Mitt första tält!

Hej!
Är en glad nybörjare som starkt funderat på att skaffa mig ett tält. Tältet ska hålla för hård vind då jag vill kunna använda det i fjällen och eventuellt för liknande resor. Det ska va lätt nog för att jag ska kunna gå på soloturer, men det ska gärna kunna rymma en extra person med bådas packningar. Jag har nu spanat in mig på dessa båda tält:

Marmot Ecplipse Tunnel 2P Vintage
http://www.addnature.com/marmot-eclipse-tunnel-2p-vintage-orange-458186.html

Vaude Hogan Ultralight
http://www.outdoorexperten.se/p-24208-vaude-hogan-ultralight.aspx

Som jag förstått det uppfyller båda mina krav, men dock kanske lite trånga om tältet ska delas med en vän. Det jag undrar är alltså om något av dessa är en god investering? Vad får jag för det extra priset på Marmot tältet? Kan jag få något liknande eller bättre för samma prislapp?

Värt att nämna är att jag med studentrabatt kan pressa priset på Marmot till ca 3 500 kr, vilket iof ändå är lite i den övre prisskalan för en fattig student.

Jag tackar så hjärtligt i förskott! :)
 
Om jag var begränsad till valet mellan just dessa två, skulle jag tveklöst välja Vaude.
Det främsta skälet är den bättre kvaliteten på vävarna. Vaudes vattenpelare (alltså måttet på vattentäthet) är 10 000 mm för golv och 3000 mm för yttertält, jämfört med Marmots 3000 resp. 1800 - vilket känns på nedre gränsen, särskilt för golvet. Om inte annat så påverkas den praktiska livslängden negativt, eftersom det finns mindre "nötningsmarginal".

Vaudes ytterväv är silikonbelagd på bägge sidor, medan Marmots är av den mer kompromissbetonade sorten med PU-belagd insida. Ingen omedelbar nackdel, men sämre rivstyrka, tyngre för samma vattenpelare och kortare livslängd, om du tänkt ha tältet "för evigt" (PU delaminerar förr eller senare, men det tar normalt många år).

Stångkonstruktionen ser betydligt bökigare och känsligare ut på Marmottältet, med en uppsjö av små kopplingsdetaljer och frihängande ändar, som skall balanseras av själva tyget. Ju färre inslag av sådant, desto färre saker som kan gå sönder, Se denna uppsättningsinstruktion. Och tänk dig att du gör allt detta i stark vind och ösregn, med stelfrusna händer...
Vaude verkar betydligt enklare att få upp - jämför denna filmsnutt.
Marmots stångdiametrar är dessutom avsevärt klenare (8.5 och 8.05 mm mot Vaudes 9.8 mm) och konstruktionen inte lika robust rent statiskt som Vaudes två enkla bågar.

Vaudetältet är lite smalare, men den totala golvytan är samma och tältet kommer antagligen att kännas rymligare p g a sin större höjd. Marmot med sina max 94 cm ligger precis under tröskeln till sitthöjd, och profilen är flackare. Det blir ju särskilt bökigt, om ni är två i ett lågt tält med öppning i ena änden.

Jag har inte testat Hogan i verkligheten, men väl Power Lizard UL, och det generellt sett mer robusta intrycket går igen. Säkert inget fel på Marmot, men det är lite typiskt för de amerikanska tälten med sina klena värden på vattenpelare och pilliga stångarrangemang. Om det är p g a allmän optimism eller det torrare och mindre blåsiga inlandsklimatet kan man bara spekulera i.

Jag skulle ändå försöka hitta ett tredje alternativ, i alla fall om du tänker använda tältet under tre säsonger i nordiska fjäll. En del av förklaringen finns ovan: bägge tälten har nackdelen att du måste resa innertältet först, vilket som sagt inte är så kul i ösregn på tvären. Särskilt om det är så pass bökigt som på Marmottältet.

Varför inte faktiskt just Power Lizard, just nu till ett mycket bra pris inom din budgetram? I alla fall om du mest kommer att vara ensam om det. Detta är ett fullblodigt tresäsongs fjälltält, som sätts upp med yttertältet först - eller i praktiken samtidigt, med innertältet fastklippt i yttertältet och regnskyddat under både uppsättning och nedtagning.
Innertältet är nog på nedre gränsen men inte omöjligt för två personer, men sidoingången och den större absiden gör att det trots allt blir betydligt bekvämare att samsas och laga mat, än i varianter med öppning på kortsidan. Vikten är närmast halverad, vilket du kommer att vara tacksam för när du bär på det ensam.
 
Rättelse till ovanstående: uppsättningsfilmen till Marmot Eclipse visar inte "Tunnel"-varianten. "Tunnel" ser ut att ha stängerna i yttertältet, dvs det är möjligt att sätta upp med yttertält först (antagligen detta som kallas för "storm pitch"). Detta är ett stort plus i kanten; å andra sidan väger tältet avsevärt mer (2 240 g). Stängerna ser fortfarande klena ut på bilder (jag har inte hittat några uppgifter om diameter). Vävarnas parametrar är samma (= föga imponerande) som ursprungsmodellens.
En annan minuspost är att yttertältväven inte verkar gå ända ner till marknivån - också typiskt för amerikanska tält, men inte så funkis i vårt klimat.
Jag skulle alltså fortfarande leta efter ett tredje alternativ.
 
Senast ändrad:
Ps

Råkade se Power Lizard till ett ännu bättre pris här, plus mer utförlig beskrivning och fler omdömen. Dessutom finns tydligen en tremansversion, som fortfarande väger mindre än något av de bägge tält du vaskat fram. Personligen skulle jag dock tveka - det blir större sjok av ostagat tyg, större "footprint" (krav på någotsånär jämn markplätt) och naturligtvis tyngre, oftast i onödan.

(och nej, jag har inga kopplingar till Vaude - har själv valt ett tält från Helsport ;))
 
Två saker att tänka på om du vill ut i fjällen:

- Möjlighet till att resa inner och yttertält samtidigt. Om du inte hittar något som passar så se till att du kan resa yttertältet separat, det höjer garanterat upplevelsen, om du tar en längre rast i ruskvädret.

- Absid, möjligheten att laga mat, packa väska etc regnskyddat.

Ett bra och prisvärt tält, som jag själv använder är

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-veloce.html

Det går bra och sova två personer i det.
 
Tack båda två för tipsen! Måste säga att jag övergett de två första tälten jag nämnde och spanar nu på Vaude Lizard, om det antingen blir det mindre eller större. Detta tält var ju även det lite i övre prisklassen, men det verkar ju väga upp för det! Får bara se om jag kan hitta det till ett så bra pris som möjligt.

Har ni någon erfarenhet av att köpa tält från utländska webbsidor? Känns spontant som att det är enklare att få någon form av garanti igenom när man köper från Sverige, om nu något skulle vara fel med tältet. Finns bla på CDON för 3 699 kr:
http://cdon.se/outdoor/vaude-power-lizard-sul-green-p33295596#vad=5958801
 
(...) Har ni någon erfarenhet av att köpa tält från utländska webbsidor? Känns spontant som att det är enklare att få någon form av garanti igenom när man köper från Sverige, om nu något skulle vara fel med tältet. Finns bla på CDON för 3 699 kr:
http://cdon.se/outdoor/vaude-power-lizard-sul-green-p33295596#vad=5958801
Jag har köpt en hel del saker från brittiska, tyska, polska och tjeckiska websidor och hittills inte stött på problem. Köpte mitt eget Helsporttält från England, där det råkade vara kraftigt nedsatt. När jag ett drygt år senare ville ha nya bättre stänger, som tältet blivit uppgraderat med, mailade jag direkt till tillverkaren i Norge (fick dem gratis utan att ens be om det).
Har också fått en del reserv- och utbytesdelar till diverse alpin utrustning från Rock+Run, utan att de ens hade det ute i webshopen.
Från Backpackinglight (som har bägge Lizard-storlekarna på rea just nu, se ovan) dock endast en del mindre saker, lika problemfritt.
Ultralightoutdoorgear skickar portofritt till Sverige.
 
Jag mailade med Vaude ang. att Power Lizard visade tecken på att ersättas.

De svarade att en ny modell av tältet kommer lanseras under feb/mars i år, så vänta lite om du inte har bråttom!
 
Vad kostade det på den sidan? :) Kan tyvärr inte se priset längre då det står som utsålt, men kanske kan va värt att vänta och hoppas de får in nya!
Om du har fastnat för Power Lizard SUL 2-3, så finns det att beställa från fliegfix för 380 euro inkl. frakt.

Den nya versionen av tältet förväntas släppas v.10 med listpris på 600 euro och kommer nog vara svårt att hitta lika billigt innan sommaren.

Här finns tips på enkel modifiering för att förenkla uppsättningen av den gamla versionen.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Peaken Mitt Hilleberg Soulo Bo och sova 29
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
medic Första tältet. Bo och sova 33
nuotap Första post + tält (äntligen) beställt! Bo och sova 15
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
JensE Första sovsäck Bo och sova 6
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
Netram Första gången i tält på vintern Bo och sova 15
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.