Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående.

Jag har använt Arctic Alpine Veloce under 2016 och det håller förvånansvärt bra kvalitet och jag jämför med ex mitt Akka Dome. Vi sover 2 pers i Veloce men då är det maxat. 2 femtioliters ryggsäckar får plats i absiden om man använder det extra öglan på duken och spänner ut den lite extra.
Köpte det mest för att kunna ta till vid låg packvikt och små packvolymer vid enstaka tillfällen men det har blivit en följeslagare. WBT-2 är rymligare som Millgard skriver.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
0513c0523214a4f8b5bb1748760d3930.jpg
 
Jag har använt Arctic Alpine Veloce under 2016 och det håller förvånansvärt bra kvalitet och jag jämför med ex mitt Akka Dome. Vi sover 2 pers i Veloce men då är det maxat. 2 femtioliters ryggsäckar får plats i absiden om man använder det extra öglan på duken och spänner ut den lite extra.

Tack för dessa nya tips, WBT-2har man sett lite här och där i idel positiva sammanhang. Verkar dock ha slutat säljas (hittar inte det på sidan, däremot WBT-4).

Då jag överlag bara har gott att säga om MSR så fann jag detta nya tält för 2017 MSR Access 2, http://www.backcountry.com/msr-acce...6944E17&mr:referralID=NA&avad=150351_ad08bc6b

Vad tror ni?
 
Jag har ett Mountain Hardwear Skyledge 3p som gar att satta upp yttertalt forst. Dock sa ar det amerikanskt i allt annat, vilket betyder separate ytter- och innertalt, att yttertaltet inte gar hela vagen ner och nagot lagre hydrostatic head rating.

Det vager knappt over 2kg allt inkluderat, och tar inte alltfor mycket plats. Tre vuxna personer sover trangt, men for tva personer eller tva vuxna och ett barn ar det fina fisken.

Jag har inte riktigt koll pa vad det kostar i Sverige, men det skall nog ga och hitta for 350USD i USA.
 
Har du kollat något på tarptent?

Jag har ett Stratorspire 2 som jag är ordentligt nöjd med.

Gott om plats för två pers plus packning, smidigt att resa och ska tåla ganska uselt väder. Det går helt klart att få bra spänning och stabil uppsättning, dock har jag hittills haft tur och inte hamnat i riktigt hårda vindar för att testa det på allvar. (Hårt regn och måttlig vind har jag haft några gånger utan några som helst problem.)

För mindre merkostnad kan man skaffa två innertält, ett med täta väggar och ett helt i myggnät för varmare årstider/världsdelar. Går smidigt att byta och gör en himla skillnad på klimatet i tältet.

Den enda svaga punkten jag upptäckt hittills är att dragkejorna kan vara lite väl klena för min smak. Men hittills har det inte varit några problem.
 
Jag har ett Mountain Hardwear Skyledge 3p som gar att satta upp yttertalt forst.

Det vager knappt over 2kg allt inkluderat, och tar inte alltfor mycket plats. Tre vuxna personer sover trangt, men for tva personer eller tva vuxna och ett barn ar det fina fisken.

Hej, tack för tipset!

Såvitt jag kan se, jag behöver bara 2P, väger ett 2-personer precis över 2 kg och enda priset jag hittar i Sverige (vill helst köpa inom EU åtminstone) är >4K, så tyvärr faller det bort.
 
Har du kollat något på tarptent?

Jag har ett Stratorspire 2 som jag är ordentligt nöjd med.

Gott om plats för två pers plus packning, smidigt att resa och ska tåla ganska uselt väder.

Den enda svaga punkten jag upptäckt hittills är att dragkejorna kan vara lite väl klena för min smak. Men hittills har det inte varit några problem.

Hej DM Chris, tack för tipset!

Jo, jag har kollat en del på TT och då jag mest kör hoj lutar det isf åt Double Rainbow (då slipper jag vandringsstavar på hojen), men alltid bra med feedback, så tack!
 
Min spec behöver tänkas om...

Jag sa från början följande:

KRAV:
Låg vikt
Innertält
"ytter före inner" d.v.s. ska kunna slås upp i regn utan att bli blött.
Maxpris: Ca 5000 kr, men helst runt 3000kr.

Önskvärt:
Självstagande
Tältstänger får gärna vara utbytbara till vandringsstavar.
"Light set-up" d.v.s. bonus om det går att bara slå upp ytterduk (ev. med footprint)


Uppenbarligen vet jag för lite om tält för att göra rätt beskrivning...

Vad tror ni om vi ändrar specen?

Krav:
Låg vikt
Självstagande
Innertält (avtagbart)

Önskvärt: Tältstänger får gärna vara utbytbara till vandringsstavar.


Max 5500kr


Blir det enklare nu?

http://youtu.be/SUZbB7CfecM

En tanke om utrymme...

MSR Remote 2:
Jag vet att detta tältet är tungt och inte går att köra varken med vandringsstavar eller endast yttertält, men jag gillar utrymmet både i innertältet, men även i absiden, så något liknande, men helst UL.
 
Blir det enklare nu?

Halaj!

Näe.
Först vill jag säga att din kravpunkt självstagande tar bort önskvärtpunkten. Jag vågar påstå att självstagande tält som använder vandringsstänger inte finns.

Generellt tror jag man kan säga att idiotpåfundet med tält man först slår upp och sedan slänger över yttertältet är ett amerikanskt påhitt. Amerikanska tält går bort med din kravspec.
Men det finns en engelsk term för just tält man slår upp med ytterdelen med stänger och sedan häktar dit innertältet. Termen undflyr mig. Jag skulle bli tacksam om någon här postar den! Det är en bra sökterm om man shoppar runt efter tält på nätet.

Sen tycker jag det är lite kul att du länkar till ett tält du gillar, och vill ha något liknande trots att tältet inte uppfyller din kravspec på en enda punkt! ;-)

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.