Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress?

Inte tält, men passar väl i tråden ändå.

Jag beställde två Aegismax sovsäckar från AliExpress. Totalpris 1600SEK för båda. Ska vara 280g 850 cuin dun i quilten, och 380g 800 cuin dun i den blå. När märket kom på tal på backpackinglight.com för något år sedan tog någon reda på att dunet kom från samma källor som övriga stora tillverkare som förlagt produktion i Kina, så det ska inte vara oetiskt dun.

Man får vad man betalar för dock. Quilten har genomsyra kanaler, och jag fick lägga en del tid på att fluffa upp och fördela dunet jämt i kanalerna för att det skulle fyllas ut.

Sovsäcken har inte genomsydda kanaler, men väl ett 5mm hål i tyget när jag fick den, samt att tyget i sig inte verkar vara duntätt. Det är väl ingen överdriven kvalitetskontroll direkt.

Men jag köpte dem för att kunna ha något lätt och billigt till övriga familjen de få gånger de vill med ut. På det här sättet slipper de konka stora tunga syntetsäckar. Till mig, som är ute minst en gång i månaden köper jag lokalt (Polen)
 

Bilagor

  • IMG_0096.jpg
    IMG_0096.jpg
    36 KB · Visningar: 1,248
Har beställt ganska många outdoorprylar från Aliexpress, bl.a. tält. Har aldrig råkat ut för för tull eller andra avgifter. Nackdelen är att leveranstiden är lång, uppåt en månad.

Märkligt. Skulle de vara mer släpphänta när det gäller paket från Kina? Handlar mycket från USA och är värdet mer än en 4-500 brukar jag åka dit. Utom de två gånger jag chansat och beställt kängor. Första gången, de dyraste, var jag dock lite listig och beställde så de skulla komma mitt sommarsemestern. Mycket vikarier på posten var tanken. ;)

Vet inte var i sorteringsprocessen avgifterna läggs på. Om det är tidigt kan man väl tänka sig att Kinapaket faktiskt slipper lättare undan. Det kommer säkert stora containrar med små silvriga paket från Ali och andra ställen, de flesta med lågt värde. Kanske mer dyra grejer från t.ex. USA så de är noggrannare med det. Är ju faktiskt möjligt att det är så.
 
Nedskrivning

Ofta skriver avsändarna i Kina ner värdet till under 50 dollar på paketets adresslapp eftersom dom känner till gränsen för tull inom EU - allt för att vi skall fortsätta att handla av dom. Mindre än 50 dollar = ingen tull!
 
Toppenbra info! Då kan man ju t.o.m be om det. Det har jag gjort ibland med amerikanska företag om jag haft mailväxling innan så man blivit lite bundis liksom. Små företag brukar utan tvekan göra det
 
Nu har jag fått mitt tält
3F UL GEAR 740g Oudoor Ultralight Camping Tent
https://m.aliexpress.com/s/item/32695338570.html#autostay
Oväntat snabb leverans. Inkluderar footprint vilket inte står i beskrivningen tror jag. Verkar ok.
Nu har jag testat detta tält en del. Det verkar vara väldigt bra kvalitet men har ett troligt produktionsfel. Men inget direkt problem. Tältet räknas som enväggstält och kondens var väntat. Jag sov i våldsamt regn en natt och problem är att om man rör sig så kommer sovsäcken åt ytterduken och blir då lätt fuktig. Jag testade sen att skydda med min regnjacka. Det blir nästan lika mycket kondens när det inte regnar. Jag upplever detta som ett stort problem och har nu fått hem ett annat tält med innertält från samma tillverkare. Test av det kommer senare.
 
Innertält till MLD Duomid från AliExpress

Under sommarens vandring har för att få ner vikten dels provat att gå i trailskor och dels sova i ett s.k. pyramidtält med ett innertält av delvis meshtyp.

Provet med trailskor tyckte jag föll mycket väl ut, har skrivit om detta i ett inlägg i tråden Nu är det dags...

Lite sämre erfarenheter har jag av pyramidtältet, ett MLD Duomid med ett innertält från AliExpress, tillverkat av 3F UL Gear, se länk här. Anledningen till att jag köpte detta innertält vara att jag till ett rimligt pris ville prova om denna typ av tält var något för mig.

Duomid fungerade nog nog bra, enkelt att slå upp med ena vandringsstaven som tältstång. Det var också relativt lätt att få det sträckt så länge underlaget var någorlunda jämt. Rymligt var det också. Innertältet var lite besvärligare att få fason på, lätt till att väv hängde ner i ansiktet eller vid fotändan. Det kändes också lite kort, om det sluttade lite nedåt mot fötterna tog dessa gärna i innertältet som i sin tur slog emot yttertältet. Var det då kondens blev sovsäcken fuktig. Som information kan jag nämna att jag är 178 cm lång.

Nu var ju inte innertältet tillverkat för att passa Duomid speciellt, så jag undrar vilka erfarenheter andra användare har av lätta pyramidtält. Är det viktigt att passform mellan ytter- och innertält är bra för att man ska slippa att innertältet hänger ned i ändarna? Att tälta utan innertält är inget alternativ för mig, vill slippa besvär med mygg och knott samt kallt drag när det blåser.

Har någon erfarenhet av det speciellt anpassade innertält som OookWorks erbjuder, dvs. Duomid OookNest? Blir det bättre avstånd mellan huvud/fötter och innertält i det? Eller kanske någon använt MLDs egna innertält i mesh?

Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter av av detta. Som jag kände det blev kondensen ett problem genom ovan beskrivna nackdelar. Kanske man ska försöka få till mera glipor mellan Duomid och marken för att förbättra ventilationen?
 
Innertält pyramid

Har någon erfarenhet av det speciellt anpassade innertält som OookWorks erbjuder, dvs. Duomid OookNest? Blir det bättre avstånd mellan huvud/fötter och innertält i det? Eller kanske någon använt MLDs egna innertält i mesh?

Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter av av detta. Som jag kände det blev kondensen ett problem genom ovan beskrivna nackdelar. Kanske man ska försöka få till mera glipor mellan Duomid och marken för att förbättra ventilationen?
Jag köpte också ett pyramidtält som man sätter upp med vandringsstav från Aliexpress. Efter två försök att använda det har jag gett upp. Det verkar i stort sett omöjligt att få det uppsatt så att både innertält och yttertält blir uppspända på ett godtagbart sätt och fukt/kondensproblem kommer säkrare än ett brev på posten. Synd, det är ju annars en kombination som kan stanna runt ett kilo i totalvikt. Får nog fortsätta med mitt Scarp 2 från Tarptent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
realout Har någon provat "Taurus I Vaude"? Bo och sova 2
fremag Durston x-mid 1 solid erfarenheter någon? Bo och sova 0
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
vandrafjäll Loppisfynd, någon som vet något om tältet? Bo och sova 6
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
dmitrij Någon som testat? Bo och sova 1
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
M-J-B Nostalgitrip: Någon som känner igen tältmärket iglu? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck ? Bo och sova 10
erito Tentsile, någon som provat? Bo och sova 0
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
markusbacka Någon som provat/vet mer om detta tält? Bo och sova 3
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Skipper_ Någon som fälttestat Warbonett Blackbird och DD Frontline? Bo och sova 9
kajhaj Någon som vill låna/hyra ut ett enmans tält? Bo och sova 0
dag.lunden_telia.com Caravan Thermoplus - någon som vet något om denna sovpåse? Bo och sova 0
FrankR Någon som vet vad denna skall användas till ? Bo och sova 11
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
seobserver Någon här med egna erfarenheter av Bo och sova 0
Foehammer117 Kan någon hjälpa mig med tält, trotts mina kriterier? Bo och sova 25
Daumas TomCat tält, någon som vet? Bo och sova 0
flygare69 Halti DL Hiker någon? Bo och sova 3
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
lenpau Hilleberg Allak - någon som testat det?? Bo och sova 4
fiskematte Tältåta: Bergans Lavvo? någon kollat in den? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.