Nepal utan guide

Vi är två pers som ska till Nepal i slutet av oktober. Vi har straxt över tre veckor i landet och vill göra en vandring på cirka 14-18 dagar utan guide. Jag har kollat runt på en väldig massa olika alternativ men alla de intressanta lederna med färre turister måste man ha guide för att vandra på, och det känns så sjukt tråkigt att ledas runt av en guide.
Jag skulle behöva tips på leder med lite turister men där man inte behöver guide!
 
Hej Jens,

Och alla andra Nepal-intresserade...

Det är nu bestämt att alla utländska vandrare i Nepal endast får vandra med registrerade trekkingföretag och licensierade trekkingguider. Solovandring är alltså numera förbjudet i Nepal, oavsett område.

TAAN (Trekking Agencies' Association of Nepal) skickade ut denna information till alla registrerade trekking- och expeditionsföretag i slutet av förra veckan!

//Christina
 
Är vi tillbaka i dessa idiotiska beslutstider nu igen.

Har du någon länk på detta? Jag hittar inget på nätet. Och vet du vilket datum det är tänkt att börja gälla? Om det gäller direkt är det ju surt för de som redan köpt flyg men det verkar konstigt då jag inte ser någon storm om det på nätet.

TAAN är ju trekkingorganisationen och det krävs väl också att regeringen i Nepal godkänner detta om jag minns rätt hur turerna gick en tidigare gång.
 
Jag kommer också följa detta med spänning.

Har väl varit nära att klubbas upprepade gånger sedan 2012. Om det verkligen har gått eller går igenom denna gång får man väl börja fundera på alternativa resmål :(
 
Vi väntar också...

Även vi (trekkingföretagen i Nepal) väntar på mer info från TAAN.

Bifogar foto på mailet vi fick - men det är ju så klart på nepalesiska, så troligtvis omöjligt för de flesta svenskar att läsa.

Men, här står det klart och tydligt att solotrekking kommer att bli förbjudet och att det kommer att krävas en licensierad Nepalesisk guide, kopplad till ett registrerat företag, för att man ska bli insläppt vid checkposterna.

Vi får se vad nästa steg blir. Alla väntar...

Detta kan även komma att innebära att flera av de bästa guiderna i Nepal inte kommer att kunna jobba i Nepal i framtiden, då de mest välutbildade Nepalesiska guiderna kommer från Darjeeling i Indien. I Darjeeling, som gränsar till Nepal är folket Nepaleser, men de har Indiska pass. I Darjeeling ligger flertalet av Indiens absolut främsta skolor, med all utbildning på engelska. Detta innebär att sedan trekking-"industrin" i Himalaya började, så har det funnits en stark tradition att guiderna kommer från Darjeeling. De har engelskan, samt är högutbildade. De är själva Nepaleser, både till kultur och språk och är födda vid foten av världens tredje högsta berg = vana vid hög höjd. Detta har genom åren setts med allt mer sura ögon från Nepals myndigheter, så det här är även ett sätt att "kasta ut" Darjeeling-guiderna. Det här är inte bara ett ekonomiskt spel - det är även ett politiskt spel - mycket större än vad turisterna förstår...

Och för er som tror att det här är ett drag från trekkingföretagen att tjäna mer pengar, så kan jag berätta att det är långt från alla trekkingföretag i Nepal som gillar den här idén. Många tycker att den stjälper mer än hjälper... Och blir det inget av det hela den här gången heller, utan om det bara är tomma "hot" så är det inget vidare sätt att förbereda landet för "Nepal Tourism Year 2020" som det satsas stort på just nu.

Men, med det sagt, vill jag självklart inte heller sticka under stol med att om de får det att fungera så finns det självklart även fördelar med att folk måste gå med guide! Kanske slipper vi bland annat alla posters på "missing people" i Everestregionen, och kanske slipper vi guider lägga energi och medicin på "erfarna och vältränade" ensamvandrare som ligger med höjdsjuka i Lobuche... För JA (!) det är inte ovanligt att man får göra det!

Bhutan är ju ett utmärkt exemple på hur det går att reglera turismen! Där betalar man en fast summa på 250 USD per dag. Då ingår visum, guide, boende helpension etc... Där har man stenkoll på sina turister och man har gjort landet till ett mer exklusivt resmål i Himalaya. Om det skulle funka i Nepal? Troligtvis inte - men jag har heller aldrig hört folk bli upprörda över Bhutans bestämmelser...

Slutligen kan jag tycka att det är intressant att folk kan sitta tusentals mil bort i Sverige och bli upprörda över vad ett av världens fattigaste länder tar för beslut för att rädda sin turism, kunna hålla koll på landets gäster och tjäna så mycket pengar som möjligt, för att kunna bygga upp landets ekonomi...

/Christina
 

Bilagor

  • TAAN.jpg
    TAAN.jpg
    17.6 KB · Visningar: 764
Åker på Söndag till Nepal. Har bokat guide/bärare genom en renommrad firma i Kathmandu, och jag tycker att det känns bra att inte gå ensam.

Jag vill under inga omständigheter drabbas av allvarlig sjukdom utan kunna njuta av upplevelsen i godan ro, utan att behöva tänka på sådana saker som höghöjdssjuka, det är riskfyllt att genomföra ett sådant äventyr redan som det är, kan jag tycka.
 
<3

Det låter klokt tycker jag! Ett bra beslut!

Tack för att du kommer till Nepal, bokar en lokal guide och stöttar den lokala ekonomin!

Önskar dig en fantastisk vandring med storslagna vyer och upplevelser!
/Christina
 
Slutligen kan jag tycka att det är intressant att folk kan sitta tusentals mil bort i Sverige och bli upprörda över vad ett av världens fattigaste länder tar för beslut för att rädda sin turism, kunna hålla koll på landets gäster och tjäna så mycket pengar som möjligt, för att kunna bygga upp landets ekonomi...

/Christina

Jag blir inte upprörd direkt, men ledsen för att jag personligen tycker väldigt illa om att gå med guide när jag själv bedömer att jag klarar mig utan.

Hade mycket hellre sett att man trissade upp priser för visum eller trecking passes ordentligt. Har ingenting emot att betala inträde och stötta nepals ekonomi, jag tycker bara inte om att ha en guide med mig på ställen där jag bedömer att jag har bra koll och kommer ha väldigt god marginal.

Det gäller precis lika mycket i Nepal som i svenska fjällen, alperna eller någon annan del av världen.

Nu förstår jag att de flesta kommer dit i några veckor och plockar typ EBC eller Annapurna circuit och kanske inte vill bära sin egen ryggsäck heller. Men mina planer på en tremånaders vandring med början i lägre delar av landet är ju helt omöjliga för mig att betala nu.
 
Uppdatering!

UPPDATERING PÅ VAD SOM GÄLLER!
TAAN kommer inte att ge ut gröna TIMS-kort (de för enskilda vandrare) Men Nepal Tourism Board kommer att göra det! Då det enligt Nepals myndigheter fortfarande är tillåtet att vandra på egen hand i de områden som inte kräver specialtillstånd! Så nu vet ni 😊🙏
 
UPPDATERING PÅ VAD SOM GÄLLER!
TAAN kommer inte att ge ut gröna TIMS-kort (de för enskilda vandrare) Men Nepal Tourism Board kommer att göra det! Då det enligt Nepals myndigheter fortfarande är tillåtet att vandra på egen hand i de områden som inte kräver specialtillstånd! Så nu vet ni 😊🙏

Tak för info :)
 
Självklarhet 🙂


No worries! Då det är många här på Utsidan som är intresserade av Nepal och då jag bor och jobbar här så känns det naturligt att det "ligger på mig" att rapportera det jag vet 😊
Hoppas att din tremånaders-vandring blir av å så får du hojta till när du kommer till Kathmandu så bjuder jag på en kaffe 😉
//Christina
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0
nizla UD:s avradan fran Nepal Trekking 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...