Ni som tältar, bär ni också tarp?

I dagsläget består mitt regnskydd av tält, regnjacka, regnbyxor och regnskydd till ryggsäcken. Nu funderar jag lite på att skaffa ett tarp också, men jag känner mig lite tveksam med tanke på extra vikten.

Finns det någon tältare där ute som bär på tarp? Eller är detta bara något för folk som sover i hammock / utan tält? Hur resonerar ni?
 
Har nästan alltid en regnponchotarp med, men har hittills aldrig använt den annat än som footprint. Paddlar jag så har jag ibland både hammock och tält med så åker en vanlig tarp med också...plus den oanvända ponchotarpen ifall de börjar regna.
 

avslutad210712

Gäst
I dagsläget består mitt regnskydd av tält, regnjacka, regnbyxor och regnskydd till ryggsäcken. Nu funderar jag lite på att skaffa ett tarp också, men jag känner mig lite tveksam med tanke på extra vikten.

Finns det någon tältare där ute som bär på tarp? Eller är detta bara något för folk som sover i hammock / utan tält? Hur resonerar ni?

Tält och tarp - självklart. Lite extra vikt ger bara bättre träning. Bara att köra på tycker jag.
 
Gick från att använda tält o tarp, till enbart tarp med myggnät, till enbart tarp...o sist sket jag helt sonika i tarpen oxå :-D. Förlitade mig på att hitta vindskydd. Det finns olika sorters vindskydd, inte bara såna på friluftsleder, hehe. På senaste vandringen mötte vi en äldre herre i en by som pratade en del med oss o gav mig ett gäng kartor. Han berättade att han gått hela sörmlandsleden. Utan vare sig tarp eller tält. Tog honom sammanlagt 12 år. Den du.
 

avslutad210712

Gäst
Gick från att använda tält o tarp, till enbart tarp med myggnät, till enbart tarp...o sist sket jag helt sonika i tarpen oxå :-D. Förlitade mig på att hitta vindskydd. Det finns olika sorters vindskydd, inte bara såna på friluftsleder, hehe. På senaste vandringen mötte vi en äldre herre i en by som pratade en del med oss o gav mig ett gäng kartor. Han berättade att han gått hela sörmlandsleden. Utan vare sig tarp eller tält. Tog honom sammanlagt 12 år. Den du.

Det är däl lite väl hardcore *L*
 
Otroligt bekvämt med kombinationen tarp och tält. Blir det regnigt så är det skönt att sitta utanför tältet och fixa med mat mm. Blir det en solig morgon så funkar tarpen som solskydd. Visst väger det lite men som avslutad210712 skriver om man inte har problem med lite mer vikt så är det bara en favör. Vid regn så får man lite skydd att fixa mat vid rasten.
 
Jag bytte regnskyddet till ryggsäcken och regnkläderna mot en regnponcho som kan användas som tarp vid behov. På det sättet fick jag ner vikten.
Används som tarp endast vid matlagning i dåligt väder då jag jag inte tar nattpaus och sätter upp tältet.
 
Otroligt bekvämt med kombinationen tarp och tält. Blir det regnigt så är det skönt att sitta utanför tältet och fixa med mat mm. Blir det en solig morgon så funkar tarpen som solskydd. Visst väger det lite men som avslutad210712 skriver om man inte har problem med lite mer vikt så är det bara en favör. Vid regn så får man lite skydd att fixa mat vid rasten.

Som skogsstjärnan säger. Jag propsar inte för UL. Jag kör UL, men är inte en predikare. När vi, som familj, besteg Kebne för x antal år sen, hade vi två UL-tält, tarp och ett "lektält" från ÖB (vägde 1.2 kg) där vi kunde sitta o käka, leka, vila, va som helst. Vi behövde inte va försiktiga me d, kostade lixom 199 spänn.
Mao, hur vill du att din vandring ska va? Vad förväntar du dig? Hur lite behöver du för att uppfylla önskemålen? På vår senaste vandring (själv, med mina 4 barn) vandrade vi 81 km på 5 dagar. Vissa etapper var sjuuukt tröttande. Vissa gick som ånglok. Sista dagen vandrade vi 17 km på 4 h, inkl två långa pauser. För att de själva skapade vandringen, för att de själva ville. Alla hade ryggsäckar o yngsta e 8 år, äldsta var 13. O vissa nätter förde vi mekaniskt krig mot de förbaskade myggen som dök upp precis när vi lagt oss. O andra nätter fick vi inte ett enda myggbett.
D jag vill säga e att hur man än gör så e en vandring inte den andra lik. Jag hade aldrig nånsin föreställt mig att vandra 81 km med mina barn. D e skitlångt. På fem dar. Ibland funkar vissa saker. Ibland skiter d sig. Ibland både och på samma tur. Oavsett så blir man massa anekdoter rikare o vi kan garva ihjäl oss på de 100 myggbetten var vi fick första dagen. För att andra dagen få 0.
Känns d bra att ta tält o tarp. Kör på. Känns d overkill, så gör dinte. E ba du som kan ta d beslutet.
Over n out.
L
 
Jag bär oftast inte med mig en tarp på mina turer, men ibland gör jag det. Främst är det på längre turer tarpen kommer med, eftersom jag vill ha ökad komfort då. Förutom de fördelar som ovan nämnts så blir det mindre kondens i tältet med en tarp spänd ovanför dito. Dessutom kan tältdörren hållas öppen även i regnväder med tarp, vilket ytterligare bidrar till att minska kondensen.
Jag använder som regel en DD Super Light Tarp S. Den är 2,8 x 1,5 m. och väger 260 g.
 
Tarp åker mest med om vi är många som vill kunna sitta regnsäkert och käka, är vi två fungerar GT absiden bra till det.

Fungerar även bra som solskydd och när vi har familjecampat har jag spänt det över tältet för att spara dess duk och få det svalare.

Ibland har jag enbart tarp om det inte är mygg och vädret är skapligt. En tarp är en bra grej som inte ersätter något utan gör en befintlig utrustning mer flexibel.

/G
 
Jag har en tarp som för det mesta ligger hemma. Jag blir helt enkelt inte vän med den! Alldeles för mycket jobb för den extra lyx den ger, och speciellt om jag redan har ett tält att slå upp och söka skydd i.

Det kanske är en personlighetsfråga, men är vädret rejält ruskigt så ligger jag hellre och myser trygg inne i tältet. Är vädret bara lite småregnigt sitter jag lika gärna med regnkläder på i skydd under en tät gran. Det sista kanske har den högsta mysfaktorn!

Är man ett gäng som vill sitta ute tillsammans kan jag däremot se en större poäng med tarp, och då är man ju dessutom inte ensam med jobbet att sätta upp den.
 
Tack för alla kloka tips och åsikter! :) Efter att ha läst svaren så har jag har bestämt mig för att köpa ett mindre tarp som kan användas i nödfall och även som solskydd. Just solskyddsfaktorn hade jag inte ens tänkt på när jag startade tråden.
Jag bär oftast inte med mig en tarp på mina turer, men ibland gör jag det. Främst är det på längre turer tarpen kommer med, eftersom jag vill ha ökad komfort då. Förutom de fördelar som ovan nämnts så blir det mindre kondens i tältet med en tarp spänd ovanför dito. Dessutom kan tältdörren hållas öppen även i regnväder med tarp, vilket ytterligare bidrar till att minska kondensen.
Jag använder som regel en DD Super Light Tarp S. Den är 2,8 x 1,5 m. och väger 260 g.
Intressant. Jag har tittat på DD superlight tarps men har inte lyckats hitta någon recension.

Vad tycker du själv om ditt DD-tarp? Har du något att jämföra med?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
teoek Lika som bär? Bo och sova 7
jmlove Vintertur med ny innersäck... på måndag bär det av! Bo och sova 2
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...