Vart är detta?

Ja det verkar stämma att bilden visar dåvarande Fältjägarstugan. Dagens stuga uppfördes 1965 tydligen.

Jag funderade också på det... Är det Helags man ser i bakgrunden?

Gick man Ljungdalen-Helags-Sylarna-Gåsen-Vålådalen tro?

Frågan är ifall de alls gick till Gåsen? Man tycker ju att de borde har plåtat vyn från, i mitt tycke, världens vackrast belägna fjällstation, om de varit där.

Har de kanske rest till Funäsdalen, (utgått från Ramundberget? jag har aldrig varit där så jag kan inte se ifall någon bild är från de trakterna), gått Fältjägarstugan, Helags, Helags topp. Från Helags har de gått till Sylarna (på bild 6 närmar de sig fjällstationen uppifrån Herrklumpen, visst kan fotot ha tagits vid avfärd och inte vid ankomst till stugan, men rent psykologiskt är det mer troligt att det är taget vid ankomst - alla känner vi väl igen känslan av att aldrig ha sett en så vacker syn som en fjällstation innan, efter en dags vandring!). De har gått till storforsen. Är det där de fiskar också mån tro? Men frågan är ifall de gick vidare till nya platser därifrån. De kan ju ha återvänt samma väg efter att ha tagit en dagstur till forsen.

Återstår att identifiera stugan med sjön i bakgrunden (bild 10). Kan det röra sig om Kesusjön? Jag känner inte heller igen de större husen med sjön i bakgrunden (bild 16). Den steniga branten vid renstängslet är svåridentifierad (bild 15). Helags? Vattenfallet på näst sista fotot borde väl någon känna till?
 
Den gällande teorin är nog, givet informationen, att bilderna kommer från en tur Funäsdalen-Ramundberget-Fältjägaren-Helags (med topptur)-Sylarna-Gåsen-Vålåstugorna-Vålådalen.

Även i det fallet undrar jag varför de inte plåtat de vackra sjöarna mellan Gåsen och Vålåstugorna om de gått där...

Spåren slutar vid Storforsen, i alla fall vad jag vet. Eller kan vi koppla något foto till nord-östligare lokaliteter?
 
Vid närmare eftertanke. Fjällkonturen ovan stugan på bild 14 matchar denna vid Vålåstugan. Eller hur?
 

Bilagor

  • SAM_0116.jpg
    SAM_0116.jpg
    65.4 KB · Visningar: 633
Det ska nog sägas att jag inte är säker på att detta är alla bilder som plåtades under turen. Inget av det som hittills framkommit låter osannolikt iaf. Kanske kan vi få fram en ganska trolig färdväg för herrarna. Funäsdalen låter sannolikt som start eller slutstation. Kan det vara Skarvarna på bilden där de sitter och fikar på fjället?

Ska se om jag hittar fler bilder som kan vara till nytta.
 
Siluetten på bild 13 borde, vid en närmare titt, faktiskt vara Helagsmassivet sett från Gåsen!
 

Bilagor

  • SAM_0176.jpg
    SAM_0176.jpg
    48.1 KB · Visningar: 453
Ja det verkar väl stämma bra. Gick den vägen för ett par dagar sedan. Vackert är ordet:)

Då har vi alltså med hyfsad säkerhet fastslagit att Gåsen varit inblandat. Helags är det ingen tvekan om, ev om det gjordes någon topptur eller inte. Sylarna är också säker, likaså Fältjägaren. Kan det sedan vara Vålådalens station som syns på en bild, som millimeter var inne på, så kan det nog tillsammans med Funäsdalen sägas vara start- eller slutstation. Det borde då, med topptur på Helags, handla om 8-9 dagars vandring. Kanske också någon dag till fiske vid det som har nämnts som Storforsen.
 
Fast vi har inte bildbevis från Vålådalen, eller? Vålåstugan troligtvis. Men därifrån kan de likaväl ha gått till Ljungdalen via Ljungris. Det är en möjlighet.
 
Fast vi har inte bildbevis från Vålådalen, eller? Vålåstugan troligtvis. Men därifrån kan de likaväl ha gått till Ljungdalen via Ljungris. Det är en möjlighet.

Ah pratade med broder millimeter tidigare och han var lite inne på att bild 16 skulle kunna vara Vålådalens station, om den nu var så pass stor redan då. Kanske.
 
Jag var tidigare inne på att bild 10 kunde vara Vålåstugan, det med tanke på det låga läget, men det stämmer inte riktigt. Bild 14 är nog ett bättre val sett till silhuetten i bakgrunden.
 
En annan men kanske långsökt teori är att utgångspunkten var Hamra eller Fjällnäs och att bild 16 föreställer något högfjällshotell där eller liknande. Sjön i bakgrunden vore då Malmagen.

När de fikar på fjället på bild 19 så skulle man isåfall kunna tänka sig att det är Skarvarna i bakgrunden, sedda från väster, eller kanske Hamrafjället till höger och Lillskarven till vänster. De fikar kanske just när de kommit upp på höjden i Fjällnäs.

Kanske gick de inte till Vålådalen utan från Gåsen till Handöl.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...