Lättviktstält för en person + sovsäck?

Jag har länge använt Akto, 345 nätter sen år 2000 om jag minns rätt. Inte precis ett lätt tält, men post-2002 är c:a 2 hg lättare. 2013 började jag använda Terra Nova Laser Competition, som är lättare och klart mindre skrymmande. Titankrokarna som ska föreställa tältpinnar är ett spratt. De vrider sig lätt varpå linan lossnar. Alltså har jag bytt dem mot Hillebergs V-pinnar, de bästa jag någonsin använt.

Laser är lite pilligare att sätta upp än Akto. Fästena som förenar ytter- och innertält har en tendens att lossna när tältet är nedpackat, vilket brukar vara lätt åtgjort. Förra året använde jag endast Laser på mina vandringar i Sydalperna, Norge och Pyreneerna.

Sovsäck; jag har två Mountain Equipment, 650 resp. 850 gram tror jag. Det senare hade jag på min sensommartur förra året, och det lättare hade räckt. Det är aningen skrymmande i packningen.
 
Jag har ett Exped Synmat 7ul och har använt det utan pump. Jag har dock varit lite rädd för mögel, speciellt nu när det vart kallt ute.
Jag har bara hunnit använda det en handfull nätter hittills men efter vandring så har jag blåst med hårtork en bit från öppningen och sedan låtit madrassen hänga i torkrum med avfuktare och ventilerna öppna. Har funkat bra, men jag funderar på att köpa en liten pump bara för att slippa kondensen från utandningsluften.
Gällande tält så kan även jag rekommendera ett Luxe Silhex Peak. Jag tycker vikten, den stora absiden och takhöjden (135-140 cm) är perfekt om vädret är dåligt. Med extra långa pegs och en stång istället för vandringsstaven i mitten väger det ca 1500g
 
Ang liggunderlag - utan att ha känt och klämt på grejerna får jag för mig att Exped Synmat UL7 M är det jag ska ha. Någon som har ett sådant liggunderlag utan att använda en "pump"? Känns helt klart som en onödig pryl att ta med om man inte måste. Eller tänker jag fel?

/Camilla

Jag (barnen) har två Synmat UL (storlek S). Det går snabbt att blåsa upp utan pump men jag använder oftast minipumpen som följde med ett Exped Dowmat Lite 5

Tänk på att det ska vara smidigt att hantera inne i tältet om det regnar/snöar. Jag gjorde misstaget att köpa ett LW som jag sedan inte kunde använda i mitt solotält Unna.
 
(...) En egenskap som jag gärna ser i mitt tält är att det finns en nätdörr på innertältet. Någon som vet på rak arm hur det ligger till med det i dessa tre tält.
Enan verkar ha hel nätdörr. Både i Ringstind SL och i Power-Lizard böjar nätdelen av dörren rätt högt upp. Det ger ju skydd mot drag när man ligger ner, men man ser mest bara himlen. Jag vandrar mest på hösten och/eller i myggfria berg och sover oftast med både inner- och ytterdörren öppen, men skulle värdera hel nätdörr högt, om jag var tvungen att sova myggskyddad under varma nätter.
Gillar även funktionen med att det går att sätta upp yttertältet först/ta ner sist. Om jag har förstått er rätt går detta på Helsports tält, men hur ser det ut med den funktionen i Power Lizard och Enan?
Går bra i alla tre. En aning pilligare att häkta loss/på Power Lizards hela innertält, än Ringstinds (nya Enan har jag ju inte sett IRL).
Med tältet uppsatt är det enkelt i både PL och Ringstind att lossa/fästa innetältet på ett par ställen.
Personligen packar jag i princip alltid ner tältet med inner- och yttertält hopkopplade, för enklast möjliga uppsättning nästa gång - man vet ju inte, om man får göra det i solsken eller snöstorm ;)
Någon som har ett sådant liggunderlag utan att använda en "pump"? Känns helt klart som en onödig pryl att ta med om man inte måste. Eller tänker jag fel?
Jag vet väldigt litet om uppblåsbara underlag, men något säger mig att jag inte skulle vilja ackumulera vattenånga från utandningsluften inne i dem, om jag kunde slippa. Särskilt inte i varianterna med fyllning. Finns det inte packpåsar, som funkar som blåsbälg?

PS Jag har redan länkat till Ringstind SL, men missa för all del inte Kaktusens extremt läsvärda recension av Power Lizard inkl. en glasklart analytisk beskrivning av hennes egen beslutsprocess inför tältköpet. Utsidan när den är som bäst :)

PS2 Eftersom du planerar låglandsvandring på sommaren, ökar IMHO vikten av god ventilation. Toppventilen på Ringstind upplever jag som en enorm tillgång, även uppe på fjället. Det höga läget ge en tydlig skorstenseffekt. Båe PL och (vad jag kan se) Enan saknar högt sittande ventiler.
 
Senast ändrad:
... Jag vet väldigt litet om uppblåsbara underlag, men något säger mig att jag inte skulle vilja ackumulera vattenånga från utandningsluften inne i dem, om jag kunde slippa. Särskilt inte i varianterna med fyllning. Finns det inte packpåsar, som funkar som blåsbälg? ...

Nämnde precis det här i ett av mina tidigare inlägg i tråden. Heter Schnozzel Pumpbag och dubblerar som packpåse. Här förvarar jag madrass, sovsäck, sovunderställ, kudde osv. Finns i några olika storlekar och jag skulle rekommendera den minsta som ändå är stor i volym.
Verkar vara färre som säljer den just nu, men här hittade jag en.
 
Nämnde precis det här i ett av mina tidigare inlägg i tråden. Heter Schnozzel Pumpbag och dubblerar som packpåse. Här förvarar jag madrass, sovsäck, sovunderställ, kudde osv. Finns i några olika storlekar och jag skulle rekommendera den minsta som ändå är stor i volym.
Verkar vara färre som säljer den just nu, men här hittade jag en.

suverän pryl. Jag använder min exped schnozzle bag varje gång.
 
Hör vad ni säger om pump/använda munnen. Om man kan använda pumpen som packpåse till flera prylar kommer saken förstås i ett annat läge. Får testa mig fram.
 
Thermarest NeoAir

Jag har använt ett förstagenerationens NeoAir under fem år och ett NeoAir Xtherm under lite mer än två år och är helnöjd med dessa. De är underbara att sova på och de farhågor som brukas tas upp på forumet angående hållbarhet, glatt yta och prasslande är inget jag någonsin haft problem med.

Vill du bära riktigt lätt och sova bekvämt så är det NeoAir som gäller alla gånger.
 
Jag har använt ett förstagenerationens NeoAir under fem år och ett NeoAir Xtherm under lite mer än två år och är helnöjd med dessa. De är underbara att sova på och de farhågor som brukas tas upp på forumet angående hållbarhet, glatt yta och prasslande är inget jag någonsin haft problem med.

Vill du bära riktigt lätt och sova bekvämt så är det NeoAir som gäller alla gånger.

Håller med Joakim. Har själv NeoAir Xlite den korta versionen som bara når ner till rumpan på mig (178cm). Eftersom du är lite kortare så kanske den passar perfekt till dig och det inte blir så mycket av kroppen som blir utanför underlaget och där kan du lägga din ryggsäck för att få mer skydd från markkylan. De blir väldigt små när de är ihoprullade och väger knappt inget.
 
Hillebergs Enan

Har testat en prototyp av Hillebergs Enan sommaren -14 under en vandring mellan Ammarnäs - Hemavan. En skillnad mot både Ringstind och Akto är att gavelstängerna sitter mitt på gaveln, det är alltså bara en per sida. Det tyckte jag var bra då det garanterar god takhöjd just där man har huvud/fotända. Dörr på innertält är helt av nät, och som komplement till det kan man "öppna" gavlarna så det blir bara nät där också (går vid behov att täcka med väv man rullar ner och fäster). Kommer ej ihåg hur det var med ventilation vid taket, kan också ha skiljt sig åt mellan olika prototyputföranden.

Inner- och yttertält reses samtidigt och går att sära ifrån varandra. Tältet kändes relativt rymligt tyckte jag, packmåttet är behändigt och det är ju en bra bit lättare än Akto.
 
Jag har använt ett förstagenerationens NeoAir under fem år och ett NeoAir Xtherm under lite mer än två år och är helnöjd med dessa. De är underbara att sova på och de farhågor som brukas tas upp på forumet angående hållbarhet, glatt yta och prasslande är inget jag någonsin haft problem med.

Vill du bära riktigt lätt och sova bekvämt så är det NeoAir som gäller alla gånger.

Dessutom så ska Thermarest vara väldigt tillmötesgående med garanti vad jag förstått, ifall det faktiskt skulle gå sönder. Som extra förstärkning/skydd under mitt Xlite har jag ett sånt här som dessutom får dubblera som sittunderlag. Väger ca 70 g har jag för mig.

Prasslande kan jag tänka mig kan vara ett problem om man är flera i samma tält. För en solovandrare borde det vara ett mindre problem
 
Är det någon här som testat både NeoAir och SynMat UL 07? Om inte komforten skiljer sig åt verkar det enklare och lättare med en NeoAir. Vad går man miste om?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
thezood Lättviktstält Habitat NX Bo och sova 11
piaea Lättviktstält för kalfjället Bo och sova 28
Matthias87 Lättviktstält för sommarbruk Bo och sova 21
Mats Grahn Hur är Ferrinos lättviktstält Bo och sova 2
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
JMel Lättviktstält i oväder Bo och sova 9
Magnus_74 lättviktstält Bo och sova 20
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
Mike bike Lättviktstält Bo och sova 10
LitePacker Lättviktstält Bo och sova 0
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
dangerousdave Tältstol/brassestol för tung storväxt person? Bo och sova 4
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
Hans Linde skärgårdstält för lång person Bo och sova 0
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.