Fast i tältträsket!

Det är så att jag tänkte köpa ett lättare tält men kan inte bestämma mig för vilket jag ska köpa.
Jag vill ha ett tält som är lätt så att jag kan ha det på solovandringar men även så pass rymligt att det rymmer två personer när sambon vill med på tur.
Har kollat på lite Hilleberg och Helsporttält men tycker att dom egentligen är för dyra.
Fick istället upp ögonen för ett MSR Hubba Hubba NX. Tältet är väldigt lätt för ett tvåmannatält, bara 1.7kg och rymligt nog för två.
Är det någon som har erfarenhet av detta tält och kan berätta lite för och nackdelar med det?
Jag undrar hur pass bra det tål starkare vindar om man tex skulle tälta på kalfjället? Är lite orolig att det ska gå sönder pga sin lättviktskonstruktion.
 
Sisådär....

Det får sisådär betyg från USA...

Nedslag på bla att det ej fanns med tillräckligt många linor eller tältpinnar, och inte heller fanns det många ställen att fästa tältlinorna i. Dom tror Inte att den kommer att klara måttlig eller stark vind så bra.
Fick tom en reva i duken pga det...
Vidare så skriver dom att det här ska ersätta den gamla Hubba Hubba, men kostnaden i att göra det lättare...är ju att kvalitén har försämrats.

Du kan läsa hela testet här samt se massor av bilder :)

http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Tent-Reviews/MSR-Hubba-Hubba-NX


Hoppas det hjälper dig i dina funderingar :)!
//A
 
Tack så mycket! Ska läsa testet.

Någon som har förslag på vindstabila 3-säsongstält som är lätta nog för solovandringar men rymliga nog för två och som INTE är Hilleberg eller Helsport?
 
Brukar inte just Helsport nämnas som ett alternativ till Hilleberg då priset får avgöra??? Vad är du beredd att betala?

Ja jag vet inte, när jag kikat så har de lättare Hs tvåmannatälten kostat lika mycket som HBtälten i princip.
Jag skulle helst betala under 5000k för tältet.
 
Det finns ju en uppsjö med andra märken av tält som är riktigt bra.
Har själv ett Exped Venus II som jag är helnöjd med. Deras Orion-tält är dessutom helt självstagande.
De är lätta att sätta upp då inner och ytterduk ihop. Billigast är nog att köpa tält från t.ex Tyskland. Det gjorde jag iaf.

Anders
 
(...) Någon som har förslag på vindstabila 3-säsongstält som är lätta nog för solovandringar men rymliga nog för två och som INTE är Hilleberg eller Helsport?
När jag själv skulle välja tält, tyckte jag att Vaudes Power Lizard stod ut bland kandidaterna, och än mer i relation till priset; att det till slut blev Ringstind SL, berodde mest på att den till skillnad från Vaude PL har "högerhängd" ytterdörr, vilket råkar passa just mig bättre. Men jag hade gärna velat ha Vaudes 10000 mm vattenpelare i golvduken, m fl bra saker. Det finns en mycket grundlig och välskriven recension av Power Lizard på utsidan.
Vill/kan man ha ett ännu mindre tält, finns "lillebror" Power Tokee på rea här, dessutom med den stora fördelen av att vara sandfärgat.

Exped Vela stack också ut med sin kvalitetskänsla och en del roligt nytänkande om detaljlösningar, men det hör inte till de allra lättaste.

Liknande enbågstält finns också från Nordisk, Arctic Alpine Design m fl, men dem har jag ingen alls erfarenhet av.

Jag har länkat till "1-2 persons"-utgåvorna, men alla (utom såklart PoweTokee) finns i tvåmansversioner.
 
MSR Hubba hubba Nx

Har ett MSR Hubba Hubba Nx använt i regn, åska, stark blåst och hetta. Två veckor Kvikkjokk- Salto . Funkade mkt bra. Storlek stämmer, vikt stämmer ( 1. 7 kg). Rymligt ( Vi var två vuxna och två hundar) Dubbla rymliga absider. Liten packvolym, Otroligt enkelt att packa ihop. Enda nackdel drog till sig mkt insekter ( Var otroligt mycket också)
 
Sitter fast i tältträsket å det värsta. Och tiden för avresa närmar sig...

Jag sitter också fast i tältträsket och har väldiga problem med att komma loss. Det tält jag var inne på att införskaffa då det låg i pris som var attraktivt sammantaget med att andra som provat det med förnöjsamhet, är att det (sannolikt) inte får plats i min nyinköpta Vaude Karakorum, då det blir för långt i ihoppackat skick :(.

Önskemålet är att det inte skall vara för tungt, tillräckligt för en person som är 185 cm i strumplästen och framförallt inte för dyrt, då jag skall komplettera med ett uppblåsbart liggunderlag allteftersom. Med det sagt avser jag att tält som kostar 2000+ faller bort.

Jag är väl medveten om att man kan ha tältet utanpå väskan,men det alternativet är inte intressant för mig, utan jag vill att det får plats i väskan.

Så, go vänner, hjälp mig i denna min benägenhet så jag hinner köpa de sista prylarna (tält och liggunderlag) innan jag skall till att trampa iväg på för ändamålet min nyinköpta cykel, med avresa inplanerad den 28/7.
 

Bilagor

  • 10828_d.jpg
    10828_d.jpg
    90.1 KB · Visningar: 4,589
I senaste UTE-Magasinet testar man åtta lättviktstält för 1-2 personer.
MSR Hubba Nx solovarianten med vikt 1,1 kilo får ett ett bra betyg med spänd väv
även i regn och vind. Priset är hyggligt lågt. På minussidan att innertältet sätts upp först.

Ett annat prisvärt och vettigt 2-personers tält är Bergans Trollhetta 2 (2,5kg). Minus är lågt i tak.
 
Jag sitter också fast i tältträsket och har väldiga problem med att komma loss. Det tält jag var inne på att införskaffa då det låg i pris som var attraktivt sammantaget med att andra som provat det med förnöjsamhet, är att det (sannolikt) inte får plats i min nyinköpta Vaude Karakorum, då det blir för långt i ihoppackat skick :(.

Önskemålet är att det inte skall vara för tungt, tillräckligt för en person som är 185 cm i strumplästen och framförallt inte för dyrt, då jag skall komplettera med ett uppblåsbart liggunderlag allteftersom. Med det sagt avser jag att tält som kostar 2000+ faller bort.

Jag är väl medveten om att man kan ha tältet utanpå väskan,men det alternativet är inte intressant för mig, utan jag vill att det får plats i väskan.

Så, go vänner, hjälp mig i denna min benägenhet så jag hinner köpa de sista prylarna (tält och liggunderlag) innan jag skall till att trampa iväg på för ändamålet min nyinköpta cykel, med avresa inplanerad den 28/7.


Alla ultralätta 1-personerstält ryms väl i din rygga. Tror inte du kommer hitta något för 2000:-, snarare det dubbla.
Tag reda på exakt hur långt det packade tältet får vara och börja leta;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.