Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Kan en fickkniv av allroundtyp ha så mycket bättre bladform än såhär? Kniven är en Le Thiers G. David med ett blad i svenskt Sandvik 12C27. (Ber om ursäkt för tumavtrycket på bladet i bild nr 1)

Självklart är den utrustad med en korkskruv. Skulle bara fattas på en fransk kniv ;). Dessutom finns ett litet fånglinehål.

Bladlåset är av glidlåstyp med två mycket distinkta lägen, ett av dem i början av utfällningen, det andra i mitten av densamma.

~Paul~
 

Bilagor

  • Min Le Thiers G David.jpg
    Min Le Thiers G David.jpg
    23.1 KB · Visningar: 788
  • Min Le Thiers G David, 3.jpg
    Min Le Thiers G David, 3.jpg
    23.1 KB · Visningar: 798
Japp, lite bättre kunde bladformen varit. En drop point är mer praktisk, tycker jag :)
Men en mycket trevlig kniv.
OK, där ser man :).

Har du kanske någon bild på din/dina favoriter med hänsyn till din Drop Point preferens?

En förklaring till varför jag gillar den aktuella bladformen. Jag tycker att den passar väl till lite mer intrikata skär, dvs lite mer finlir. Jag använder den här typen av knivar till svampplockning, lättare matprepp, samt att skära agn i samband med diverse sportfiskeaktiviteter.

Korkskruven är praktiskt eftersom den kan hysa en liten Victorinox-miniskruvmejsel.

~Paul~
 
Fällkniven tk4 har en mycket bra bladform. 1 mm tunnare blad hade varit ännu bättre dock. Lånad bild. Min vill inte göra sig till känna ikväll.
 

Bilagor

  • Fallkniven-TK4-Folding-Knif.jpg
    Fallkniven-TK4-Folding-Knif.jpg
    18.8 KB · Visningar: 698
Victorinox Alpineer har förvisso nästan mer av en spearpoint, är också en favorit.
 

Bilagor

  • noze-victorinox-nuz-victorinox-alpineer-0.8823-.jpg
    noze-victorinox-nuz-victorinox-alpineer-0.8823-.jpg
    20.2 KB · Visningar: 684
Fällkniven tk4 har en mycket bra bladform. 1 mm tunnare blad hade varit ännu bättre dock. Lånad bild. Min vill inte göra sig till känna ikväll.......................Victorinox Alpineer har förvisso nästan mer av en spearpoint, är också en favorit.
Helt klart två mycket fina knivar!

Känner igen dina svårigheter att hitta en specifik kniv för fotografering. Ibland går jag till mina tidigare inlägg för att "stjäla" länken :),

~Paul~
 
Det är en förträfflig kniv. Sidorna ger ett bra grepp. Låsningen är mycket stabil. Bra hål till fånglina. Användbar bladgeometri. Visst kunde man som alltid önskat sig lite bättre stål i en Vic, men de är lätta att slipa upp och man behöver inte hantera dem alldeles för nojigt.

Synd att de upphörde med tillverkningen av en så funktionell modell.
Som tur är snappade jag upp att det var på G, och klippte de sista från ett par webbutiker i Tyskland och UK :)

Vad heter modellen?
 
Har också den äldre versionen. Den nya intresserar mig inte.

Det enda man eventuellt behöver göra med den gamla är att ta ned vinkeln lite så att den lättare går igenom organiskt material.

Jag äger båda slidorna (läder och kydex).

Dock anser jag att min Gerber A400 och A475 är effektivare på att skära och med sina kromade M2-blad håller skärpa avsevärt längre än Peltonenkniven.

Min Cold Steel Master Hunter har blad i Carbon V men den få ligga fint i vitrinskåpet och vila sig i form ;).

~Paul~
M95 är en bra kniv. Hänger alltid med på vandringar höst till vår i skogslandskap. Täljer, skär limpan och späntar lite ved. Jag har också den äldre planslipade versionen. Glad jag skaffade den och inte den nya varianten.
Som på bilden har jag också en gammal cold steel srk liggandes. Inköpt tidigt 90-tal, originalet i Carbon V (nostalgi...). Mycket länge sedan den användes dock, är ju ingen särskilt funktionell skapelse.

Jag är nog böjd att hålla med om att jag föredrar den äldre modellen, även om jag är säker på att den nya versionen också är en mycket bra kniv.
Vid sidan av att det nya bladet är tunnare och sabelslipat så finns det andra skillnader.
Bladet till den tidigare versionen tillverkades av Fiskars och var smidd (drop forged) och differentiellt anlöpt, mjuk rygg och hård egg.
Det nya bladet tillverkas av Laurin Metalli i 80CrV2-stål och härdas lite högre än tidigare version, är ej smidd och ej differentiellt anlöpt.
/Lux
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...