Rigga gillersticka i 4-form?

Efter att ha kollat en massa på överlevnadsserier på TV så tänkte jag att jag skulle lära mig hur man gillrar fällor (för att det kan vara intressant att kunna).

Gillersticka i 4-form verkar till stora delar anses vara "state of the art" när det gäller att gillra "fallfällor", så jag tog en blompinne och kapade till gjorde ett giller enligt de bilder jag sett. Men jag tyckte det var oerhört svårt att få det att hålla ihop medans man riggade. Att få den vinklade "toppstickan" att ligga ovanpå den vertikala var enkelt, men att få den vinklade toppstickans nedre ände att haka i hacket på den horisontella betesstickan var betydligt svårare... Det kändes som man skulle behöva minst tre händer...

Har nån tips på nån youtube-film som visar hur man riggar? Jag försökte leta lite igår men av nån anledning så visade filmerna som jag hittade bara hur gillret triggas och hur man täljer stickorna, men inte hur man sätter upp det... Jag anar att detta kan bero just på att det är "skitsvårt" att göra...

Eller har jag täljt mina stickor för dåligt? Jag vet inte riktigt i vilken ordning man bäst täljer dem.

Jag började med mejselformen på den vertikala stickan och sen hacket på den diagonala som ska vila på toppen där. Sen mejselformade jag nedre änden på den diagonala och gjorde ett hack i änden av betesstickan som den mejseln passade i. Det sista jag gjorde var att skära till "korsningen" mellan den vertikala och den horisontala.
 
Paiute kräver ju nån form av snöre, och det är kanske inte alltid lätt att fixa i en nödsituation.

Men nu var det ju som sagt var den 4-formade som jag ville lära mig att få till. Sen att det kanske finns andra enklare varianter är en annan femma, men det var ju inte de varianterna jag ville lära mig nu:)
 
Ja jag håller på med det också. Gjorde ett litet snöre av färska nässelfibrer när jag tog in dem förra helgen, nu är de torkade och "rengnuggade" från bark. Vill inte karda eftersom en karda lär man inte bygga i första taget.

Men göra snöre tar tid, giller utan snöre verkar vara en snabbare lösning.

Men nu vill jag alltså ha tips om hur man tillverkar och riggar en gillersticka i 4-form på bästa sätt. Jag vill inte ha en massa tips om andra lösningar:)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...