Fast i tältträsket!

För långt...? Stängerna har man oftast på utsidan så det är inget problem....
Det är möjligt att man har stängerna på utsidan, men jag tänkte ha alltihopa i packpåsen. Dessutom är längden på tältet ihoppackat i sin påse 56 cm långt och vad jag fått fram är att max längd som går i ryggsäcksdelen på karakorum, är 50 cm.
 
Zephyros Lite 1 funkar!

Zephyros Lite 1 för det priset är bra. Visst det är inte HB...men nästan. Du får 3-4 tält till priset av en HB.

Det finns flera filmer och diskussioner kring detta tält.
Jag har själv Zephyros 1, som är PU och tyngre men det funkar hur bra som helst!

Enda minuset är att tältbotten inte går upp på sidorna, som ett badkar.
Ventilationen är både bra och dåligt, påminner lite om HB:s Enan.
Sen är väl stängerna inte DAC featherlite NSL, men vill du ha samma som HB så är de bara att köpa på www.extremtextil.de för 40kr. styck. Tror du behöver 7-8 stycken. blir väl runt 300kr.
http://www.extremtextil.de/catalog/Accessories/Tent-poles:::23_100.html

Så för runt 1500+300kr så får du ett tält som är bra och funkar för det mesta.
Passar du på att köpa saker på extremtextil så kan du även passa på att byta till bättre linor och linsträckare.

Till det priset är du inte lika rädd för möss, kottar eller idioter som förstör tältet.
Med kunskap och erfarenhet kommer du längre. Lycka till.
 
Sovutrustningen, tält, sovsäck mm har jag i Ortliebkorv på pakethållaren i cykelns längdriktning, tältstängerna stabiliserar paketet.
När man cyklar är den lilla ryggsäckens mått oftast ointressanta.
go tur
 
Sovutrustningen, tält, sovsäck mm har jag i Ortliebkorv på pakethållaren i cykelns längdriktning, tältstängerna stabiliserar paketet.
När man cyklar är den lilla ryggsäckens mått oftast ointressanta.
go tur
Jag är inte rätt person att argumentera emot det du säger, men eftersom jag nu investerat i de packväskor jag gjort, så tänker jag använda dom på det sätt dom är avsedda för.

Jag gillar att ha ordning på mina grejer och tält samt övrig utrustning kommer att placeras i det för ändamålet införskaffade väskor och det som ev.inte får plats kommer att bli kvar hemma, så enkelt är det.
 
Till det priset är du inte lika rädd för möss, kottar eller idioter som förstör tältet.
Med kunskap och erfarenhet kommer du längre. Lycka till.
Visst är priset attraktivt, men bara det att det inte finns väggar som skyddar mot väta är ett argument gott som något att inte satsa på ett sådant. Har du någon gång vaknat upp i en blöt sovsäck ?

Det har jag gjort en gång i min ungdom, i rödbyhamn, Danmark och det var ingen höjdare, kan jag säga. Trots att det är trettio år sedan, har inte glömt bort den upplevelsen. Inte blev det bättre av att det blåste och regnade som f**n förutom det att jag var bakfull, det var dyngsurt inne i tältet och naturligtvis också sovsäcken.

Så visst är det sant, det du skriver, med erfarenhet kommer man långt och med den ovan beskrivna erfarenheten, känns det som att ett tält utan "badkar" i botten, faller bort.

Sedan kan man tycka att ~ 6000 :- för ett tält (HB Enan) är mycket pengar, men vad kostar det inte att bo på vandrarhem, B&B eller hotell ? Sätter man kostnaden för tältet i den kontexten, har jag tjänat in det på de tre veckor jag har tänkt vara ute.

Du nämner kottar. Jag tänker på kåda. Jag har för avsikt att skaffa ett footprint, även om jag blivit avråds från att göra det, då det finns risk att det blir skadat i samband med matlagning, men jag har ett gammal hederligt triangakök som jag kompletterat med gasbrännare och att det skulle bli så varmt under det i samband med matlagning att det skulle skada footprinten , håller jag som osannolikt.

Det samma gäller möss. Hur ofta har någon hört talas om att tältet har blivit skadat av möss ? Dessutom skulle dom nog bli bortskämda när dom hör mig såga timmerstockar om nätterna ;).

Idioter är en annan sak,men jag hade nog tänkt att hålla mig på behörigt avstånd från människor i största allmänhet när jag väl slår upp tältet. Får väl hoppas på att det går att genomföra i praktiken också.

Men jag är väldig tacksam för all input vad det gäller det stundande inköpet av tält, så fortsätt gärna att komma med infallsvinklar och möjliga problem som ett innehav och användande av tält i fält kan medföra och fortsätt förmedla kunskap som endast går att förvärva genom erfarenhet, ännu har jag tid på mig innan jag måste komma till skott. =).

Men som det ser ut nu, kommer jag att söka upp en butik som säljer HB Enan över disk,för att få bekanta mig med ett irl.
 
Du nämner kottar. Jag tänker på kåda. Jag har för avsikt att skaffa ett footprint, även om jag blivit avråds från att göra det, då det finns risk att det blir skadat i samband med matlagning, men jag har ett gammal hederligt triangakök som jag kompletterat med gasbrännare och att det skulle bli så varmt under det i samband med matlagning att det skulle skada footprinten , håller jag som osannolikt.

Risken är väl att footprinten inte ligger "slätt" mot backen, tex om det är högt gräs under tältet. Isåfall skulle jag se risken att footprinten nuddar förbrännardelen på Trangia Gasbrännaren som är varm. Nu kanske du har någon annan gasbrännare ut förbrännare men jag tycker ändå det låter lite risky.
Bättre att laga mat ute isåfall.
 
Kolmonoxid och värme som kan leda till tältbrand gör att du skall laga mat utanför tältet.
Alla som brännt hål på tältet eller brännt upp det, började med att laga mat.
För mycket kolmonoxid dör man av, går aldrig i repris.
Var rädd om dig därute.
go tur
 
Kolmonoxid och värme som kan leda till tältbrand gör att du skall laga mat utanför tältet.
Alla som brännt hål på tältet eller brännt upp det, började med att laga mat.
För mycket kolmonoxid dör man av, går aldrig i repris.
Var rädd om dig därute.
go tur


Konstigt att folk eldar i tältkåtor för fulla muggar o [samerna] har gjort de i alla tider...iofs blir de mer drag igenom tipin med öppen eld..
Har nog aldrig hört att nordpolen lyxcampare har dött av att smälta snö me bränslekök....då tar ju betydligt längre tid att ha köket igång än att koka lite soppa på sommarfjället.

Regnar dä så lagar jag altid mat i öppen absid men ibland om de vart riktig storm/regn så lagas de mat me absiden stängd..
 
"Schönwetterzelt für Pygmäen" !!
Hahaha... Inte så bra PR för HB....
Nej, verkligen inte. Den personen är förvisso 1,90 lång. Själv är jag 1,85. F ö så finns det andra som har en mer positiv uppfattning om just detta tält, deras sammanfattning kan man läsa här och här. Som jag redan nämnt, tänkte jag uppsöka en butik där man kan få möjlighet att få se på det uppställt.

Sedan tänkte jag lägga till en kommentar vad det gäller matlagning i absiden. Min tanke var att laga mat med absiden öppen, men jag var otydlig med det. Däremot ligger det sannolikt mycket i det att de flesta tältbränder och brännskador på tält uppstått i samband med matlagning, så det gäller att vara vaksam.
 
Well, jag är själv närmare 190 cm, så jag vet hur han menar. Jag har ett Nallo 2, och det fungerar, men bara just så pass, och då har jag bara ett gammalt liggunderlag som är typ 3 cm tjockt. Frågan har ju varit uppe i några andra trådar, angående hur tälttillverkare tänker med ligglängd, takhöjd i fotänden o.s.v. Nu när många har liggunderlag som är 7-9 cm tjocka blir ju takhöjden i fotänden snabbt ett problem också.
Hursomhelst vill man kanske helst ha större marginaler än Enan verkar erbjuda vid regn + blåst? Vikten är förstås viktig, men...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.