Vad har DU för tält?

själv äger jag fler knäppetältsdelar typ försvarets gamla triangelformade. med fyra sådana får man en schysst liten kåta/eldhydda där två till tre personer får plats med en liten eld. Dessa delar kan man få tag på hos militära överskottsbutiker. jag köpte mina i karlskrona på en sådan butik priset för fyra delar 120 kr och man får då ett tält som klarar fyra säsonger. Men att tänka på är om man ska ut på kallfjället så kanske det inte är det bästa eftersom man måste ha tag på minst en stör ute i skogen att använda som mittpinne. ska man ha en eldstad i tältet så måste man minst ha tre sådana störar i form av en trefot. Hur stormsäkert tältet blir har jag tyvärr ingen erfarenhet av än eftersom jag köpte delarna för tre månader sen, men det blir en kul upplevelse att pröva i vinter. Jag läser nu till naturguide i övertorneå och använder mig av knäppetältet regelbundet och än så länge är jag nöjd och har fortfarande en fet plånbok :)! Skulle vara kul att höra andras erfarenheter av detta system och ni som inte provat, testa! det handlar inte om mycket pengar.
 
Moskoselkåtan Topp Varrie 5 BP

* Varför valde du just denna modell?

Jag ville ha ett tält som man kan "bo i" och ha som basläger vid fisketurer och campingsemestrar.

* Vilken typ av tältning används det vid?

Camping med familjen, fiske, familjefriluftsliv.

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?

4 st i vår familj. 3 st är nog bekvämast om det är vuxna män och man har en massa fiskegrejer med sig.

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?

Ett 50-tal tältnätter på kalfjäll och i skogen under vandring och fiske, ett 50-tal nätter i militärtält under värnplikten, lite camping.

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.

+: Härlig komfort. Busenkelt att resa (efter att jag kommit på ett smartare sätt än det som rekommenderas i anvisningen). Bra ventilation. Kvalitet rakt igenom.

-: Den sneda dörröppningen gör att det regnar in på golvet när man öppnar :-(.

* Vart är tältet inköpt?

Direkt från Moskoselkåtan.

* När är det inköpt och vad har du gett för det?

Vildmarksmässan 2004. C:a 11000 SEK med golv och eldspis.

mvh
Håkan Åkesson
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
msr HUBBA HUBBA
hilleberg AKTO
fjällraven AKKA R/S

* Varför valde du just denna modell?
msr is light, compact, freestanding and super easy to put up.
lots of room for one person and perfect for 2 people
hilleberg is for solo missions when i need to keep the weight down. also good in winter!!
fjällraven for winter camping with 2 people.

* Vilken typ av tältning används det vid?
all tents are used for a variety of situations. the msr is NOT a winter tent nor to be used in VERY HIGH wind but perfect for everything else.
akto and akka are great for EVERYTHING!! high wind, winter, lots of rain, whatever, they are awesome.

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
have owned 5 tents so far and if i was on robinson, i would be the only one having fun cause i love stuff like that!!

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.

msr cannot take VERY HIGH WIND or snow but it is not meant for that either. otherwise there are no negatives!
akto and akka are not freestanding and can be a pain to set up in smaller areas.
akka is a bit heavy to take when i am alone.
akto is good for winter camping but it can be a little bit small if using for more than 7 days.

* Vart är tältet inköpt?
msr - canada $300 CDN
hilleberg and fjällraven - sverige (mycket pengar!!!)


i am selling the hilleberg AKTO as i want to buy a hilleberg SOULU next :)
 
Uppdatering av tält,
Vilken tältmodell/modeller äger du?
Mountain Hardwear Trango 3.1
Hilleberg Nallo 3
* Varför valde du just denna modell?
Trangot: reält, rymligt, står när hilleberg blåser sönder.
Nallo: Lätt, enkelt att slå upp, bra rymd för två
* Vilken typ av tältning används det vid?
Trango: Vinter samt bilcamping
Nallo: Fjällvandring 3 säsong
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Brukar vara två. Trangot är större än ett Keron 4
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Jag har använt: Hilleberg Staika (2 olika), Nallo 2, Saivo, Nammatj 3 GT, Tarra, TNF VE25, MHW Trango 2, Moskosel olika, TNF kupol (som allak) mfl. Friluftsliv: en del.
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Trango: Tåligt men tungt
Nallo 3 lätt men sluttande innertält vilket gör min sovsäck fuktig.
* Vart är tältet inköpt?
Wått&Tårrt, Sundsvall
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
00-talet

Jag har funderingar på ett enmanstält, Terra Nova Laser, HB Akto, Vaude Scutum...
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?Northface Tadpole
* Varför valde du just denna modell? Mest prisvärda för mina behov
* Vilken typ av tältning används det vid?3 säsongs, mest paddling.
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?2st oftast
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?Vad ska man säga? ett antal tält och tältnätter...
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Negativt är att inner/yttertält är skilda och att man måste sätta upp dom var för sig. Jag gillar dock att det är ganska lätt, litet och enkelt att sätta ihop...
* Vart är tältet inköpt? E-bay, från ett företag i USA
* När är det inköpt och vad har du gett för det? 2009, 2200kr.
 
Senast ändrad:
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Phoenix Phalcon (2,5 pers)
Helsport Kåta utan eldnings möjlighet (6-8 pers)
Enmanstält 2000 (1-2 pers)
* Varför valde du just denna modell?
Phoenix Phalcon : Behövde/Ville ha ett tält, spontaninköp av ett vettigt tunneltält som jag fick billigt. Tältet visade sig i efterhand ha fina traditioner
Helsport kåtan, behövde ett som jag kunde ställa barnvagn i. Skönt med utrymmet!,
Enmanstält 2000: På ensamtuer och nostalgi...
* Vilken typ av tältning används det vid?
Phoenix Phalcon : Överallt dock inte vinter...
Helsport kåtan, Campingar i princip.
Enmanstält 2000: Dolt... :)
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
2st + en liten
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Mycket ute som liten. Värnplikt som innebar många nätter i tält (Keron 4GT och Puppa 2000) på senare tid många helger i tält och semestrar i skog, fjäll och kontinent (då begränsad till camping :( )
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Phoenix Phalcon : Negativt är att absiden är för liten hade velat ha en "GT" modell... Löser det vid behov, läs dåligt väger över tiden, med en tarp över ingången. Positivt är att det är rel. lätt, enkelt att hantera, bra konstruktion (ventilerar bra) och kvaliteten som helhet är suverän.
Helsport kåtan, Underbart med utrymmet - man har inte ett sovrum med sig -- man har en hel lägenhet :) det enda negativa är att ingången inte är skyddad mot väder och vind samt att jag i efterhand vill ha eldningsmöjlighet.
Enmanstält 2000: Positivt är att man kan sova var som och att det är lätt att ta med . Dock kan en viss kalustrofobisk känsla uppstå en varm sommarnatt när det dryper från kroppen och mygg samt svidon/knott väntar och låter utanför nätet 3 cm från näsan. Bästa förhållanden är -20 gr och nån meter snö att gosa ned sig i - då sover man som en kung.
* Vart är tältet inköpt? Recon.se, XXL och tradera
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
Phoenix Phalcon : 2006, ~4000kr på rea ord 6300 kr vill jag minnas.
Helsport kåtan, 2010 ~1500
Enmanstält 2000: 2005 ~1000 kr
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Fjällräven Vålå 2
Tentipi Safir 7b/p

* Varför valde du just denna modell?
FJ: Vill ha tunneltält för utrymmet och ordningens skull. Extra stor absid sväljer lätt 150l packning utan att den ens blockerar dörren, varpå man kan laga mat och ta på sig skorna utan att behöva gå utanför dörren. Har inget behov av självstagande tält. Just den modellen blev det då jag fick ett bra pris.
Tentipi: Den billigaste modellen saknade en del kritiska detaljer. Mellanmodellen hade fungerat, men återigen fick jag ett ypperligt pris på den modell jag valde.

* Vilken typ av tältning används det vid?
Tentipi används då antalet personer och/eller bärsträckan gör att vikten inte blir ett problem. I annat fall används FJ.

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
FJ: 1-2 personer
Tentipi: 1-8 personer

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Tältar så ofta jag kan. Som barn var man ute mycket och sov i bivack och lekte "bush craft".

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
FJ: Tungt (PU-belagd polyester), samt saknar "regn-flärp" över dörrens dragkedjor så att det skvätter in vatten vid hårt regn. Undermåliga stormlinor och spännare från början. I övrigt bara positiva erfarenheter.
Tentipi: Enbart positiva erfarenheter. Otroligt genomtänkt och rejält. Med tanke på att det är en bomull/polyesterväv och att det rymmer upp till 8 personer är vikten (10,9kg) egentligen inte speciellt hög. Fyra personer i kåtan bär inte mer än 1kg extra/person jämfört med två normaltunga 2-personers-tält Sovkomforten med den väven (och kåtans form) är något som inte är av denna värld. Det blir aldrig fuktigt, och värdet av att vakna upp och tända en öppen eld går inte att prissätta.

* Vart är tältet inköpt?
FJ: Fjällräven outlet Örnsköldsvik.
Tentipi: Demoex köpt direkt från Tentipi.

* När är det inköpt och vad har du gett för det?
FJ: 2010 (?) för 1600kr.
Tentipi: 2012 för 8500kr.
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Helsport Superlight 1-2
* Varför valde du just denna modell?
Lätt, rymligt i förhållande till vikten och vindtåligt (förhoppningsvis - har ännu inte råkat ut för värsta stormen)
* Vilken typ av tältning används det vid?
Tresäsongs högt uppe på diverse trädlösa berg och fjäll.
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Eget bruk, men lyckades klämma in även tonårsdottern några nätter, och hon själv sin pojkvän betydligt längre än så ;)
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Längre av "friluftsliv" än av tält - har sovit mycket under bar himmel.
Det första tält jag haft med på fjället var Fjällrävens klassiska "Everest", ett asymmetriskt ryggåstält som var "state of the art" på den tiden (= slutet av 70-talet :cool:). Det blåste sönder mitt i hällande regn nånstans norr om Tarfala, till min premiärvandrande tältkompis stora förskräckelse.
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Jag är troligen lättimponerad, för mitt gamla "tält" var en till slut rikligen lappad Sup'air ;). Ringstind är naturligtvis rena lyxen i jämförelse. Jag har dock både lånat och gästsovit i fina tält, inkl närmsta Hilleberg-motsvarigheten Akto, och tycker att Ringstind står sig mer än väl i jämförelse (det är rymligare och lättare än Akto). Välgjort, generösa mått, lätthanterligt, genomtänkt design och detaljer så när som på en "dörren på glänt"-stropp, som jag fått sy dit själv. Jag som oftast tältar i stenig terräng har dock skaffat en lite mer optimal mix av tältpinnar än originaluppsättningen. Det tog ett par uppsättningar innan tältet blev sådär perfekt spänt, men nu kan jag få upp det ensam i stark vind och med handskar på. Hittills inga kondensproblem, men jag kan ha haft tur med vädret och brukar dessutom inte kapsla in mig helt.
Ringstind är valt efter noggrann research och årslånga beslutsvåndor. Jag var inne på flera andra tält, t ex Tarptents Scarp, men alltid var det något jag inte var nöjd med eller vågade lita på. När Ringstind till slut dök upp på marknaden, verkade det vara precis vad jag letat efter. Det finns lika lätta och t o m lättare enmanstält, men inget av dem jag titat på kändes lika robust och rymligt. Exped Vela UL låg länge närmast till p g a sin höga kvalitet och otroligt genomtänkta design, men tyvärr prioriterar inte schweizarna vikten.
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
Inköpt på våren 2011, i England av alla ställen av förbipasserande broder som, vetandes om vad jag ville ha, spanat in ett kampanjpris: 400 pund. Finns i Sverige på Fliesbergs för 5,1 tkr, på Litepac för ett par hundralappar mer och på Outnorth för... + 1300 kr :cool:.
 
Senast ändrad:
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Just nu, ett Hilleberg Allak
* Varför valde du just denna modell?
En bra kompromiss för att uppfylla mina användningsbehov.
* Vilken typ av tältning används det vid?
I första hand för paddling i skärgården och då är ett 3-stångs kupoltält en bra lösning, sedan är vikten tillräckligt låg för att ta det på ryggen om man är två och vill till fjälls.
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Oftast ensam vid paddling, då är det gott om plats. Är man två så är det inte så gott om plats.
* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
Tältat en del i olika situationer, senaste åren mest vid paddling, har testat en del olika tält genom åren
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Det negativa jag kan se är att jag som är 187 har trångt om fötter/huvud när jag ligger på rygg på en SynMat 9, då fot/huvudände sluttar och tappar "längd" ju högre man kommer upp. Jag sover dock oftast på sida/rygg så det är inte ett stort problem.
Det positiva är att det är kanontätt, jag har haft otur (tur om man vill testa grejerna) i sommar och råkat ut för rejäla regn, men tältet är helt torrt vad jag kan se. Sedan är det enkelt och snabbt att sätta upp och man slipper att träda igenom stängerna i kanaler, hopps bara att krokarna håller i längden.
* Vart är tältet inköpt?
Addnature
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
2012, 7900kr (-1000 i tältbidrag)
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
Ett Asaklitt 1-manstält, ett vindskydd Backpacker
* Varför valde du just denna modell?
Asaklitt: billigt, ej skrymmande, väger lagom lite
Backpacker: samma som ovan + självstagande och man kan fälla ner hela långsidan
* Vilken typ av tältning används det vid?
I första hand för paddling i skärgården och i varmt väder, gäller båda tälten.
Har ibland med mig båda två i kajaken, och använder då vindskyddet som absid och mat/frukost tält.
* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
Alltid ensam vid paddling men dessa tält är trånga ändå.
* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
Asaklitt: Bra tält men kanske begränsad livslängd. Testat i rejält regnväder med blåst, det gick över förväntan bra. Trångt och inte så mycket absider att tala om. Har jag sönder någon av specialbågarna så kan jag kasta tältet.
Backpacker vindskydd: Har jag sovit ett antal nätter i. Har inget innertält. Blir lite för mycket kondens om jag stänger långsidan (pga mygg), särskilt vid fuktigt/regnigt väder. Lite kort där man lägger liggunderlaget. En fin morgon kan man fälla ner hela långsidan. Fungerar bra som lunch och fika vind/regnskydd.
* Vart är tältet inköpt?
Asaklitt: Clas O
Backpacker One vindskydd: XXL
* När är det inköpt och vad har du gett för det?
Asaklitt: 2010, 199 kr (extrapris, utgående vara)
Backpacker One vindskydd: 2011, 399 kr (finns ibland till extrapris fr 199 kr)

thomas
 
Jag är ägare av ett Wigwam tvåmans tunneltält, samt ett Hilleberg Soulo.

Wigwamtältet såldes på en sportavdelning på ett COOP-varuhus där jag jobbade en sommar och det reklamerades av kunden pga felsytt yttertält. Tältet är ett tresäsongs lågpriställt och det ligger alltid i bilen. Använder det vid typ fisketurer då jag parkerar bilen vid närmaste campingplats. Hilleberg Soulo använder jag vid längre ensamvandringar.
Jag har ca 20 tältnätter per år och anser mig vara ganska erfaren frilufsare. Ett tält är ett måste under sommar tiden då myggen annars käkar upp en. Är det dessutom regnit väder så har man en bra liten bostad att tillbringa tiden i. Under hösten använder jag en "tarp" och vintertid är det "snöka" som gäller.

Wigwamtältet fyller sin funktion varken mer eller mindre och jag fick det helt gratis. Hilleberg Soulo är jag nöjd med. Stort utrymme för att vara ett enmanstält men det väger nästan som ett HB tvåmanställt, något som jag inte tänkte på när jag köpte det .Ventilationen kund vara bättre. Priset var runt 5000kr på Naturkompaniet och köptes för 2 år sedan.
 
* Vilken tältmodell/modeller äger du?
HELSPORT - Romsdalshorn 3 Camp
ett tunneltält

* Varför valde du just denna modell?
Stor, rymmlig, lätt att sätta upp, bra pris, lätt, osv.

* Vilken typ av tältning används det vid?
haft det uppe i fjällen på 1600m höjd några nätter samt i skog och mark på lägre höjd och breddgrader

* Använder du tältet för eget bruk eller är ni flera?
använder numera själv eller med sambo, tidigare så var det tillsammans med kompis/ar

* Vilken erfarenhet har du av tält och friluftsliv?
ganska så liten i praktiken, fjällvandrar ca två veckor om året och har besökt några platser genom åren. teorin är lite större dock

* Dina personliga synpunkter på tältet, positiva som negativa.
lätt och smidigt tält, bra utrymme för benen, dock inget tält man tillbringar flera kvällstimmar i sittandes då det är lågt i tak.

* Vart är tältet inköpt?
*utnorth.se

* När är det inköpt och vad har du gett för det?
inköpt i april och jag gav ca 4000kr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.