fordondel!

Ja där kommer ju det där med "icke motoriserad". En onödig avgränsning kanske, men jag kan förstå att man en gång gjorde den.
 
Ja där kommer ju det där med "icke motoriserad". En onödig avgränsning kanske, men jag kan förstå att man en gång gjorde den.

Ja det är tydligen en målsättning. Man får hoppas att även detta forum är tillräckligt "levande" och kan växla efter efterfrågan och behov.
Jag förstår dock vad du menar och tycker väl på något sätt lika som du. Men. Fordon och främst bilen är ett sätt som många, däribland jag, använder för att komma ut i naturen med och för att kunna ha ett omväxlande friluftsliv. Jag använder även cykel, beroende på avstånd och säsong. På samma sätt som jag skulle använda en bil. Tips på hur jag kan nyttja naturen via bil eller annat fordon borde man bäst få av personer som uppehåller sig ofta i naturen, vilket jag får uppfattning av att flertalet här gör.

Själv tycker jag att cykel, ATV och skoter samt flersitsiga fordon skulle rymmas och borde få sin plats under samma huvuddel.

Att vissa hänvisar till något annat forum tycker jag pekar på en brist i detta fora. Trodde man skulle tycka olika och befodra mångkultur...

Kanske är detta en icke-diskussion - hade jag varit moderat hade jag kallat det för ett särintresse.
 
hade jag varit moderat hade jag kallat det för ett särintresse.
<- :)

Jag håller med dig att det är bra att kunna ställa frågor av typen: "Har någon nått bra förslag på lasträcke för kajak?" , eller "Vad borde jag välja för bil som familjebil om jag också ska kunna göra använda den för att understödja X friluftsaktivitet?"

Det är väl när man kommer in på "vilka vipparmar ska jag köpa för att göra min Rover-v8 mer varv-villig" som man kan börja ana att frågan (och svaren) bäst framställs på mer motorinriktade forum
 
Vilket givetvis säger sig självt. Det är ju ingen motsättning mellan friluftsintresse och fordonsdiskussioner, i alla fall för oss som bor utanför tullarna...

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.
 
Bor man på landet behöver man två och fler hjul året om. Men Utsidan betyder väl även utanför fordonen.
Hur man får med sig friluftutrustningen, i en Fiat 500, liten ryggsäck i knät. :)
Kanoten eller cykeln på taket helt OK men som sagt Bilcamping och Ökenkörning har redan egna motorforum på andra ställen.
Så ego tycker icke här.
go tur
 
Vi har ju redan haft ett antal diskussioner om fordon så ämnet kan ju diskuteras även här. Ska man hårddra ingår ju även moped och elcykel bland motoriserade fordon. Som jag ser det kan en bilburen resa inrymma friluftsliv men själva bilkörandet utgör transport. Jag ser inget hinder att diskutera motorfordon här men tycker det ryms i de kategorier som redan finns.

ATV, Snöskoter, krossmotorcykel hör hemma på banor och leder. De har inte i naturen att göra utöver de dispenser och undantag från lagarna som redan finns. Snöskotern används i allt för stor och fri omfattning för att jag ska se meningen med det. I min värld är det korkat att sätta sig på en sådan för att ta sig dit det går att köra bil. Skotern tar mer bränsle per mil och går smutsigare. Med det i sinnet kan jag inte se att det har med friluftsliv att göra överhuvudtaget. Möjligen för handikappade och sjuka.
 
Senast ändrad:
Ja, det är en åsikt. Nuförtiden är det ju många som idkar friluftsliv även med större eller mindre inslag av snöskoter och jag känner ett flertal skidåkare som gillar att lyfta sig med helikopter osv så den rent politiska sidan kan vi ju lämna därhän då den ändå aldrig leder till något bra. Får man ha motor i segelbåten? Osv.

För att lätta upp stämningen lite så lägger jag in en bild på min "husbil".
ImageUploadedByTapatalk1360656679.535860.jpg

Krama om varandra i naturen.
 
Ha! Det får mig att tänka på att jag under en period hade för vana att klämma fast en presenning i dropprännan på min hundkoja och spänna ner mot marken som ett regnskydd för matlagninf osv. Idag hade man väl kallat det för tarp och hävdat lättvikts-bilcamping. Fram för fler friluftsbilar runt 500kg!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...