Tält för mig som är 190 cm

193 cm, trivs utmärkt i HB Unna. Ingen absid men i övrig fantastiskt tält med bra höjd. Råkar ha ett ”över” som jag kan tänka mig att sälja:)
 
Olika uppfattning

193 cm, trivs utmärkt i HB Unna. Ingen absid men i övrig fantastiskt tält med bra höjd. Råkar ha ett ”över” som jag kan tänka mig att sälja:)

Bra höjd skulle jag nog vilja påstå är lite att ta i. Det finns visserligen tält med lägre höjd men Scarp 2 har ju 114 cm vilket är ganska stor skillnad för oss långa. Jag har suttit med krummad rygg många gånger i mitt Kaitum 3 GT (105 cm sitthöjd) och önskat 5-10 cm till i höjd.

Att ha ett tält utan absid är inget jag eftersträvar. Antingen ligger packningen utanför tältet med risk att den blir blöt av regn och snö eller så ligger den i tältet med risk att blöta ner sovsäck och kläder om den redan är blöt. Helst har jag stor absid men jag kan tänka mig att gå ner på liten absid om det krävs för att komma ner under 2 kg på ett tält som har mina krav på mått i övrigt.

Hur gör du själv med packningen i Unna? Innanför eller utanför? Jag har aldrig testat det så jag vet inte vad jag tycker om längden.
 
Vad spelar 200 gram för roll om du inte kan sova i tältet?

Kaitum gäller. Eftersom du är större orkar du bära några hekto till. :)

God jul


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Packningen utanför, sommartid under regnskydd och vintertid i pulka. Har iofs nästan allt haft med en hund och då är packningen i tältet inget alternativ. På tal om vintertältning är ventilationen i Unna sådär, gränsande till dålig. Höjden har jag ärligt talat aldrig sett som ett bekymmer. Har ett HB Anjan 3 också med, enligt spec, samma takhöjd som jag upplever som lägre. Längden i Unna är inte ett problem, mycket tack vare de ”branta” väggarna.
 
Vad spelar 200 gram för roll om du inte kan sova i tältet?

Kaitum gäller. Eftersom du är större orkar du bära några hekto till. :)

God jul

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Nu är det ju lite mer än 200 gram det gäller. Det lättaste Katium väger 3 100 g enligt Hillebergs hemsida medan Scarp 2 väger ca 1 700 g enligt Tarptent. Dessutom har du ingen aning om mina övriga fysiska förutsättningar. Att jag är lång innebär inte med automatik att jag kan bära mycket. Eller har lust för den delen. Jag kanske ska ha med mig mat för 3 veckor och kamerautrusning. Då är det ju rätt onödigt om tältet tar upp för stor plats. Som jag skrev i första inlägget vill jag hitta ett tält som väger under 2 kg och som jag dessutom kan sova i. Jag är alltså inte beredd att ta ett för litet tält bara för att det är lätt. Jag hade gärna haft storleken i ett Kaitum men inte till priset av den vikten. Då verkar Scarp 2 passa tillräckligt bra för en bra vikt.

Packningen utanför, sommartid under regnskydd och vintertid i pulka. Har iofs nästan allt haft med en hund och då är packningen i tältet inget alternativ. På tal om vintertältning är ventilationen i Unna sådär, gränsande till dålig. Höjden har jag ärligt talat aldrig sett som ett bekymmer. Har ett HB Anjan 3 också med, enligt spec, samma takhöjd som jag upplever som lägre. Längden i Unna är inte ett problem, mycket tack vare de ”branta” väggarna.

Ok då vet jag. Unna är inget för mig som sagt men kul att höra hur folk gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Damberg Tält för mig och min hund? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.