Går inte ner i vikt :(

Har senaste året tränat för att gå ner i vikt utan större resultat. Har nu trappat upp träningen två sissta månaderna då jag tänkt mig till alperna till sommaren. Jag tränar nu ca 11 timmar i veckan 6 timmar kondition 3 styrketräning 1 intervall och 1 backträning å de enda detta resulterat i är att vikten ökat. Jag har försökt äta rätt å inte för mycke låg på ca 1600 kalorier dag senaste månaden utan resultat. Större delen av träningen är inriktad på uthållighet så jag borde inte öka så mycke i muskelmassa. Börjar nu va desperat så började för några dagar sedan på tränings lchf med ca 40gram kolhydrater per dag vad tror ni om det va det ett dumt beslut ? Jag måste ju strida mot alla naturens lagar då jag kan gå från soffpotais till att träna 11 timmar i veckan utan att tappa något i vikt.
 
Jag började avstå helt från att äta följande sex dagar i veckan:

Kakor, läsk, öl, chips och godis. Ingen frukost.

Jag avstår delvis potatis, pommes frites och pasta.

Jag ökar konsumtionen av frukt.

På lördagar äter jag allt fullständigt besinningslöst.

Gick ner drygt sex kilo, and counting. :) (utan fysisk träning)

Grovt förenklat fastar jag vissa perioder av dygnet då allt småätande egentligen försvann. Äter alltså bara mellan 11:30 och 18:00. Funkar ganska bra faktiskt. Det handlar väl om att förbränna mer än vad man stoppar i sig, och såvitt jag vet är ekvationen inte svårare än så. Jag har träffat folk som berättar att det kan ta ett tag innan själva viktnedgången faktiskt tar fart på allvar, och kroppen vänjer sig vid de nya bättre vanorna.

Kan det vara så att du har gått upp mycket vikt i muskelmassa? En sak jag alltid har gått ner mycket av är att springa längre sträckor. 1.5 mil några gånger i veckan en längre tidsperiod gjorde åtminstone mig trådsmal. :)
 
Har hört om periodisk fasta men tyckte beläggen för lchf kändes mer logiska men är inte så säker längre. Har provat löpträning i början sprang en mil om dagen varannan dag i en månad eller två utan resultat förutom att knäna gav upp gick snarare upp i vikt även då.
 
Hej,

Skrev ett långt inlägg men det försvann. =/

Har läst på utsidan i några år men tror inte jag skrivit något förut, känns som att det är dags nu.

Ger träningen något? Ökad styrka/uthållighet?
Att äta för lite samtidigt som man tränar kan ge konsekvenser, till att börja med kan träningen bli mindre effektiv.

Jag tycker mig utläsa att din motivation till att gå ned i vikt inte är viktminskningen i sig utan att orka mera (alperna till sommaren)? Gör det då någonting om du inte går ned i vikt?

Jag tycker inte det är något fel i att gå ned i vikt om man vill eller behöver men det låter inte som något du behöver vara desperat över.

Ser att du sprungit en mil varannan dag i en/två månader utan att det gett resultat viktmässigt, det är ganska mycket springande och det låter som att du har bra uthållighet redan? (för att klara alperna)
Jag vill inte fråga hur mycket du väger men kanske kan det vara så att det redan är normalviktig och att det är därför du inte går ner?
 
Hej där!
Finns betydligt starkare kort än jag på detta, men 1600 kal så då förutsätter jag att du är tjej/kvinna
Fråga 1 är vikten primär eller att du är vältränad?
mycket backträning bygger ben och rumpa vilket är perfekt om man skall röra sig i alpin miljö men är mindre bra om man skall bli en grym bouldrare
Så i vissa aktivitet är muskler och massa bra och då är kanske inte vågen ett bra riktvärde utan måttband och fotografera sig själv är ett bättre mått, bilder är brutalt ärliga vilket inte alltid spegeln är! Så en start bild sedan 1 i månaden typ.
I andra är viktförhållandena primär och då är det vågen som gäller!

så först en matvåg

-500 kalorier per dag är väl ett riktvärde så om du väger intaget när du står still i vikt under en längre period så vet du vad du hur många kalorier du skall äta för att gå ner i vikt
Svält är knappast någon bra ide och jag tillhör gruppen som tror att kroppen behöver lite av varje bara lite mindre av allt!
Var ärlig mot dig själv när du väger mat räkna in allt, glöm inte någon godisbit
Ät ofta och lite

Själv klättrar jag och pendlar duktigt i vikt då jag är grymt matglad, rätt som det är går jag ner i träningsmängd men äter lika mycket vilket är = + runt magen direkt
Så det hela handlar om + och -

Lycka till
 
Berfa Skulle väl tänka att jag har god grundkondition nu i vart fall. Men bättre blir det väl pulsen sjunker och återhämtningstiden blir allt kortare enligt min träningsklocka i vart fall. Veckans konditionspass består av två tretimmars pass på motionscykeln ligger på låg belastning mellan 150-200 watt då jag fått för mig att den gynnar uthålligheten min puls brukar hålla ca 140 hela passet förutom i slutet då den av någon mystisk anledning sjuker med några slag . Så nu när jag tänker på det så har de väl blivit bättre men i te så fort som jag önskat. Men är som ny inom detta så har ingen aning om vad som är bra och dåligt å vad jag borde klara av.

Till viss del är det väl viktminskningen för det vore ju kul om man kunde se att timmarna ger resultat å vore ju även bra för självförtroendet. Men är ju även nog en nödvändighet för att mina knän ska klara alperna och resten av drömmarna.


Månaderna sprangs nog mer på tjurskallighet än kondition då jag började springa så vägde jag nog runt 115 vilket ju är ordentligt om man är just över 180 när jag drog ner på träningen under jakten så blev jag nog som lättast då låg jag på ca 95 men sedan när jag började träna ordentligt å äta ordentligt igen så gick jag upp igen bara senaste månaden ha jag plussat ca 1-2kg så nu ligger jag på just över 99 :( skulle vilja ligga på så nära 80 som det går innan sommaren.

Trolltind har provat + och - men det verkar inte bita på mig skulle helst vilja kropp som en seg tandpetare :) Då jag även skulle vilja börja klättra men det verkar ju tungrott.
 
Ligger du på 1600kcal/dygn så går du ner även om du inte rör på dig, dvs din basal-omsättning är högre än ditt kalori-intag.

Jag tror du får i dig mer endera så räknar du fel eller så lurar du du själv, jag gick ner från 190cm/112kg till 94kg med magrutor på 3 månader genom att gå en mil varje dag före frukost, åt tre mål nyttig mat om dagen och inte småätande på kvällen, kaffe och vatten är din vän.

Jag började sen springa i 3 månader och klarade Lidningöloppet på strax över 3 timmar.

Nu är jag 45 och tränar jag 6 dar i veckan, kondition + gym ,gör mig redo för en Svenskklassiker
 
Raw vegan

Är man inte helt inne på vad det innebär så låter det kanske tråkigt, det tyckte jag tills jag läste om det och insåg alla fördelar, min personliga åsikt är att det är den bästa dieten för oss människor.
Ett stort plus är också den lilla påverkan på miljön som det har.
Under den tiden jag prövade(ca 4veckor) kände jag att jag fick oerhört mycket mer energi och glädje. Anledningen till att jag slutade är att det är för dyrt( jag är student) det går inte ihop med en matbudget på 1500kr/mån.

Tänker inte gå in på alla detaljer, men pröva! Då behöver du inte vara rädd för att du äter för mycket och den dieten tillsammans med bra träningen kommer ställa in din kropp på att bränna kalorier!
Finns ett flertal intressanta tränings/diet bloggar av raw veganer på bla youtube som du kan kolla in.
 
Det är många som ger kloka råd och de bästa är förstås de som funkar för just dig.

Med det sagt skulle jag om jag var i dina skor snegla åt morgonträning. Främst för att kroppen efter fysisk aktivitet ställer in sig på högre energiförbrukning. Tränar du på morgonen förbränner du alltså mer energi på en dag än om du tränar på kvällen, även om träningspassen är ekvivalenta (eftersom kroppen ställer in sig på låg energiförbrukning när du sover). Sen känner man sig också oftast piggare på dagen också.

Morgonpassen behöver och bör dock inte vara särskilt hårda. Behöver eftersom de positiva effekterna framträder även vid lägre intensitet/längd. Bör eftersom skaderisken ökar när man inte är uppvärmd i kroppen ännu.

Vad jag skulle göra till att börja med är att när jag vaknat stoppa i mig en banan och lite vätska och sen promenera/springa lätt i 30-60 minuter, utan att göra avkall på den andra träningen senare på dagarna. Sen utvärdera om det funkade efter några veckor.

Lycka till!
 
Det går åt en ruskig massa träning för att öka förbränningen, vida enklare är att minska på kosten.
Väg och mät upp alla portioner samt skriv upp allt du stoppar i dig.
Minskar du intaget under din gundmetabolism går du ner. Sannorlikt missar du några kalorier här och där, under tiden blir det många.
Små portioner bestämda tider samt matdagbok kommer att fixa det även för dig.
Efter en längre ledskada klarade jag av att öka 27 kg, det gick fint att gå ner dem på knappt 22 v.
Häng i och synda inte förrän du nått ditt mål.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...