Mitt första tält!

Jag kan inte låta bli att tipsa om ett till tält (tentapluggar) - Robens Buzzard som endast fanns en kort tid i Robens sortiment (har nu ersatts av en lättare och dyrare UL-variant). Jag har ägt ett av deras tält och tycker att de verkar ha genomarbetade tält av god kvalitet. Ofta ganska många dragkedjor som väger lite extra.

Buzzard-tältet var ett av de tälten jag valde bort pga det låga innertältet, men alla är inte lika långa. Som alla 2P-tält av den här typen är det nog ganska trångt för två, men rymligt för en. Buzzard har, för typen, relativt stor absid och påkostad ventilationslösning, men saknar toppventil. Dörren kan dock öppnas upptill. Tältbåge från DAC och ytterväv 40D PU/sil 3000 mm. 75D/10 000 mm i golvet. Enligt deras egna uppgifter ska det stå emot massor av vind :)

Det finns inte så många kvar på nätet, men går fortfarande att hitta för lite under 3000 kr (och med lite tur ännu lite lägre).

Jag länkar till två filmer där man kan se lite detaljer.
film1
film2
 
Jag & TS verkar vara ute efter samma sak så jag "lånar" tråden lite. Jag har kikat lite på Robens Starlight. Finns i både 1-person och 2-personsmodell. Det är inte några lättviktsmodeller direkt men de verkar gedigna och framförallt billiga.
 
Jag & TS verkar vara ute efter samma sak så jag "lånar" tråden lite. Jag har kikat lite på Robens Starlight. Finns i både 1-person och 2-personsmodell. Det är inte några lättviktsmodeller direkt men de verkar gedigna och framförallt billiga.


Absiden på robens starlight är ju inte mkt att ha..

Har ägt en Arctic alpine Veloce och där va de inte heller mkt utrymme för packning..
Har nu en Nordisk telemark ulw 2 o där går de justera storleken på absiden o den är betydligt större än på Veloce men ändå gränsfall att de räcker för packning o laga mat med gaskök vid dåligt väder.
 

Bilagor

  • DSC_0788.jpg
    DSC_0788.jpg
    52.4 KB · Visningar: 1,608
Absiden på robens starlight är ju inte mkt att ha..

Har ägt en Arctic alpine Veloce och där va de inte heller mkt utrymme för packning..
Har nu en Nordisk telemark ulw 2 o där går de justera storleken på absiden o den är betydligt större än på Veloce men ändå gränsfall att de räcker för packning o laga mat med gaskök vid dåligt väder.
Har du varit med om lite kraftigare vindar i ditt telemark?

Jag tycker det är ett lätt och fint tält, men känner mig osäker på vindtåligheten. 17,5 m/s är inte ovanligt att vara med om under en vandring. Det är vad tältet mäktar med enligt nedanstående vindtester. (1P-varianten ska dock vara något mer vindtålig)
Test1 Test2

(Det går att hitta för ca 3250 kr i 2P, UL-utförande och ca 3750 kr i 1P, ULW-utförande.)
 
Har du varit med om lite kraftigare vindar i ditt telemark?

Jag tycker det är ett lätt och fint tält, men känner mig osäker på vindtåligheten. 17,5 m/s är inte ovanligt att vara med om under en vandring. Det är vad tältet mäktar med enligt nedanstående vindtester. (1P-varianten ska dock vara något mer vindtålig)
Test1 Test2

(Det går att hitta för ca 3250 kr i 2P, UL-utförande och ca 3750 kr i 1P, ULW-utförande.)

Har inte vart i nå riktigt dåligt väder mer än 8-9ms..

Jag tror att den håller för de dom testat den o säkert lite till.....
Har även ett HB Soulo om man vet att de blir busväder från helvetet så åker den med i ryggsäcken..
 
När jag var i samma sits för fem år sedan köpte jag ett Bergans Compact Light 2. Det har tjänat mig väl sedan dess i både fjäll och skog. Det har inte varit utsatt för några extrema förhållanden, men det har blåst och regnat ordentligt några gånger och tältet har både stått kvar och hållit tätt. Det är lätt att sätta upp och ta ner, bra ventilation och lätt att bära runt på. Priset var (och är) också ganska förmånligt. En nackdel är absiden om man vill ha mycket utrymme, den är något begränsad och blir utsatt för väder och vind i och med att man öppnar stor del av den för att gå in och ut, istället för att ha en mindre öppning.

Nu har ju Bergans uppdaterat sina tält och nya varianten, Trollhetta, finns till bra pris, bl.a. hos Outdoorexperten:

http://www.outdoorexperten.se/p-24254-bergans-trollhetta-2.aspx

Jag kan inte annat än rekommendera detta som första tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
medic Första tältet. Bo och sova 33
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.