Finnmarksvidda & Masi

Gå!

Använd dig av min super-regel för att hitta fina fiskevatten.

Gå 10-20km från vägen, det är för långt för lata turister samt för kort för helikopter.

Där får du vara ifred och fisket är bra.....för det mesta.


OBS! Se det inte som fakta, det är bara något som jag fått för mig.
 
Använd dig av min super-regel för att hitta fina fiskevatten.

Gå 10-20km från vägen, det är för långt för lata turister samt för kort för helikopter.

Där får du vara ifred och fisket är bra.....för det mesta.


OBS! Se det inte som fakta, det är bara något som jag fått för mig.

Minner om min regel for å finne moltebær (hjortron). Gå 3 km inn i skogen før du begynner å se etter myrer. Da har du kommet utenfor gangavstand til 95% av bærplukkerne. Der finner du bæra. Ohhh f.. Nå får jeg kanskje konkurranse hvis dette blir kjent::)
 
Använd dig av min super-regel för att hitta fina fiskevatten.

Gå 10-20km från vägen, det är för långt för lata turister samt för kort för helikopter.

Där får du vara ifred och fisket är bra.....för det mesta.


OBS! Se det inte som fakta, det är bara något som jag fått för mig.

Fast i ärlighetens namn så flyger ju inte helikoptrarna från vägen :) Min regel för att hitta fina (svenska ) vatten är att åka dit folk sedan lång tid tillbaka pratar om att det är utfiskat. Det brukar betyda att inte en jäkel har varit där på 20 år... men det är ju bara nåt som jag fått för mig :)
 
Fast i ärlighetens namn så flyger ju inte helikoptrarna från vägen :) Min regel för att hitta fina (svenska ) vatten är att åka dit folk sedan lång tid tillbaka pratar om att det är utfiskat. Det brukar betyda att inte en jäkel har varit där på 20 år... men det är ju bara nåt som jag fått för mig :)

...men det är väl för att du vill slippa vassa saker i maten? :)
 
Finnmarksvidda är ju så fruktansvärt stort. Är det någon som har en aning om var man kan utgå ifrån om man ska vandra till ett vatten dvs ca 10-20km från allmän väg?
 
Det finns en stor bilparkering vid Sousjavvri längs Karasjokkvägen. Därifrån utgår även sjöflyg norrut mot Iesjavvri, men det går såklart att knata också. Har för mig att vi när vi flög senaste gången följde en jokk som såg jäääävligt fin ut :) Det bästa är väl att bara köpa bra kartor över området och sen kolla ut en fin jokk eller sjö som ligger på gångavstånd :)

Kolla här också: http://www.fishingnorth.com/?p=dyn&id=33

ps. vill du ha lite mer specifika tips, fråga privat ;) ds
 
När man söker på nätet inför sommarsemestern, så stöter man på en gammal tråd man själv skapat för nästan ett decennium sedan!

Nu i sommar bär det iväg med bil mot Finnmarksvidda, Masi och nord Norge för fiske och vandring!

Tips mottages tacksamt! :)
 
Iešjávri är najs och erbjuder många möjligheter.

Fina stugor är Mollisjokk fjellstue, Joátkajavri fjellstue och Bojobaeskihytta (DNT).
Vid samebyarna kan man även hyra en båt eller kanske få lite mer tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
YoSki Finnmarksvidda 2012 Fiske 5
HarrKungen Finnmarksvidda Fiske 2
Staffan Andersson Finnmarksvidda Fiske 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...