Vad har DU för tält?

<b>* Vilken tältmodell/modeller äger du?</b>Bergans Compact 3
<b>* Varför valde du just denna modell? / Vilken typ av tältning används det vid?</b>Jag valde dt för att det hade en bra pris/prestanda-ratio. Året runtbruk är tanken.
<b>* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?</b> Jag sover gärna själv. Då jag är 190cm väger 115kg och har 47:eek:r på fötterna så ligger jag diagonalt där inne och fyller ut rätt ok.
<b>* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?</b>Jag har tältat mycket i samband med fiske, framförallt karpmete. Mitt gamla tält som jag använde då var inte avsett att bäras längre sträckor, utan bara vara enkelt, rymligt och stabilt. Det sattes upp på 90 sekunder men vägde 10,5 kg och var 70cm långt ihoppackat.
<b>* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.</b>Angiven vikt diffar mot verkligheten, väger 3,6 dvs 0,3 kg mer.
Jag kan ej ligga raklång utan att ta i duken.
<b>* Vart är tältet inköpt? / När är det inköpt? / och vad har du gett för det?</b>Beli Sport Täby, 2399:-, bra tält för de pengarna.



Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Terra Novas Wild Country Zephyros 2

* Varför valde du just denna modell?
Mitt första egenköpta tält så ville hålla ned budgeten lagom. Läst mycket långa trådar på utländska forum om det här tältet och det verkar hålla för lite svårare väder. Det verkade väldigt lätt och lagom stort och jag hade råd med det, jämfört med hillebergs akto. Man skulle kunna se detta som en väldigt snarlik kopia av aktot.

* Vilken typ av tältning används det vid?
Hittills har jag inte hunnit vandra med det, det har blivit två åkrar (varav en regnig dag) samt en bakgård.

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Hittills har vi sovit två i det. Visst är det trångt men det har inte varit något som berört oss så jättemycket. Tanken var att köpa ett så lätt tält att jag orkar bära med det när jag är ensam men att man kan vara två i det.

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Varit ute mer när jag varit mindre och då har det varit äldre Keron samt ett kupoltält från fjällräven som använts.

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Det lilla jag hunnit handskas med tältet är jag väldigt nöjd. Går att spänna fast enkelt utanpå ryggsäcken, väger ingenting och går snabbt att sätta upp och ta ned.

* Vart är tältet inköpt?
Terra novas hemsida om jag inte minns fel.

*När är det inköpt och vad har du gett för det?
Juni 2012, 140 pund.
 
Ah, jag älskar att svara på undersökningar, så jag svarar utan att reflektera:

* Vilken tältmodell/modeller äger du?
HB Nallo 3
* Varför valde du just denna modell?
Pappas gamla HB Keron 3 var för tungt och utslitet, och så hittade jag det här "bättre begagnat".
* Vilken typ av tältning används det vid?
Fjäll-, och skogsvandring. Camping.
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Jag och mina barn mest
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Vandrar någon vecka om året och åker på långa campingsemestrar ibland.
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Bra rymd/viktförhållande, lätt att resa, men litet svårt att få till ventilationen, och utseendet får mig att känna mig osäker på stabiliteten i riktigt hård vind, fast de veka pinnarna har jag numera bytt ut mot grövre.
* Vart är tältet inköpt?
På annons
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
2008 och 3500
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
HB Kaitum 3GT

* Varför valde du just denna modell?
Lätt (för storleken), 4 säsong, stor absider att laga mat i vid dåligt väder. Raka väggar i innertältet vilket innebär att jag inte längre har en blöt fotända på morgonen.

* Vilken typ av tältning används det vid?
Året om. Vandring, toppturer på vintern.

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Oftast är vi 2. Sommartid är tältet även stort åt 3 personer. Under vintertid gillar jag dock att ha den där extra utrymmet.

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Fjällräven AKKA
HB Keron
HB Keron GT
HB Namatj GT
HB Nallo 2GT
Helsport FJELLHEIMEN 2 CAMP
Några enklare kupoltält

Sover kanske 15-20 nätter per år i tält. Både sommar och vinter.

* Vart är tältet inköpt?
Annons
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
2011 ~5500.
 
När jag börjar fundera på vilka tält vi har blir man snabbt nostalgisk… ;o)

Det första tältet var ett Fjällräven G66 Alu som är av typen "upp och nervänd båt" som vi bland annat hade när vi vandrade över Pyreneerna på 70-talet. Jag tror det var ett av Fjällrävens första tält. Den största nackdelen var att öppningen för innetältet bara hänger ner utan någon fastsättning och yttertältet stängs med tryckknappar. Vi fäste kardborreremsor för innertältet men myggtätt blev det knappast, vilket vi bistert fick erfara när vi vandrade på Hebriderna. Men det skulle nog funka i kategorin "Fjäderlätt" men knappast i kategorin "Komfortabelt".

Nästa tält blev ett Keb2 från Caravan. De var ju mest kända för sina sovsäckar och Keb var deras första tält. Det var visst konstruerat av Bo Hilleberg innan han startade sitt eget företag om jag inte tar fel. Detta är ett helt underbart tält där inner och yttertält sitter ihop med resårband vilket gör det ursnabbt att resa på ett perfekt sätt. Innetält av bomull och relativt stora absider bidrar till en hemtrevlig känsla. Vikten och packstorleken är ju en nackdel liksom att det kan vara knepigt att hinna torka ur kondensen på morgonen eftersom ytter- och innetält sitter ihop.

Så skaffade vi en uppblåsbar kajak från Advanced Elements http://www.advancedelements.com/advancedframe_convertible.html för att enkelt kunna ta oss ut i Misterhults ytterskärgård när fågelskyddet upphört på sensommaren. För att kunna tälta på de kala ytterskären skaffade vi oss ett självstagande tält från Vaude. Vaude Taurus 1 väger 2,5 kg och är ganska stort hopfällt men behöver bara en liten lina i fotändan och funkar därför hyfsat som kajaktält. Jag hittade ett begagnat ganska billigt men eftersom jag tycker det är lite för kort har det inte använts särskilt mycket.

Så började vi intressera oss för "Fjäderlätt" och vi hittade ett begagnat Lunar Duo från Six Moon design http://www.sixmoondesigns.com/tents/LunarDuo.html som bara väger 1,1 kg och är oerhört kompakt hopfällt. Jag hittade det här på Utsidan för 1500 kr men det är ett förhållandevis billigt tält som är oerhört rymligt och komfortabelt och som reses med vandringstavarna eller något liknande. Det är egentligen bara ett yttertält med helbotten och i övrigt myggnät och därför är det nog bara ett sommartält för fjällvandingar men som sådant är våra erfarenheter är oerhört positiva. Vi har inte haft större kondensproblem än i våra andra tält men har lärt oss att man ska efterjustera ett tag efter resningen eftersom de tunna tygerna töjs en aning speciellt i kyla.

Dessa tält har alla gett oss fantastiska äventyr och upplevelser och jag inser just nu att att vi fortfarande har alla fyra kvar och att de alla är i bra skick. Det säger en hel del om hur bra de alla har tjänat oss under dessa år….. men jag inser att vi borde nog sälja några av dem vidare istället för att ha dem liggande i skåpen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.