Den djupaste trollskogen?

Hej, till sommaren 2020 har jag förberett för några veckor i trollskogen.
Jag kommer att ha en Tipi med kamin osv och aktiviteten kommer handla om att utforska trollskogen :)

Så nu är bara frågan: Vart borde jag åka?!

Jag har kikat på Tivedens Nationalpark och på Fulufjället.
Båda verkar väldigt lockande!
Men jag är osäker på hur mycket "trollskog" det finns i fulufjället? jag är inte så förtjust i fjällbjörkar och småträd, utan vill ha stora granar med mycket lavar, mycket mossa osv om ni fattar ;)
Ett annat krav är att området ska vara tillräckligt stort, det ska gå att vandra runt i ett par dagar utan att ha "sett allt" s.a.s.

Så vad säger ni? har ni något tips om vart jag borde kika?
 
Hej! Har tyvärr inga tips men...

Jag besökte Tivedens Nationalpark för någon helg sedan. Väldigt fint och mycket att titta på. Nackdelen är att Nationalparken är väldigt liten (iallafall där de exploaterade stigarna finns) och du har snart besökt Tivedens alla små hörn.

Fulufjället är ett kalfjäll, med nästintill inga träd uppe på fjället. Nationalparken sträcker sig även en bit runtomkring kalfjället, men upplevde det inte så som att det var värt att besöka endast för skogen där.

Sedan skriver du att du skall ha tält och kamin med dig, kul! Tänk bara på att varje Nationalpark har olika regler på vad du får göra. Man brukar inte få elda, tälta eller göra annan åverkan förutom på anvisade platser, men som sagt kolla upp respektive nationalpark innan du beger dig ut. All info kan du hitta här: https://www.sverigesnationalparker.se/
 
Fulufjället

Fulufjället har en riktig skog på östra sidan från Risdalen ner mot Göljån. Jag har bara snuddat vid den men det var faktiskt litet av urskog över den. Ring Naturrummet vid Njupeskär och fråga hur stort området är. Hur långt söder ut det sträcker sig har jag ingen aning om.(Det borde vara sammanhängande norrut, upp mot Brottbäckstugan)
 
Hej! Har tyvärr inga tips men...

Jag besökte Tivedens Nationalpark för någon helg sedan. Väldigt fint och mycket att titta på. Nackdelen är att Nationalparken är väldigt liten (iallafall där de exploaterade stigarna finns) och du har snart besökt Tivedens alla små hörn.

Fulufjället är ett kalfjäll, med nästintill inga träd uppe på fjället. Nationalparken sträcker sig även en bit runtomkring kalfjället, men upplevde det inte så som att det var värt att besöka endast för skogen där.

Sedan skriver du att du skall ha tält och kamin med dig, kul! Tänk bara på att varje Nationalpark har olika regler på vad du får göra. Man brukar inte få elda, tälta eller göra annan åverkan förutom på anvisade platser, men som sagt kolla upp respektive nationalpark innan du beger dig ut. All info kan du hitta här: https://www.sverigesnationalparker.se/

Hejsan Trolldryck!
Tack för bra svar, det redde ut ett par frågetecken :)

Tiveden är ju i alla fall 2000ha och det är ju en del tänker jag, räcker ett par dagar och tittar jag på kartan så ser det ostigade området större ut än det ledade :)
Sedan tänker jag att jag får leta rätt på något lämpligt campingställe i närheten av parken bara, så nära som möjligt.
Edit. Det är i och för sig det som är en av nackdelarna med Tiveden, att man troligen inte kan campa privat inne djupskogen s.a.s..
Det optimala vore ju att kunna "bosätta" sig där inne ett par dagar!


Fulufjället är ju 40 000ha så jag tänkte att det kanske finns ett par tusen hektar skog iaf?
Men det låter inte som att det är dit jag borde sikta om du säger sådär om skogen, så dit struntar jag nog i då..
 
Senast ändrad:
Fulufjället har en riktig skog på östra sidan från Risdalen ner mot Göljån. Jag har bara snuddat vid den men det var faktiskt litet av urskog över den. Ring Naturrummet vid Njupeskär och fråga hur stort området är. Hur långt söder ut det sträcker sig har jag ingen aning om.(Det borde vara sammanhängande norrut, upp mot Brottbäckstugan)

Ja, det var kring njupeskär jag hade tänkt försöka få sätta upp tipin!
Men frågan är ju då ifall det finns så mycket trollskog där eller om det mest bara är kalfjäll?
 
Både fulufjällets och tivedens nationalparker har anvisade tältplatser där camping e gratis. Iaf sist ja var där. Kan hända att du måste flytta tältet en gång per dygn, men d hanlar bara om att flytta d ett antal meter.
Du har Muddus oxå. Bra me skog där.
Iaf i tiveden e d gott om omarkerade småstigar, o skogen runt själva nationalparken e rätt omfattande så du e inte begränsad.
Fulufjället har gott om skog oxå, har du tur sommartid) hittar du ett gammalt björnide.
Både Tiveden o fulufjället besöks av mycket turister sommartid så räkna inte me att va helt ensam, iaf inte vid tältet.
Alla tre nationalparkerna saknar linjetrafik fram till entré. Men d borde gå att lifta.
 
Både fulufjällets och tivedens nationalparker har anvisade tältplatser där camping e gratis. Iaf sist ja var där. Kan hända att du måste flytta tältet en gång per dygn, men d hanlar bara om att flytta d ett antal meter.
Du har Muddus oxå. Bra me skog där.
Iaf i tiveden e d gott om omarkerade småstigar, o skogen runt själva nationalparken e rätt omfattande så du e inte begränsad.
Fulufjället har gott om skog oxå, har du tur sommartid) hittar du ett gammalt björnide.
Både Tiveden o fulufjället besöks av mycket turister sommartid så räkna inte me att va helt ensam, iaf inte vid tältet.
Alla tre nationalparkerna saknar linjetrafik fram till entré. Men d borde gå att lifta.

Hejsan Kogoyo! Tack för bra svar!

Muddus har jag kikat lite på men jag får intrycket att det är mer av lapplandsskog där mer än trollskog?

Kul det du säger om Tiveden, det låter positivt!

Linjetrafik spelar ingen roll, jag kommer åka bil.
Därför så kan jag bland annat inte campa mer än max någon kilometer från bilen, helst mycket närmare.
Men det blir ju ett senare problem tänker jag.
Steg ett är ju att bestämma vilken trollskog som är bäst att sikta mot först!
 
...
Muddus har jag kikat lite på men jag får intrycket att det är mer av lapplandsskog där mer än trollskog?
...
Vad menar du med lapplandsskog? Tallskog? Det var länge sedan jag var där men vill minnas att det var granskog i vissa delar också.

Vill annars slå ett slag för Vålådalen. Undvik blanktjärnsslingan om du vill undvika mycket folk. Finns en hel del trollskog att upptäcka där...
 
Vad menar du med lapplandsskog? Tallskog? Det var länge sedan jag var där men vill minnas att det var granskog i vissa delar också.

Vill annars slå ett slag för Vålådalen. Undvik blanktjärnsslingan om du vill undvika mycket folk. Finns en hel del trollskog att upptäcka där...

Ja precis, mycket tall, lingon/blåbärsris, rätt torrt osv.

Vålådalen ser intressant ut! Tack för tipset!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...