Promenad för viktnedgång

Hej,

jag promenerar varje dag till jobbet, det tar ungefär 35 minuter. Jag har gjort det i 4 veckor. Jag undrar om jag ska skippa frukosten innan promenaden och äta två mackor när jag kommer fram till jobbet (alltså äta frukost där), istället som för att som nu äta lite gröt och en macka innan jag börjar gå.
Sedan har jag funderat på om jag tjänar på att gå 1 timme istället för 30 minuter.
Jag försöker springa eller spinna 2 gånger i veckan, om det är spinning så är det högintensiv träning där pulsen ligger över 80% av max hela tiden.
Sedan styrketränar jag 2 gånger i veckan.
Målet är att minska min nuvarande vikt från 115 till 105 till april.
Jag är lite orolig eftersom jag sänkt min träningsmängd och istället lagt på 5 dagars promenad. Jag går även oftast hem efterjobbet 35 min till.
Tips mottages gärna.
/nisse
 
Frukost före eller efter? Jag tror att det bästa är att göra det som känns bäst. Detta för att det inte ska kännas som nån späkning. Detta tror jag är garanten för att orka fortsätta över tiden.

35min eller 1h? Naturligtvis ger det mer att motionera längre tid. Tycker du att det är roligt att gå, passar det in i schemat att gå 1h på morgonen, så gör det. Men tänk på att inte späka dig. (Den som gapar över mycket...)

Du planerar att gå ner 10kg på 5 månader. Det är mindre än ett halvt kilo i veckan. Den takten är inte för ambitiös, bra!

Som komplement till din träning tycker jag att du ska öveväga att ibland göra lite längre turer på helgerna. Ett par timmars cykling/skidåkning/prommenad brukar göra susen. Sällskap kan göra det trevligare. Gå kan man ju göra i olika miljöer, ett par timmars shopping kan ju också vara motion...
 
Hej!

När jag gick ner i vikt så gjorde så här:

3 dagar i veckan så gick jag till jobbet (ca 10 km enkel resa) och åt frukost när jag kom fram.
1 gång i veckan innebandy och försökte hinna med två löpar rundor/vecka (5-10 km).

Under promenaderna så låg jag på en puls mellan 60-80% av max.

Så hungrig man blir! Jag har nog aldrig ätit så mycket som jag gjorde under denna tid.

Jag gick ner 10 kg nästan oroväckande fort. Men, jag har lyckats att hålla vikten. Det tycker jag nästan är svårare än att gå ner.

/Billy
 
stavgång

Med din vikt kunde du prova med "stavgång" till jobbet och sålunda få en avlastning av speciellt knäna. Har själv märkt att jag ökat min gåfart från 5 km/tim till 5,5 km/tim och vikten har rasat betydligt snabbare. Du hittar massor med info om stavgång på nätet.
koivu
 
Jag är ingen expert på området, men enligt alla andra "experter" så är det väl praxis nu för tiden att du ska äta efter att du gått på morgonen. Sen säger dom flesta att du även kan dricka en kopp kaffe innan du går, det ska tydligen sätta igång förbränningen!

Anledningen till att man inte ska äta innan man går på morgonen skulle vara att kroppen när du vaknar redan är inställd på fettförbränning efter som du inte fått i dig kolhydrater på ganska länge. Låter vettigt tycker jag. Har en bekant som tillämpat detta med förvånansvärt gott resultat.

När det gäller högintensiv träning som spinning och liknande så är väl det mer konditions och muskeluppbyggande än fettförbrännande.

En annan sak som är viktig att komma ihåg är matvanorna. ÄT OFTA. Ät mindre portioner och 5-7ggr per dag. Det alena sätter igång förbränningen. Har egen erfarenhet av det! Det behöver inte vara lagade mål hela tiden utan det räcker med en macka eller en frukt mellan de större målen.

Fredrik
 
Maua; sa:
Jag är ingen expert på området, men enligt alla andra "experter" så är det väl praxis nu för tiden att du ska äta efter att du gått på morgonen. Sen säger dom flesta att du även kan dricka en kopp kaffe innan du går, det ska tydligen sätta igång förbränningen!
Faktum är väl att en del "experter" hävdar att skillnaden inte är så stor. Det kan dessutom kännas väldigt kämpigt att ge sig ut och gå på fastande mage, vilket sänker motivationen. Hellre hålla humöret uppe så att det fortfarande är roligt att gå, my opinion. Kaffet kan möjligen höja motivationen, men knappast förbränningen (visst, amfetamin och andra centralstimulantia höjer förbränningen, men koffeinets effekt är nog rätt marginell).
Anledningen till att man inte ska äta innan man går på morgonen skulle vara att kroppen när du vaknar redan är inställd på fettförbränning efter som du inte fått i dig kolhydrater på ganska länge.
Stämmer, man räknar med att leverns kolhydratförråd är i stort sett tömda på morgonen. Samtidigt finns det en regel som bl a Paulun framhåller, att "fettet brinner i kolhydraternas låga", vilket betyder att det är bra med lite kolhydrater i kroppen även vid fettförbränning. Om kroppen dessutom ska ställa in sig på svältmotion varje morgon, kommer du troligen att bränna en hel del protein (snabbmobiliserade aminosyror) samt ev dra på dig huvudvärk. Obra.
När det gäller högintensiv träning som spinning och liknande så är väl det mer konditions och muskeluppbyggande än fettförbrännande.
Mja, även om man procentuellt tar mer av energin från fett när man tränar på låg puls (kring 60% av max, ex lugn jogg), så blir den totala mängden förbänt fett större vid högre ansträngning (fler brända kilokalorier * lägre fettförbrukning). Däremot är ett argument att man inte orkar köra tretimmarspass på 80-85% av maxpuls, vilket man kan på lägre pulsnivåer. Men har man begränsad tid, så kör på! Dessutom blir många aktiviteter roligare med lite högre puls! Och, de bygger ofta kondition bättre än lågpulsaktiviteterna (som iofs också behövs).
En annan sak som är viktig att komma ihåg är matvanorna. ÄT OFTA. Ät mindre portioner och 5-7ggr per dag. Det alena sätter igång förbränningen. Har egen erfarenhet av det! Det behöver inte vara lagade mål hela tiden utan det räcker med en macka eller en frukt mellan de större målen.
Öh, är inte detta ett råd som ofta ges till kroppsbyggare? Är det bara min farmor som påstår att man inte ska småäta mellan måltiderna om man vill hålla sig smal?

Det där med att hålla förbränningen uppe med hjälp av kaffe, småätande, chilipeppar och gudvetvad tror jag har mindre betydelse än det enkla "gör av med mer än du stoppar i dig". Om du gillar att promenera och motionera i övrigt (denna tråd har massvis med förnuftiga förslag!), och kan hålla dig ifrån att stoppa i dig mycket mer mat än du gjorde tidigare, så kommer du att gå ned i vikt. Om du trivs med detta sätt att leva kommer du även att kunna hålla vikten, vilket är det viktigaste. Förlora vikt kan man göra genom att fasta, det är inte ens svårt, men att behålla den...
 
Går du en timme fem dagar i veckan och dessutom tränar lite extra så borde du gå ned 1 - 1,5 kg i veckan om du också går på diet. Ät mindre men bra och svält dig inte.

Strunta i att optimera med kaffe och ingen frukost innan promenad om du inte känner för det. Garanterat marginellt. Du borde bränna runt 450 - 500 kcal i timmen på promenader så det tar garanterat bra. Ät många måltider och drick mycket vatten.
 
Många måltider...

Som jag har lärt mig det:

Fördelen med att äta mellanmål och komma upp i 5-7 mål om dan är att förbränningen fungerar bättre om du balanserar blodsockret någorlunda. 3 mål ger blodsockersvackor, vilket påverkar effektivitet i förbränning.
 
Re: Många måltider...

emrask; sa:
Som jag har lärt mig det:

Fördelen med att äta mellanmål och komma upp i 5-7 mål om dan är att förbränningen fungerar bättre om du balanserar blodsockret någorlunda. 3 mål ger blodsockersvackor, vilket påverkar effektivitet i förbränning.
Visst, detta tvivlar jag inte på, men jag tvivlar på att det är lika enkelt att hålla nere det totala kaloriintaget om man aldrig upplever att man får äta sig mätt, och upplever att portionerna på tallriken är små, även om de är många.
 
Fem mål mat om dagen är nog tillräckligt för de flesta. Det som är viktigt är väl vad man äter? Nu finns det alla möjliga åsikter men svenskar i allmänhet äter för mycket fett och socker och för lite frukt, grönt och fibrer.

Fettförbräningen är som effektivast efter ungefär 30 min så håll gärna i gång minst en timme ibland. Var det inte P-O Åstrand som sa att "fettet brinner i sockrets låga"?

Hur kommer det sig att du har lite för hög kroppsvikt? Där har du kanske en ledtråd till hur du bör tänka!
 
schweingaard; sa:
Hej,

jag promenerar varje dag till jobbet, det tar ungefär 35 minuter. Jag har gjort det i 4 veckor. Jag undrar om jag ska skippa frukosten innan promenaden och äta två mackor när jag kommer fram till jobbet (alltså äta frukost där), istället som för att som nu äta lite gröt och en macka innan jag börjar gå.
Sedan har jag funderat på om jag tjänar på att gå 1 timme istället för 30 minuter.
Jag försöker springa eller spinna 2 gånger i veckan, om det är spinning så är det högintensiv träning där pulsen ligger över 80% av max hela tiden.
Sedan styrketränar jag 2 gånger i veckan.
Målet är att minska min nuvarande vikt från 115 till 105 till april.
Jag är lite orolig eftersom jag sänkt min träningsmängd och istället lagt på 5 dagars promenad. Jag går även oftast hem efterjobbet 35 min till.
Tips mottages gärna.
/nisse

Som jag tolkar ditt inlägg är du lite otålig? Du kanske inte har börjat gå ner så mycket som du trodde att du skulle med den träningsdos du nu har? Mitt svar blir, håll ut ett tag till så ska du se att kilona börjar rasa. Jag vägde 100 pannor ( 190 cm ) när jag bestämde mig för att det fick vara nog... :)

La om kosten lite, drog ner på socker och kolhydrater samt började promenera. Första två månaderna hände inte särskilt mycket, men sen gick jag ner cirka 2 kilo i månaden...

Det var nåt år sen nu och jag har hållit min vikt sedan dess. Skaffade hund och det betyder att man tvingas ut och gå också :)

ps. jag har slarvat lite med kost och motion sista tiden, så nu blir det längre och fler prommisar igen ;) Å du, när du väl gått ner så blir ju allting så mycket lättare också, från att knyta skorna till att gå lätt packad i fjällen :)ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...