Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående.

Halaj!

[...]
Men det finns en engelsk term för just tält man slår upp med ytterdelen med stänger och sedan häktar dit innertältet. Termen undflyr mig. Jag skulle bli tacksam om någon här postar den! Det är en bra sökterm om man shoppar runt efter tält på nätet.

Sen tycker jag det är lite kul att du länkar till ett tält du gillar, och vill ha något liknande trots att tältet inte uppfyller din kravspec på en enda punkt! ;-)

//T
Tarp tent? Inte märket utan just tältsorten. Tältformade "tarpar" som kan användas med eller utan innertält. Jag har för mig att Luxe Outdoors Sil Hexpeak och även Twinpeak räknas som tarp tents
 
Halaj!

Näe.


Sen tycker jag det är lite kul att du länkar till ett tält du gillar, och vill ha något liknande trots att tältet inte uppfyller din kravspec på en enda punkt! ;-)

//T
Hilfe?!

Tja, då begriper du hur mycket jag suger på detta område, så jag behöver massiv hjälp ;-)

Vad tältet som jag la upp har är utrymmen. Alla UL-tält stoppar i princip aldrig (vad jag sett) vid att använda lätta material, utan de är dessutom väldigt små med blöt mc-utrustning, så det kanske är så att det inte finns självstagande UL-tält med goda utrymmen.

Vad jag först hittade var MSR Hubba Hubba och ett Hubba Gearshed. Men vikten & packmåttet gör att man försöker hitta något likvärdigt fast UL.

Egentligen är Hubba Hubba+Gear Shed exakt vad jag söker, fast i lättviktsmaterial (kompositstänger+Cuben fiber; svindyrt, men värt att betala för i mitt fall).

På det viset kan jag skippa Gear Shed när jag vandrar, men ha utrymmet på hoj.

Ps. Skit i vandringsstavarna då!! :)
 
Du vill ha ett bra tält för hojturer, lite extra utrymme och prisgräns 5.500.

Det finns ju en miljon sådana tält, särskilt begagnade. Om "självstagande" är ett krav begränsas ffa utrymmet och utbudet. Skippar du det (varför inte?) så är det lugnt.

http://www.northstar.se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-rondane-2pers.html

Eller varför inte, om du vill ha utrymme: http://www.northstar.se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-rondane-3pers.html

Jag kör med antingen WBT-2 eller Kaitum 3 GT, om vi är två hojar...
 
Du vill ha ett bra tält för hojturer, lite extra utrymme och prisgräns 5.500.

Det finns ju en miljon sådana tält...

http://www.northstar.se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/bergans-rondane-2pers.html



Jag kör med antingen WBT-2 eller Kaitum 3 GT, om vi är två hojar...

Inte UL i varken packmått eller vikt, ändå är absiden i minsta laget för blöta mc-ställ+packning, då är MSR-kombon bättre, dessutom slipper jag släpa på halva utrymmet när jag går med ryggsäck.

Tack ändå för din tanke, men hade det vägt 1,5 kg och packat lika litet, då hade det varit rätt.
 
UL är väl betydelselöst om vi nu pratar motorcykel.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kanske för dig, definitivt inte för mig.

Vi kör grusrallyn & äventyrstouring. Vikten är viktig, men framförallt är det minimala packmått jag eftersträvar i första hand.

Det gör att jag klarar mig med små väskor (som inte fastnar där det är trångt), jag kan hålla vikten låg och nära centrum. Jag kan använda speciella mjuka väskor (ser ut som en hästsko) där centrum av väskan rider långt bak, men där tunga saker lastas där framme vid CG, lågt ner under sadeln. Min tyngsta hoj väger 180kg, min lättaste 117 kg.

Det gör stor skillnad om jag har 18-20 kg inkl. verktyg istället för 35-40 kg på en 140 kg hoj. I synnerhet om jag slipper ha allt "stort & tungt" på skärmen bakom passagerarplatsen.
 
Kanske för dig, definitivt inte för mig.



Vi kör grusrallyn & äventyrstouring. Vikten är viktig, men framförallt är det minimala packmått jag eftersträvar i första hand.



Det gör att jag klarar mig med små väskor (som inte fastnar där det är trångt), jag kan hålla vikten låg och nära centrum. Jag kan använda speciella mjuka väskor (ser ut som en hästsko) där centrum av väskan rider långt bak, men där tunga saker lastas där framme vid CG, lågt ner under sadeln. Min tyngsta hoj väger 180kg, min lättaste 117 kg.



Det gör stor skillnad om jag har 18-20 kg inkl. verktyg istället för 35-40 kg på en 140 kg hoj. I synnerhet om jag slipper ha allt "stort & tungt" på skärmen bakom passagerarplatsen.



Som tidigare tips, titta på Veloce!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Kolla in Tarptent Scarp 2. Beställer du extra stängerna blir det självstagande. Hade själv ett i somras (fast 1an) som jag var mkt nöjd med.
 
Hilleberg

Om det var något tält från XXL som verkade intressant så har de rea nu.

Kapitulation.

Tack för era tips, men jag får nog ge mig.

Hur jag än gör så "finns inte" mitt tält. Alternativet blir nog 2 olika tält; 1 för den varma tiden (jag har ett MSR Thru-Hiker Mesh House 3+100 Wing) och höst-vinter-vår biter jag i det "tunga äpplet", öppnar plånboken och köper ett Hilleberg Soulo. När det behövs så tar jag med en DD Ultralight tarp och använder som regnskydd åt kläder etc.

Soulo verkar vara byggt som en bunker, helt fristående, reser inner+ytter samtidigt, går att byta inner till myggnät eller köra ytter+Footprint.

Dyrt? Ja.
Lätt? Nej.
Bra andrahandsvärde? Ja

Vad tycker ni..?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.