Lättviktstält för en person + sovsäck?

Jag planerar att ensamvandra i två veckor mellan Åre och Grövelsjön i slutet av agusti/början av september. Vill ha så lätt packning som bara är möjligt. Någon som har tips på lätthanterligt tält med låg vikt och lätt sovsäck? Vill gärna ha någon typ av förtält/absid för matlagning i regn etc.
 
Tack för tips! Det verkar riktigt bra och lagom tungt :) Ska titta närmare även på sovsäcken. Har en Haglöfs Lim 50. Den blir nog i kallaste laget, men med ett underställ på så kanske.

/Camilla
 
Lätt ska det vara

Jag skulle satsa på ett Hilleberg Akto, ett fantastiskt tält. Och en sovsäck från Mountain Hardware typ, Lamina eller Phantom 15.

Lätta grejor gör det roligare, helt klart!

Lycka till!
 
Ensamvandring

Vad det gäller tält köpte jag mig på detta forum ett begagnat Hilleberg Akto i somras inför en vandring på Gotska Sandön. Fick ett dygn med ihållande regn men det ställde inte till några problem. Lagom för en person med matlagning och allt. Väger inte mycket heller
 
Hilleberg Akto verkar vara att mycket fint tält. Precis så jag vill att det ska se ut. Men är det inte lite tungt?
 
Jag är helt övertygad om att Hillebergs Akto är ett mycket bättre, och tåligare, tält, men Helsports Superlight väger ju ändå 0.7 kg mindre.
 
Tror att du har rätt om att Hillebergs tält är bättre, men för mig som är en ganska liten tjej blir vikten viktig. Jag kommer framförallt att använda tältet under sommar/tidig höst. Vad tror ni om Power Lizard SUL 1-2P?
 
Du får troligen frostnätter den tid du tänkt vandra, så välj en sovsäck som har en TComfort minst -5C, både Marmot, WM mfl gör fina dunsäckar.
Som tält rekommenderar jag HB Akto, mitt väger komplett 1,6kg.
 
Vad tror du om ett Helsport Ringstind superlight tält?
Slår du till på detta tält, så se till att det är yngre än 2012, och därmed försett med DAC-stänger, och inte de äldre/klenare. Maila annars Helsport, de sände nya stänger till mig gratis så fort jag undrat, om de fanns att köpa till :)
Det finns ett par recensioner skrivna om tältet, och det diskuteras i några forumtrådar.
Vaude Power Lizard tycker jag är en värdig och klart prisvärd konkurrent till Ringstind SL. För en inte alltför lång person med inte alltför stor packning är kanske rentav lillversionen Power Tokee ett kap - ännu lättare och lite billigare. Underbart med det ljusa yttertyget i solgasset och skönt med 10 000 mm vattenpelare i golvet.

Vill du investera i en bra dunsäck, kan jag nog med rent samvete tipsa om polska Roberts, Cumulus eller Pajak, som håller hög kvalitet men fortfarande är mycket prisvärda jämfört med många kända västmärken.
 
Helsport gör kvalitets tält, så det behöver du inte vara orolig för.

Om du prompt vill ha ett Hilleberg så titta på Enan en lättare variant av Akto och som helt nytt för i år och som bäst på väg ut i butikerna nu.
 
Tack för era inlägg! Detta är verkligen en pryldjungel. Vill ju bara ha grejer som fungerar. Jag läste om Enan. Verkar helt klart intressant. Tycker att dryga kilot för tältet är okej.

Sovsäck - ska kolla era tips!

Och liggunderlag - läste om Exped SynMat, DownMat och NeoAir. Vad skiljer dem åt?

Kök - räcker det med ett toppmonterat eller är det för instabilt? Gissar att jag inte kommer att ägna mig åt excesser vad gäller matlagningen, men vill ha något säkert och hyfsat stabilt. Märke/sort som är bra och lätt?

Viktigast för mig är att hitta en utrustning som kan följa mig i många år framöver, snarare än billigast möjliga produkter.

/Camilla
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rebbe92 Lättviktstält Bo och sova 8
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
thezood Lättviktstält Habitat NX Bo och sova 11
piaea Lättviktstält för kalfjället Bo och sova 28
Matthias87 Lättviktstält för sommarbruk Bo och sova 21
Mats Grahn Hur är Ferrinos lättviktstält Bo och sova 2
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
JMel Lättviktstält i oväder Bo och sova 9
Magnus_74 lättviktstält Bo och sova 20
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
Mike bike Lättviktstält Bo och sova 10
LitePacker Lättviktstält Bo och sova 0
zeed Lättviktstält och sovsäckar med liten packvolym Bo och sova 3
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Person93 Urberg 1-person UL Bo och sova 3
Bjornsberg Tält för lång person och son Bo och sova 6
TomasTöråsen URBERG - Rapadalen 3-Person Tunnel Tent Bo och sova 12
thx Tält för vandring, 1 person, ca 1kg Bo och sova 1
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
dangerousdave Tältstol/brassestol för tung storväxt person? Bo och sova 4
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
Hans Linde skärgårdstält för lång person Bo och sova 0
n_zackrisson Akka R/S 3 person Bo och sova 0
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.