Tips på dykutrustning?

Inte dykt sen jag tog cert här hemma, så tänkte skaffa the basics. Avsikten är att gå en avrostningskurs utomlands (typ Egypten) och dyka någon vecka.

Tänkte köpa väst, mask & regulator. Gärna lätta och resväsk-vänliga. På luft och på små djup. Amatörnivå / recreational .

Denna västen verkar vara anpassad för resa, den har dock ingen "back plate", minns inte vad detta är till för ens...? Stabilitet?

http://www.sportextreme.com/en/scuba-diving-bc-vests/mares-f-light

Regulator. Jag minns att jag tyckte min var tung/tappade den ganska ofta när jag tog kursen. Vill gärna ha en liten & nätt som dels väger lite för resväskan, men bara allmänt bekväm... Tips?

Slutligen halvdum fråga. Varför är en octopus så himla mycket billigare än en regulator?

Tack. Och nu ska jag läsa igenom PADI-boken...
 
Jag kan inte råda dig om de utrustningar de frågar om för jag är tyvärr allför ointresserad av prylarna. Rent generallt är det mesta bra grejer. Det fungerar inte så bra att försöka hålla ett bra varumärke och sälja saker som inte funkar, ryktena går rätt fort. Ett tips är att ställa frågan på www.dykarna.nu istället. Där kan du säkert få fler svar.

Lycka till med dykningen
Peter P.
 
Inte dykt sen jag tog cert här hemma, så tänkte skaffa the basics. Avsikten är att gå en avrostningskurs utomlands (typ Egypten) och dyka någon vecka.

Tänkte köpa väst, mask & regulator. Gärna lätta och resväsk-vänliga. På luft och på små djup. Amatörnivå / recreational .

Denna västen verkar vara anpassad för resa, den har dock ingen "back plate", minns inte vad detta är till för ens...? Stabilitet?

http://www.sportextreme.com/en/scuba-diving-bc-vests/mares-f-light

jag skulle nästan vilja rekommendera dig att hyra tills du vet att du har suget tillbaka, annars tycker jag att mares gör "nätta" och lite kompakta regulatorer. ryggplattan på på din väst är till för stabilitet, vid teknisk dykning så är dom av metall och ersätter en del av blybältet. Just västen på bilden är precis vad du är ute efter.. det som tar mest plats och väger mest på regulatorpaketet är nästan konsolen, välj bara en enkel manometer och satsa på en dykdator, jag skulle säga två dykdatorer för redundansen.

Slutligen halvdum fråga. Varför är en octopus så himla mycket billigare än en regulator?

Tack. Och nu ska jag läsa igenom PADI-boken...

precis som varför det finns billiga och dyra bilar, octupussyn är ofta en mycket enklare regulator än din huvudregulator.
 
Hej,

Som redan tipsats om ovan skulle jag egentligen rekommendera att hyra först och kolla om du verkligen kommer använda prylarna lite oftare.

MEN - om du vill köpa så är följande vad jag brukar tipsa folk om (de som dyker varmt på semestern men inte så mycket annars alltså).

BCD - Aqualung Zuma
Väldigt lätt och packvänlig. Fungerar även mer som en vinge än traditionell BCD. Alla jag pratat med älskar den (jobbar ibland som divemaster och hyfsat många hade den när jag var i Thailand senast). Provat väldigt kort och gillade den skarpt (min nästa blir en sådan).

Regulator - Apeks flight
Extremt lätt regulator som ändå ska tåla en del. Inte provat själv, men väldigt sugen på att skaffa. Träffat 2 mycket nöjda ägare.

Mask - Vilken som helst som passar, gå in i butik och prova tills du hittar en som verkligen sluter tätt även om du ler/skriker/grimaserar (trist när masken börjar läcka så snart man skrattar lite). Om du har intresse av andra dykdiscipliner kan det vara värt att kolla på lågvolym så den går att använda till fridykning också, annars handlar det absolut mest om att den sitter skönt och tätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lejonel Tips på snorkel+mask+fenor? Dykning 11
Milosz Tips på dykning i Brasilien? Dykning 1
PAA Annholt -tips på dykutfärdsarrangör? Dykning 1
strapatz Vill ha tips på dykning på Island och Nya Zeeland Dykning 0
gubcn Tips på dykplatser i El Gouna Dykning 3
kafra73 Vill ha tips om dykning på Kuba (åker den 2 jan -03) Dykning 0
Joqe Tips på Liveaboard Dykning 1
Annasunshine Dykning Australien, tips tas tacksamt emot Dykning 1
oliveeer_94 Dykvideo Röda havet, ge mig tips och betyg! Dykning 3
efred Liveaboard-tips? Dykning 4
andzze Tips Filippinerna Dykning 1
andzze Tips om dykutfärder Sipadan Dykning 1
anryy Tips om Galapagos! Dykning 2
Joooi Fridyknings övningar och tips Dykning 6
Freija Dykdator - tacksam för tips! Dykning 3
Peter0lofsson Videoklipp-tips! William Trubridge fridyker helt galet! Dykning 2
skogsmann Tips liveaboard Egypten Dykning 2
sfguiden Lära sig hålla andan + våtdräkts tips Dykning 6
Magdafjäll Ge mig tips om var jag bör dyka i Norge Dykning 13
strapatz Tips om digital fotografering med undervattenshus Dykning 5
bo5840sv Tips om dykning från Koh Lanta Thailand Dykning 0
toxikon Tips om dyk i borneo Dykning 6
Hangö-tips? Dykning 2
the.holoscenes_gmail.com Film på snorkling bland gäddor i Småland Dykning 11
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
Moga Dykcert på västkusten? Dykning 5
AnteÅ Bröstrem på bcd behöver flyttas Dykning 1
Vrakis "Torrdykning" på Vasamuseet 21/9 Dykning 0
Jörgen Larsson Vilken tjocklek på våtdräkten ska jag välja? Dykning 26
realout Billigt boende på Zanzibar? Dykning 0
tosj00 Dyka med Padi på Zanzibar Dykning 1
Scanner Förtur på ett vrak? Dykning 16
junis Om dykolyckor på tv4 Dykning 3
Hoya Snorkling på västkusten Dykning 5
smulan01 Dykning på Korfu i Grekland Dykning 1
svenil Dykning på Rhodos (grekland) Dykning 0
_scuba_ Liveaboard på Filippinerna med M/Y Vasco? Dykning 0
Stesun Sugen på att börja dyka Dykning 5
manlan Dyksäsong på Seychellerna Dykning 0
fredric_verklig.se Snyggast medlemsfotona på Aqualand, var med och rösta. Dykning 0
fredric_verklig.se Dykhelg på Skärhamn, Tjörn Dykning 0
nask Dykning på Korfu Dykning 0
Ylvan PADI dykcert på Bali? Dykning 3
hakan_l_borg Dykförbud på Alviksvraket? Dykning 0
Azrak Tipps på dykbutiker på nätet Dykning 4
Dudster Var dyker man på Filippinerna i Okt? Dykning 3
johki799 någon som vet något fint dykställe på västkusten? Dykning 7
Mr.T Bra dykplatser på Zakyntos? Dykning 0
Kristin Nygren Tjejhelg på Salt i Kungshamn. Dykning 0
smizz Har ngn dykt på Island? Dykning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...