Mitt första tält!

power lizard sul 1-2 kommer i en ny version som har bättre diameter på bågen, 8 mot 6 ung. om jag inte minns fel. dessutom kommer det finnas en ventilations strut a la akto, så jag hade väntat tills den kommer. dock kommer hillebergs enan att få starkare väv, kerlon 1000 ist. för kerlon 600 i mars vllket gör den till ett alternativ om man vill vara ovanför trädgränsen.
 
power lizard sul 1-2 kommer i en ny version som har bättre diameter på bågen, 8 mot 6 ung. om jag inte minns fel. dessutom kommer det finnas en ventilations strut a la akto, så jag hade väntat tills den kommer. dock kommer hillebergs enan att få starkare väv, kerlon 1000 ist. för kerlon 600 i mars vllket gör den till ett alternativ om man vill vara ovanför trädgränsen.
Jag tror också att den nya versionen är förbättrad och värd att vänta på om man är beredd att lägga de extra pengarna.

Jag tycker dessutom att det finns andra prisvärda kandidater i prisklassen upp till 3500 kr som jag tolkar närmar sig trådskaparens övre gräns. Enan kostar nästan 6000 kr och rymmer dessutom aldrig två personer :)
 
Tack återigen för alla tips! :) Om ni har några andra förslag på tält i prisklassen upp till ca 3 500 kr så är jag väldigt öppen för förslag! Spanar mest efter tält som är på rea, så jag kan få så mycket ut av pengarna som möjligt. Är som sagt fattig student, så 3 500 kr är redan att sträcka sig till det yttersta!
 
Tack återigen för alla tips! :) Om ni har några andra förslag på tält i prisklassen upp till ca 3 500 kr så är jag väldigt öppen för förslag! Spanar mest efter tält som är på rea, så jag kan få så mycket ut av pengarna som möjligt. Är som sagt fattig student, så 3 500 kr är redan att sträcka sig till det yttersta!

Ettersom den Svenska kr är förhållandevis stark så slår jag ett slag för Helsport.

http://www.helsport.no/ringstind-light-2

Värt att hålla lite koll på outlet sidan, jag har själv köpt ett rondane superlight 3 för 4200 om jag inte minns fel. 3 p tält som väger ca 1,6 kg

God tur
 
Jag har själv ett Helsport Ringstind 2, ej light, som väger 1,95 kg inkl. packpåse och allt. Det går emellanåt att hitta för 2800 kr, vilket jag tycker är mycket prisvärt. Jag gillar att det är 40D (relativt tjock) silnylon yttertältsväv eftersom jag upplever att den lite tjockare väven inte töjer sig lika mycket som de tunnare.

Jag gillar också tältets robusta känsla och det finns fler poster än tältet som kan spara vikt :) Skillnaden på två olika ryggsäckar i samma storlek och prisklass kan lätt vara 1 kg.

Jag gillar också att försöka göra fynd när det är rea. Helsport egen outlet tycks mig endast skicka inom Norge, men det går kanske att lösa.
 
Ettersom den Svenska kr är förhållandevis stark så slår jag ett slag för Helsport.

http://www.helsport.no/ringstind-light-2

Värt att hålla lite koll på outlet sidan, jag har själv köpt ett rondane superlight 3 för 4200 om jag inte minns fel. 3 p tält som väger ca 1,6 kg

God tur

Måste i tillägg


Jag har haft otaliga tält från de flesta skandinaviska produsenter, så långt är min erfarenhet att inte se dig blind på tek spec. Alla tält jag har använt har klarat av bra mycket mer en Svensson användning. Både sommar och vinter, regn och sol.

Eftersom fjällräven äntligen släppt sin nya tält linje så bör alla butiker som ev har kvar de gamla modellerna rea ut dom till gott redusert pris.
Fjällräven har dock varit smarta å hållt tillbaka väldigt länge med "utsålt" så kan vara svårt att hitta, men den som söker finner :)
(Om du hittar,pruta! )

Jag kan också slå ett slag för norska "blocket" finn.no. Det är inte sällan man klarar att hitta begagnade hilleberg till bra priser.
 
Jag har själv ett Helsport Ringstind 2, ej light, som väger 1,95 kg inkl. packpåse och allt. Det går emellanåt att hitta för 2800 kr, vilket jag tycker är mycket prisvärt. Jag gillar att det är 40D (relativt tjock) silnylon yttertältsväv eftersom jag upplever att den lite tjockare väven inte töjer sig lika mycket som de tunnare.

Jag gillar också tältets robusta känsla och det finns fler poster än tältet som kan spara vikt :) Skillnaden på två olika ryggsäckar i samma storlek och prisklass kan lätt vara 1 kg.

Jag gillar också att försöka göra fynd när det är rea. Helsport egen outlet tycks mig endast skicka inom Norge, men det går kanske att lösa.

Skicka mig en PM så ordnar vi det isf :)
 
Tack återigen för alla tips! :) Om ni har några andra förslag på tält i prisklassen upp till ca 3 500 kr så är jag väldigt öppen för förslag! Spanar mest efter tält som är på rea, så jag kan få så mycket ut av pengarna som möjligt. Är som sagt fattig student, så 3 500 kr är redan att sträcka sig till det yttersta!

Står fast vid mitt råd om Northstartälten (http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/). Om du söker efter ett nytt tält som är funkis för svensk fjällmiljö är dessa en av de mest prisvärda alternativen. Bra ventilation, och genomtänkta detaljer. Designmässigt är dom ganska lika Hilleberg.

En annan, lite mer subjektiv aspekt, är det faktum att du är nybörjare ,vi alla har vart det så det är definitivt inget att skämmas över. När man inte är så van på fjället och andra utsatta miljöer kan det vara lämpligt att ha ett tält som snabbt går att sätta upp, och enkelt att efterspänna, som håller för några dagars ruskväder. Med tiden lär man sig hur man finner lämpliga tältplatser, men på första turerna kan det vara lite knepigt.

Jag har själv köpt ett Wild Country Zephyros 1 lite, kolla in 2-personsmodellen? Får bra omdömen i England och verkar mycket prisvärda, 2p-tältet går för ca 2000kr. Ska bli spänande att testa mitt under våren!

Du kan hitta det lite varstans, tex här:
http://www.ultralightoutdoorgear.co...-shelters-c25/all-tents-c148/zephyros-2-p1830

Rapportera gärna hur det funkade, och i vilken miljö du testade det i. Att döma av bilderna verkar det vara ganska få stormlinor för fjällmiljö.
 
Ringstind ser ju ut att kunna vara ett alternativ. Hittade bland annat en version som inte var lättvikt, men billig på xxl:
https://www.xxl.se/helsport-ringstind-2-talt/p/1090609_1_style

Vad tror ni om detta i jämförelse med ultraligh versionen och Vaude Lizard SUL? Vad jag utläser (som absolut rookie) så har Vaude vattentåligare material än Ringstind, varav den ultralätta versionen är den sämre. Har jag rätt? Spelar det isåfall någon roll?

Tack för svar!
 
Står fast vid mitt råd om Northstartälten (http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/). Om du söker efter ett nytt tält som är funkis för svensk fjällmiljö är dessa en av de mest prisvärda alternativen. Bra ventilation, och genomtänkta detaljer. Designmässigt är dom ganska lika Hilleberg.

Detta tältet har ju bra prisklass. Det jag kolla var att golvet har ganska låg vattenpelare jämfört med Vaude Lizard som har 10 000, samt Rindstind som har 5 000. Någon nämnde även att man borde ha minst 3 000. Är detta då inte lite lågt? Tack!
 
Detta tältet har ju bra prisklass. Det jag kolla var att golvet har ganska låg vattenpelare jämfört med Vaude Lizard som har 10 000, samt Rindstind som har 5 000. Någon nämnde även att man borde ha minst 3 000. Är detta då inte lite lågt? Tack!
Frågan angående golvvävens vattentäthet på northstartältet har dykt upp då och då. Jag har inte något minne av att någon användare har uttryckt att det skulle läcka. Det är värt att notera att stora delar av dess innertält är i mesh (myggnät). På gott och på ont.

Tältbotten på Lizard har högt vattenpelartal, men är samtidigt ganska tunn, 40D.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
medic Första tältet. Bo och sova 33
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.