Lättviktstält för en person + sovsäck?

Jag kan också intyga att Helsport gör kvalitetstält. Jag har ett 30 år gammalt tre-personers Helsport tunneltält som jag har använt mycket med bla barn och hund. Det är fortfarande i gott skick men botten kan bli lite fuktig på insidan under ryggen när man satt upp tältet efter heldagsregn. Övriga delen av golvet är torrt även när tältet står i regnsjuk mossa.

Hösten 2013 slog jag till på.ett Ringstind superlight 1-2 då det fanns att köpa för 4000:- på XXL. Jag har tänkt att använda det på solovandringar och testade det i Grövelsjöfjällen i 5 dagar i början av juni förra året. Jag slogs av att det var så rymligt att det var inga problem att ta in hela ryggsäcken i tältet. Det fanns ändå gott om utrymme kvar, fast inte för en hel person till. En natt var det regn och rejält blåsigt, 14 m/s (styv kuling) i medelvind med betydligt mer i byarna. Visst slog det i tältet en del men det stod pall utan problem. Det är lite lågt att sitta i med min kroppslängd, 183cm. Håret tar precis i taket när jag sitter rakt upp. Absiden är också ganska liten utanför innertältet.så jag skulle inte vilja laga mat där. Men det går lätt att lossa innertältet från innertaket och då får man helt plötsligt ett mycket stort utrymme att laga mat i. Man sitter då kvar i innertältets öppning och kan sen när matlagningen är över sätta upp innertältet igen. Att det går så lätt att ta ner innertältet först, gör att man vid regnväder kan packa hela ryggsäcken inne i yttertältet (torrt innertält) innan man till sist tar ner det yttre, vilket går lätt och snabbt. Yttertältet går också bra att använda som regnskydd vid raster under dagen. Funktionen att kunna ta ner innertältet först saknar jag mycket på mitt större gamla Helsportstält. Där är inner- och yttertält ihopsydda.

Innan jag köpte mitt Ringstind så tittade jag en del på Akto, men jag har ingen erfarenhet av att använda det. Vid en jämförele så kan jag konstatera att innerhöjden är densamma i båda tälten. Ringstind har betydligt större innertält men mindre absid. Om det går att laga maten i absiden på Akto vet jag inte och inte heller om det går att ta ner innertältet separat. Skulle det inte gå så anser jag det vara en stor nackdel. Slutligen så väger Akto nära dubbelt så mycket som Ringstind som dessutom blir ett nätt litet paket om ca 4 liter. Jag tvekar inte att använda det på min nästa Sarektur till sommaren.
 
Ankrar mitt toppmonterade MSR Pocket Rocket med tre tältpinnar, det står mycket stadigt, se till att ha ett bra vindskydd. Min kombination fungerar utmärkt och är lätt. Tältpinnarna minskar vältrisken till en sak som inte har hänt mig.
go tur
 
Tack för era inlägg! Detta är verkligen en pryldjungel. Vill ju bara ha grejer som fungerar. Jag läste om Enan. Verkar helt klart intressant. Tycker att dryga kilot för tältet är okej.

Sovsäck - ska kolla era tips!

Och liggunderlag - läste om Exped SynMat, DownMat och NeoAir. Vad skiljer dem åt?

Kök - räcker det med ett toppmonterat eller är det för instabilt? Gissar att jag inte kommer att ägna mig åt excesser vad gäller matlagningen, men vill ha något säkert och hyfsat stabilt. Märke/sort som är bra och lätt?

Viktigast för mig är att hitta en utrustning som kan följa mig i många år framöver, snarare än billigast möjliga produkter.

/Camilla

Skillnaden mellan Exped och Thermarest är framförallt materialet, hur de löst isoleringen och vilket håll kanalerna går.
Exped använder, som man kan lista ut på namnet, syntet- eller dunfyllning till isoleringen. Nackdelen med det är att de blir känsliga för fukt och kan mögla med tiden. Vet inte om det egentligen har någon betydelse ifall man blåser upp dem med munnen eller något av deras pumptillbehör. Rent teoretiskt borde det göra skillnad. Det jag skulle satsa på i så fall är deras Schnozzelbag som kan dubblera som vattentät påse till prylar under dagen.
DownMat är tänkt mer för vinterbruk eller väldigt frusna personer då isoleringsgraden är mycket högre än SynMat.
Längsgående kanaler och matt ytmaterial.

Thermarest NeoAir X-lite är det som ligger närmast i vikt, tjocklek och isoleringsgrad med Exped SynMat UL. Deras lösning har inte samma känslighet för fukt som jag förstått och kan därför blåsas upp med munnen utan problem.
Tvärgående kanaler och mer glatt, prassligt material.

Gå till närmaste friluftsbutik och kolla ifall de har dessa liggunderlag hemma så du kan jämföra känslan. Många har det.

Kök - Joanna kan säkert tipsa om bra lätta gaskök. :)
Själv använder jag en helt vanlig kattmatsburk och en av Trangias minsta kastruller med pajformslock som kök. Totalt hamnar vikten under 150gr för allt inklusive vindskydd och tamoj. Kör alltså med sprit (blandning av etanol och metanol för att slippa sot) och lagar ingen mat utan kokar bara vatten. Behöver inte bli mycket tyngre med ett gaskök ifall man föredrar det.
Har sedan en Food Cozy som jag stoppar matpåsen i där den får dra i ca 10min.
 
Du har fått många goda råd redan. Jag stod inför tältköp i somras, och valde mellan flera av de som nämnts här. Helsports Ringstind SL 1-2 och Vaudes Power Lizard SUL 1-2 som som slutkandidater och jag valde till sist det sistnämnda. Då fanns inte HB Enan på marknaden, jag tror inte det hade gjord skillnad i mitt fall men värt att notera. Om du har möjlighet, åk och kläm och känn på tälten i verkligheten. Det är alla kompetenta tält och sannolikt personliga preferenser som fäller avgörandet.

Kan sälla mig till skaran som rekommenderar WM Ultralite.

Lycka till i pryldjungeln... :)
 
Lätta fast hållbara grejor i längden är viktigt!

Hej Camilla!

Kul att Du ska ut på en ensam vandring! Jag har varit ute på flera turer själv både med Akto och Soulo från Hillbill! ;-) Jag tycker helt klart att Du ska vänta in Enan tältet nu när det lanseras inom kort med förutsättning att du inte kampar på vintern!? För då skulle jag välja Aktot som är ett grymt bra tält om man inte är som jag lång, ok det väger något mer än flera andra lättviktstält men du får ett tält som du kommer sova som en drottning i! Fördelen med HB tälten är också att det sitter ju i Östersund så det går lätt att få service på tälten om det skulle vara något jämfört om tälten ska skickas lite hit och dit!

Ser att flera nämt Western säckarna som är grymma, de ser lite tråkiga ut bara i mitt tycke! Kolla in Marmots Plasma säckar de är lite mer föränderliga pga av att du kan flytta dunet lite dit du vill ha mer isolering!

Exped före Neo helt klart om Du frågar mig, lite tyngre kanske beror på vilken modell du väljer men något mer tåliga kan jag tycka!

Kök finns ju en djungel Evernew kastrullerna är grymt effektiva och lätta plus en schysst brännare med ex ett footrest så det står stabilt!

Lycka till! Tobbe
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    56.9 KB · Visningar: 906
Vad gäller kök kan jag rekommendera jetboil. Jag använder deras sol ti gaskök för soloturer då matlagning innebär vattenkokning för frystorkad mat. Titanvarianten kan ses som en vattenkokare då den inte lämpar sig för annat än just vattenkokning. Men detta är ett extremt bränslesnålt och lätthanterligt kök. Det finns lättare varianter, men knappast lika effektiva. (Mitt väger 270g då onödiga tillbehör tagits bort( extra kastrullstöd, fotstöd))

Med detta kök bränner man knappt 10 gram gas per dag, vilket ger drygt 1l vatten. För en vecka behöver man således aldrig ta med mer än en 100g behållare, och ändå ha god marginal.

Då man håller köket i handen kan man dessutom skydda det från vind, eller utan problem hantera det i absiden vid dåligt väder.

Kokar du endast vatten är detta ett väldigt bra alternativ, men det är dyrt om man köper det i svenska butiker.
 
T(...) Kök - räcker det med ett toppmonterat eller är det för instabilt? Gissar att jag inte kommer att ägna mig åt excesser vad gäller matlagningen, men vill ha något säkert och hyfsat stabilt. Märke/sort som är bra och lätt? (...)
Efter ett friluftsliv med hyperaktiva småbarn och motoriskt omogna tonåringar tog det många år innan jag kunde förmå mig att testa en toppmonterad brännare ;). Men kan nu konstatera, att det gått över förväntan - man har ju mycket bättre koll, när man är ensam och min gamla nojja har lagt sig. Man får såklart rigga "köket" med omsorg, men det gäller ju även spindelkök.

Jag äger ändå bägge varianterna; viktskillnaden är (i mitt fall) försumbara 50 g, och spindelköket har fördelar. Det är t ex enklare att ge gaspatronen den lilla extravärme, som kan behövas vid ett antal minusgrader ute (allt från handpåläggning till att den ställs i en skål vatten). Nackelen är fler rörliga delar som kan gå sönder.

Jag är mycket nöjd med alla mina Fire Maple-brännare: 116T, 117T samt 118 (som köptes för möjligheten till vätskematad drift, men används minst). Lätta, välgjorda, hittills helt krångelfria, samt inte minst med en jämn, lättreglerad, bredstrålande låga och kastrullstöd som passar till lite vidare grytor - dvs allt som gör att det går att "laga mat" på dem, inte bara koka upp vatten.

Enlitersgrytan från Trangia 27 (80 g) passar perfekt och är faktiskt den lättaste jag hittat i förhållande till sin volym. Med toppmonterad brännare (48 g), tamoj från Minitrangia (18 g) och grytlock + vindskydd av engångspajfomar (ca 15 g) får jag ett komplett kök på under 170 g.
Tillkommer ca 20 g för grytmysaren, som man dock snabbt spar in på minskad bränsleåtgång.
 
Senast ändrad:
Mycket bra svar av Joanna som vanligt.

Och skillnaden mot min spritköksvariant blev mycket riktigt liten, endast 40g mer. Sen sparar man in lite till på bränslet då gasburkarna väger en del. I slutändan är det ändå inte tillräckligt stor skillnad för att jag skulle välja bort gas ifall det vore min preferens.

Tycker det är skönt med ett kök som är i stort sett helt tyst och 5-8min koktid istället för 2min ser jag inte som ett problem. Under tiden vattnet kokar upp och maten sen drar i påsen jag kan sätta upp tältet, pumpa madrassen och liknande. :)
 
Tre tankar/tips

Tält: En sak som jag alltid kommer förespråka när det gäller tält är att skaffa ett där man sätter upp yttertältet/regnskyddet först (eller samtidigt). Jäkligt trist när det regnar och allt blir blött annars. (Jag vet att somliga inte anser att detta är ett stort bekymmer men för min del tycker jag det är jäkligt trist.)

Sovsäck: Skulle rekommendera Mountain Equpments helium serie (dun som fyllning) som jag är grymt nöjd med. Gillar packvolymen. Dock ganska dyra.

Kök: Man klarar sig ganska bra med en toppmonterad brännare bara man ser till att den står stadigt. Det finns ju riktigt små smidiga idag. Har själv en toppmonterad triangia av lite ålder och större modell. (Dock även ett stormkök av triangia vid tuffare förhållanden)

Mvh Kenneth
 
Jag är mycket nöjd med alla mina Fire Maple-brännare: 116T, 117T samt 118 (som köptes för möjligheten till vätskematad drift, men används minst). Lätta, välgjorda, hittills helt krångelfria, samt inte minst med en jämn, lättreglerad, bredstrålande låga och kastrullstöd som passar till lite vidare grytor - dvs allt som gör att det går att "laga mat" på dem, inte bara koka upp vatten.

Jag instämmer i att Fire Maple 116T är ett jättebra kök, som säljs under flera namn, mitt ex köpte jag från Sports Direct. Det ska vara samma kök fast det står Karrimor på det, kostar bara 15 pund. Ett fynd, tycker jag.
http://www.karrimor.com/karrimor-xlite-titanium-stove-787079

Vad beträffar tält så har jag också kollat på de tält som rekommenderas ovan och för min del slutade det med ett köp av Nordisk Telemark 1LW. Men har inte varit ute i ösregn ännu så törs inte rekommendera det till TS ännu.
Dessutom såg jag nu att Terra Nova Laser Competition 2 nu har två dörrar, jag tror det är nytt för i år?
http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-spares/all-tents/laser-competition-2-tent/
Två dörrar och 1,25 kg, och vilka utrymmen!
Det kanske kan vara något. :)

Edit. Ops ! såg nu att ni redan nämnt köket från Karrimor i den andra tråden. Blir lite förvirrande med två nästan likadana trådar igång samtidigt.
 
Fina tält från Terra Nova, deras Laser Photon 1 är ganska likt Enan, Ringstind och Power Lizard som är nämnda och ännu lättare. Räkna dock med att byta ut ca hälften av markpinnarna i ett Terra Nova med grövre, de är skrattretande små och tunna.
Spelar det INGEN roll med pengar och ALL roll med vikt, då gäller Terra Novas Laser Ultra 1!
Svindyrt men även med en god del av markpinnarna utbytta kommer du ner i runt 600-650 g.

Spelar BÅDE vikt och pengar roll kan du titta på enkelväggstält, men det tipsar jag gärna separat om intresse finns för det.
Fördelar är någorlunda billiga och i en viktklass som liknar Ultra 1.
Nackdelar är ökade problem med kondens och många sätts upp med vandringsstavar.
De finns både modeller med fullt insektsskydd (tyngre) och utan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
thezood Lättviktstält Habitat NX Bo och sova 11
piaea Lättviktstält för kalfjället Bo och sova 28
Matthias87 Lättviktstält för sommarbruk Bo och sova 21
Mats Grahn Hur är Ferrinos lättviktstält Bo och sova 2
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
JMel Lättviktstält i oväder Bo och sova 9
Magnus_74 lättviktstält Bo och sova 20
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
Mike bike Lättviktstält Bo och sova 10
LitePacker Lättviktstält Bo och sova 0
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
dangerousdave Tältstol/brassestol för tung storväxt person? Bo och sova 4
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
Hans Linde skärgårdstält för lång person Bo och sova 0
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.