte ;). De är trots allt ganska olika.

Gillar egentligen bladet på CS-kniven bättre men retar mig på det utstickande parerskyddet. Det bör dock inte vara några problem att Dremla bort det om lusten faller på :). Min variant är i Carbon V.

~Paul~

Du är ju inte klok du ;) Det är just parerskyddet på Master Huntern som jag skulle vilja ha. Jagar med en Fällkniven H1 nu, och just parerskydd saknar jag när man jobbar under hala förhållanden. Ett moment är t ex när jag (kanske min knäppa vana) ska bryta upp bäckenet när man tar ur djuret ute i fält. Då hållar jag runt skaftet och hamrar med andra handen på knivens bakända. Risken är att man halkar över eggen. Så där är ett parerskydd inte dumt.
 
Du är ju inte klok du ;) Det är just parerskyddet på Master Huntern som jag skulle vilja ha. Jagar med en Fällkniven H1 nu, och just parerskydd saknar jag när man jobbar under hala förhållanden. Ett moment är t ex när jag (kanske min knäppa vana) ska bryta upp bäckenet när man tar ur djuret ute i fält. Då hållar jag runt skaftet och hamrar med andra handen på knivens bakända. Risken är att man halkar över eggen. Så där är ett parerskydd inte dumt.
Hehe, OK. Fast jag tror att du har missförstått mig. Jag vill inte ta bort fingerskyddet helt och hållet, utan snarare göra det något mindre utstickande.

Sedan beror allt på vad man huvudsakligen använder kniven till. Jag har andra knivar till jakt/fiske och därför inte använder den här typen av knivar över huvud taget därtill. Den här knivtypen använder jag snarare som EDC/allt i allo campingkniv.

~Paul~
 
Hehe, OK. Fast jag tror att du har missförstått mig. Jag vill inte ta bort fingerskyddet helt och hållet, utan snarare göra det något mindre utstickande.

Sedan beror allt på vad man huvudsakligen använder kniven till. Jag har andra knivar till jakt/fiske och därför inte använder den här typen av knivar över huvud taget därtill. Den här knivtypen använder jag snarare som EDC/allt i allo campingkniv.

~Paul~

Exempel på dina favoriter bland jaktknivarna?
 
Frosts är bra. Men du har väl något annat i bältet eller ryggsäcken ute till skogs? När du tar ur etc.
 
Den ser mycket funktiell ut. Bra material och geometri. Enda nackdelen kanske är slidan, som jag misstänker är gjord av läder?
 
1. Så är det! Vet inte hur många knivar jag har som ser ut på det sättet. Men eftersom jag fått dem till en billig peng och dessutom kan återställa dem till en någorlunda hygglig kvalitet så ropar jag in dem/köper dem ändå.

2 Tack! Detsamma!

Är säker på att jag har avsevärt fler men de ligger utspridda lite överallt. Det gäller att ha ordning på grejerna. Något som undertecknad slarvar med...

~Paul~

Ser det ut som de använt vinkelslip skulle jag avstå. Stålet kan ha blivit överhettat.

/John
 
Edit: såg precis att du skrivit oxläderslida...

Lädret i slidan är dock av den tjockare varianten. Tror faktiskt att det är den mest robusta slidan som jag äger.

Den varken krymper, töjer sig eller på annat sätt blir påverkad (utom eventuellt om man doppar den i vatten och låter den ligga där). Den är behandlad på utsidan med någon typ av epoxyliknande beläggning.

Någon insats för att skydda bladet mot garvsyran behövs inte eftersom bladet som sagt är kromat.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Gerber A475 slida.jpg
    Min Gerber A475 slida.jpg
    17 KB · Visningar: 324

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.