Vad missar man med budgettält?

Jag sitter här och jämför "Nallo 3 GT" med "Fjällmark Arctic Tunnel 3P". De verkar vara ungefär lika stora och väga ungefär lika mycket. Skillnaden i pris är dock enorm - Hillebergs kostar 8000:- och det andra 1700:-, dvs man får ungefär 5 st Arctic Tunnel för ett Nallo.

Kort sagt, vad är det jag missar här? Håller Nallo 5 ggr så länge? Eller vad är den största anledningen till att prisskillnaden är så stor?

http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjaellmark-arctic-3p
http://hilleberg.se/sv/product/nallo-3-gt
 
Kort sagt, vad är det jag missar här?

Min erfarenhet är att man får det man betalar för, d.v.s. högre kvalitet kostar mer, men givetvis betalar man en del för märket också. Men om HB håller 5 ggr längre än Fjällmark verkar ju tveksamt. Det finns ju fler faktorer om man ska bedöma ett tält än just hållbarhet, även om det är en viktig parameter. Dock ska man veta att en firma som HB är väldigt beroende av att hålla hög kvalitet, med dåligt rykte får dom inga 8.000 kr för sitt tält,

Det viktigaste är dock att ställa frågan till sig själv vad man ska använda tältet till. Någon eller några dagars användning under sommarmånaderna eller flitig användning samt tältning under höst och vinter. I det senare fallet skulle jag satsa på HB, men i det första fallet kanske Fjällmark funkar helt ok. Jag skulle dock ha synat Fjällmark i sömmarna, ordagrant, innan jag köper. Jag har råkat ut för billigt tält som blåser sönder i storm på kalfjället - och då kände man sig själv rätt billig...

Men notera, det finns kvalitetstält som inte behöver kosta 8.000 kr, kolla bl.a. de recensioner som finns på Utsidan http://www.utsidan.se/reviews/listcat.htm?ID=206.

Lycka till!
Calle
 
Kvalitetskontroll och kundservice.

Tar du ett billighetstält så kan du med god tur få ett exemplar som kommer ganska nära ett som kostar femdubbelt, men har du lite sämre tur så förlorar du vad tältet och din semester är värda.

Vad gäller slitstyrka så är det lätt hänt att du en mindre vacker natt överraskad sitter under bar himmel då du valde ett billighetstält. Kvalitetstältet slits naturligtvis det också, men där har du mer marginal så att om du är omsorgsfull med din utrustning märker du de slitna ställena före de har avgörande betydelse och så får du dem fixade till rimligt pris hos tillverkaren som ser efter sina prylar även efter försäljning.

Sen beror det ju lite också på dina krav, kommer du att utsätta tältet för extrema förhållanden, och käver du att tältet håller tätt oavsett väder eller är några droppar in i tältet ok.

Själv har jag så ont om fritid att jag inte vill riskera min semester med udda utrustning. Dåligt väder förekommer ju inte, men dålig utrustning finns det gott om på marknaden.
 
Testat ett par budgettält genom åren. Med tanke på förmågan att klara av nederbörd borde några av dom sålts under benämningen durkslag istället för tält. Hädanefter är det bara kvalitetstält som gäller om man ska ut på fjället och inte har en campingstuga att fly till inom några kilometer.
 
Hanterbarhet

En viktig aspekt av tält valet är detaljerna som gör ett tält lätt att slå upp, med kalla fingrar en dag det ösregnar och på vintern är det viktigt att det fungerar att slå upp tältet med vantar-tjocka tumvantar om det är sådant väder.

Jag skulle tro att detaljerna som gör det enklare eller svårare att slå upp ett tält skiljer sig mellan budget och dyrare tält. Men kan man klämma och dra i tältet innan köp så går det att undersöka om just du tycker att tältets detaljer vid uppsättning passar dig. Jag har träffat på tält som är så svåra att få i sista bågen att med kalla fingrar vet jag inte om jag orkat dra ihop allt tillräckligt mycket för att få i sista bågen. Inte kul.

Kolla hur tex dragkedjor verkar, även de är viktiga och utsätts för stora påfrestningar.

Ett dyrare tält har bättre detaljer, mer energi har lagts på att göra det användarvänligt vid svåra förhållanden. Tex HB har garanterat patent på sin smidiga lösning för infästning av stängerna. Så man får räkna med annorlunda lösningar på andra märken.

/Towe
 
En mig närstående och vandringsvän köpte livet igenom tält på tältcentralen av deras egna modeller.
Rejäla men inte starkast, hyfsade lösningar, god funktion, men väsentligt tyngre än mina av högfjällsmodeller. Jag å min sida har köpt på outlets och utgående reamodeller.
En av mina yngre kamrater har köpt ett par Fjellmarktält under åren.
Alla de här problemen som tidigare skribenter i tråden utrykt ve och fasa för, har jag inte hört honom nämna alls.
När han handlat har han synat alla sömmar och räknat pinnar och stänger, prövat blixtlåsar. Precis som med Fjällräven och Hillebergs tält har han behövt klippa av och plocka ut ett antal lös trådar ut tälten före bruk.
Det jag upplevt som störst skillnad är vikten. Jag vill ha lättast möjligt tält i ryggsäcken.

Men om alternativet är A och vandringsresa eller B och igen resa så skulle jag nog pröva modellen låna ett B-liknade och res.

Anser du att du måste ha ett tält, köp det du tror på och bruka det. När jag var ung gick vi i fjällen med enkelvävs bomullstält och bevisligen överlevde vi. Byggplast över taket med hjälp av några säkerhetsnålar gjorde tälten absolut regnsäkra. Att torka gavlarna hann vi alltid med tack vare vänlig blåst.

Själv eftersom jag är en bärare har jag undvikit alla GT modeller till mina vandringstält. En uppspänd tarp utanför ger luftigare yta under tak till låg vikt.

Men vad jag hitintills sett se fungerar budgetmodelltält väl till 80% av tältningen, högt uppe bland bergen kan de fungera väl om man väljer skyddade tältlägen.

Alla tält behöver extra regntätning med sömtätning. Men pröva regntätheten hemma med trädgårdsslang så att vandringsturen inte blir en överraskande våt upplevelse.

Extra impregnering kan tvättas in eller läggas på med färgspruta.

Genom att till vardagen spara än mera, får du snabbare råd med de friluftsutrustnings delar du drömmer om.

go tur
 
Ett dyrare tält har bättre detaljer, mer energi har lagts på att göra det användarvänligt vid svåra förhållanden. Tex HB har garanterat patent på sin smidiga lösning för infästning av stängerna. Så man får räkna med annorlunda lösningar på andra märken.

/Towe

Tror inte HB har patent på detta då det är precis samma typ av stånginfästning och stångspännare på Bergans tunneltält.

Jag kan däremot instämma i att skall man ut på lite mer avancerade turer där tältet är ditt sista skydd mot elementen, så bör man välja ett tält som är beprövat. Detta behöver inte innebära att man behöver ett HB för stora summor pengar, men samtidigt kan det vara klokt att undvika de allra enklaste budgettältet pga materialval (dukar, stänger, darkkedjor), utförande (sömnad, lininfästningar) och hanterbarhet. Även funktionella detaljer kan skilja dem åt, ex tycker jag att Fjällmarks tält verkar ha osedvanligt små ventiler i yttertältet för ett så stort tält, med ökad risk för kondens etc som följd.

Skall du ut på enklare turer hemmavid, festival eller bilcamping så fungerar självklart även enklare tält (går något sönder är ju avståndet till lämplig butik begränsat)...oftast skulle jag vilja tillägga. Kommer specifikt ihåg en gång vi tältade på Tofta (Gotland) när barnen var små. Det dygnet kom det 100mm regn, och jag var ganska glad för mitt fjälltält som trots detta var välspänt medans regnet pärlande rann av duken var det torrt och fint inuti. Många av de andra gästernas lite billigare tält såg ganska trötta ut efter det dygnet, och jag undrar hur det var inuti? Dagen efter var det fint väder och vi packade ihop våra torra prylar för fortsatt tur, medan många andra ägnade sig åt att torka sovsäckar och kläder.
 
Senast ändrad:
Tack!

Tack för alla svar!

Om man ska sammanfatta det så verkar det inte vara någon generell grundläggande skillnad, utan snarare "lite bättre kvalitet här", "nån smartare detalj där" osv.

Med andra ord tror jag att det blir budgettält till att börja med för egen del. Sen får man väl se - om man känner att man vill använda det mycket och under hårdare väderförhållanden så kanske det är läge att investera i nåt dyrare. Då kanske man också vet lite mer om vad man själv tycker är viktigt i ett tält.
 
Jag är tveksam till den uppgivna vikten om 3kg på Fjällmarktältet du länkar till (det är ju ett relativt stort 3p tält med GT absid och tyngre PU-belagd väv), så rekommenderar dig att skaffa en billig bagagevåg (finns på CO, Kjell&Co etc) och väga tältet innan köp;)

Är du beredd att gå upp lite i budget och lägga dig kring 3-4000kr kan du hitta riktigt bra tält och undvika de billigaste varianterna med PU-belagd yttertältsväv etc.
 
andrahandsvärdet

En detalj som jag tycker att ni har missat i diskussionen är andrahandsvärdet som är mycket högre på i synnerhet Hilleberg-tält. Billiga tält har nära noll i andrahandsvärde. Det är därför inte säkert att det måste bli så mycket dyrare att köpa ett dyrt tält om man efter ett tag kan sälja det igen och få tillbaka en rejäl slant (men man måste ju ligga ute med pengarna såklart...). Det kan också vara lönt att leta efter ett begagnat Hilleberg-tält exempelvis här på Utsidan...
 
Säkerhet o andrahandsvärde

Man får det man betalar för, även om billigare tält har en väv som liknar kvalitetestältens (Hilleberg, Helsport mfl) så är skillnaden normalt stor. Skall du ut o tälta på låglandsleder med nära till civilisation så kan du chansa med billigare varianter men på fjället är det en överlevnadsfråga. En fördel med Hilleberg är att du kan sälja det till ett hyfsat pris om du vill byta. Kolla in på prylmarknaden här och se om du kan hitta ett HB i bra skick till rimligt pris. Och du, fundera påm vikten av GT varianten är värd att släpa på, dessutom blir ett GT längre vilket gör att utbudet av tältplatser i stenig terräng minskar.
 
Det finns ju uppenbart stora marginaler på Hillebergstältet, eftersom man kan finna det till 25% lägre pris
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Cirkus -8 sovsäck, missar jag något om jag köper denna? Bo och sova 7
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
avslutat medlemskap1105 Behöver man liggunderlag på sommaren? Bo och sova 21
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
Skipper_ Det regnar in - skall man leva med det? Bo och sova 40
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Vandrare Var kan man klämma på M Hardwear Trango? Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
oeriksson Hur sover man i djungeln? Bo och sova 7
GAVIAARCTICA Hur lagar man ett innertält? Bo och sova 4
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
martin1g Var köper man Coleman tält?? Bo och sova 0
paddel Björn Vågar man tvätta sin sovsäck? Bo och sova 7
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
anton_karlsson_78_yahoo.se Vintertältning, hur tusan gör man? Bo och sova 11
Avslmedl Som man bäddar får man ligga Bo och sova 4
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
TreeWalker Var på nätet köper man Hillebergtält billigast? Bo och sova 13
avslutad Vad händer om man... Bo och sova 1
lajh_se Vindskydd - var införskaffas man dem. Bo och sova 16
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Vandrare Militärtält, var får man tag i ett? Bo och sova 10
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
Farbror Vad skall man köpa för tält? Bo och sova 1
Chrille74 Tips på om hur man sätter upp ett tält Bo och sova 2
jariL Hur klarar man kylan i dubbelsovsäck? Bo och sova 3
Boosse Är Thermarest det man skall ha? Bo och sova 4
collberg Var finner man glasfiberbågar till Hillebergtält? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.