Hur svårt/tung i starten?

Hur svårt/tungt i Starten??

Jag funderar också på att börja skärmflyga men jag har ett par frågor som av de flesta kan uppfattas som den dumma sorten, men någon har sagt att det inte finns några dumma frågor så jag ställer dom ändå:

1 Hur tungt det är i starten när man "springer upp" skärmen. Typ som att dra 20, 50 eller 100kg på en pulka?

2 Hur tillbakalutad sitter man i selen/stolen, kan man till exempel ställa in så att man sitter väldigt upprätt? Ställer det till balansen i skärmen på något vis eller glider man för långt fram i "stolen" då?

3 Är det tungt att styra?

Anledningen till att jag frågar är att jag, styrkemässigt, är ganska klen av mig. Trots att jag är det har det inte hindrat från att utöva både kajakpaddling, bergsklättring och fjällfiske. Det alla dessa har gemensamt är att man, utan större problem, kan ta en paus mitt i utövandet så därför har det gått ganska bra.

Tacksam för glada tillrop och tips!! :)

/Ola
 
Re: Hur svårt/tungt i Starten??

undersidan; sa:
1 Hur tungt det är i starten när man "springer upp" skärmen. Typ som att dra 20, 50 eller 100kg på en pulka?

Lite svårt att likna vid att dra en pulka men här kommer ett försök till förklaring: När man startar vid vindstilla så är motståndet inte speciellt stort kanske 20kg. Blåser det däremot en del så kan motståndet bli rejält stort, i bland så stort att man tvingas backa ett par steg. Betänk dock att det är bara precis i början som det är tungt så fort skärmen kommit upp är det lättare.

2 Hur tillbakalutad sitter man i selen/stolen, kan man till exempel ställa in så att man sitter väldigt upprätt? Ställer det till balansen i skärmen på något vis eller glider man för långt fram i "stolen" då?

Hur man sitter i selen är högst personligt och går att justera på oändligt många sätt. Vid tävling har man ofta en halvliggande stil för att minimera luftmotståndet. Själv flyger jag nånstans mittemellan rakt upp och liggande. Vid flyg på hang är det smidigt att sitta upprätt då man får bra uppsikt och lätt kan starta och landa. Det påverkar inte flygningen nämnvärt hur man sitter men som nybörjare skall man akta sig föt att ligga alltför mycket då det kan bli klurigt vid start och landning.

3 Är det tungt att styra?

Ohyggligt! Nej skämt och sido så är det inte alls tungt att styra. Man brukar även hjälpa till i styrningen med att förskjuta vikten åt det håll man vill svänga.

Jag tror inte att du skall oroa dig för att du är för klen, det är inte det som räknas. Bättre klen och ha en bra teknik än stor och utan teknik!

Så sluta nu att fundera och gå en kurs och testa i stället :)



Maila gärna eller skriv fler inlägg om det är nåt du undrar över.

//Uffe
 
Läckert!

Rackarns! Då verkar det inte bättre än att man får ta och anmäla sig till en prova-på-flygning ;-)

Tack för hjälpen!

/Ola
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...