Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag?

Angående att sova i max sex timmar:
Kroppen går ner i aktivitet om man sover längre.
För att ta till sig fett måste man dricka mycket vätska. Kroppen måste värma urin. Anledningen till att man blir kissnödigare på vintern.
Man blir mer trögstartad om kroppen börjar gå på reserver. Efter sex timmar finns fortfarande förra målet mat kvar och ger energi.
Mer vätska fastnar i sovsäcken.

Det här är min personliga pseudovetenskapliga teori som är baserad på hur jag fungerar. Det är till viss del faktaunderbyggt. De varmare nätter som vintrarna bjöd på användes till 12- 13 timmars återhämtningssömn, ibland längre.
 
Jag är lite inne på samma tanke, en EN testad dunsovsäck för 1500kr som har en Tcomfort på -10 grader C är inte lätt att hitta. Finns det en möjlighet att du förväxlat temp värderna och gått på Tlimit -10C (eller Textreme i värsta fall) vilket borde innebära att Tcomfort ligger betydligt högre?
Om jag tittar på min egen sovsäck (Marmot Pinnacle) så har den Tcomfort Woman på -5,4C, Tlimit Man -12,2C och Textreme -31,5C.

Jo, jag tror att det är jag som snurrade ihop det lite när jag skrev tråden... och köpte säcken... comfort ligger på 2 grader, limit på -4 och extreme på -21...en north face gold kazoo... det var kring nollan när jag sov i tältet. den var dessutom på rea, tror den kostade över 2000 annars... Men summa summarum, den är för kall och hade jag bara satt mig in i hur man ska läsa siffrorna hade det nog blivit rätt... Men vad innebär siffrorna egentligen och varför skriver dom tre olika? Hur är det meningen att man ska läsa siffrorna?
 
Varmt å gosigt å lätt å inte dyrt... mina tår sympatiserar med dig

Jag tror TROY var inne på mitt spår, nämligen att köpa en tunn, lätt, syntetsommarsäck.
Jag tror vidare att det är klokt med en yttersäck av syntet, för någonstanns i yttersäcken kommer "nollan" att passeras och då blir det is av kroppsfukten... inge bra tillsammans med dun. Sedan finns ju syntetsäckar till lägre pris...
Ett IKEA-inne-täcke tror jag inte på då de har för "mysiga" tyger som suger åt sig vatten som blir tungt.
Ta du å kolla på "Blocket" eller så efter en beggad syntetsäck av sommarslag... nån Marmot Wave, Haglöfs Zensor eller så. De är ju tvättbara i högre utsträckning än dun så du kan tvätta den till "nyskick" ;o)

Som tältbotten under ditt liggunderlag så kan jag varmt rekommendera; http://friluftsframjandet.jetshop.se/evazote--liggsittunderlag-xxl-4-mm-p-675-c-114.aspx

Svår ekvation för du åker lätt på drygt ett kilo till...

Ja, jag är nog lite inne på att införskaffa en BILLIG syntetsäck att ha utanpå. Dunsäcken blev fuktig. i förlängningen får jag nog skaffa en ordentligt varm dunsäck... gör redan ont i plånboken... och vad gäller liggunderlaget kommer jag nog att satsa på ett sånt cellplast, underlaget jag har nu tar så pass liten plats och vikt så det räknas knappt och så kan jag kosta på mig ett extra kilo, kanske klippa bort lite först... Tack för värdefulla tips!
 
Taack för fina tips =)

blir nog att bita i det sura äpplet och inse att jag var för snabb vid köpet av säck...Irriterande, men så är det. Om man nu är lättfrusen som jag vad ska jag då satsa på för siffror? Jag är hellre för varm än kall. Kommer inte att tälta på vinter, men i temperaturer som kan hamna några grader under nollan...
Liggunderlaget är jag dock nöjd med vad gäller komfort, det är tjockt och lätt och tar ingen plats, men jag kommer att komplettera det med ett vanligt cellplastunderlag.
 
Jo, jag tror att det är jag som snurrade ihop det lite när jag skrev tråden... och köpte säcken... comfort ligger på 2 grader, limit på -4 och extreme på -21...en north face gold kazoo... det var kring nollan när jag sov i tältet. den var dessutom på rea, tror den kostade över 2000 annars... Men summa summarum, den är för kall och hade jag bara satt mig in i hur man ska läsa siffrorna hade det nog blivit rätt... Men vad innebär siffrorna egentligen och varför skriver dom tre olika? Hur är det meningen att man ska läsa siffrorna?

Så här skall siffrorna tolkas (klippt från Marmot's hemsida):
-----

How do I read the EN information?

Basically the EN graphic shows a temperature range:

Comfort Limit
The first number is based on a standard woman having a comfortable nights sleep

Lower Limit
The next number is based on a standard man at the lowest temp to have a comfortable nights sleep

Extreme Rating
The last number is a survival rating for a standard woman
------

Så om det är som du antyder, att du är är frusen på nätterna, kanske din säck redan vid +2 grader (Comfort Limit) är för sval? Att kombinera med en tunnare syntetsäck kan givetvis vara en bra metod att få en komfortablare natt, men packningsolymen för att bära två säckar blir lidande. Dessutom kostar även en tunn syntetsäck pengar (svårt att komma under ca 700kr, ex Marmot Wave II)...kanske bättre att lägga dessa pengar på en varmare dunsäck och spara din nuvarande dunsäck till turer i ex södra Sverige sommartid? Är du snabb kan detta vara ett tips som inte svider för mycket i plånboken:):
http://www.outdoorexperten.se/p-19678-marmot-sawtooth-regular.aspx

Marmots information om Sawtooth:
http://marmot.com/products/sawtooth?p=117
 

Bilagor

  • en_tested_template.jpg
    en_tested_template.jpg
    37.4 KB · Visningar: 634
blir nog att bita i det sura äpplet och inse att jag var för snabb vid köpet av säck...Irriterande, men så är det. Om man nu är lättfrusen som jag vad ska jag då satsa på för siffror? Jag är hellre för varm än kall. Kommer inte att tälta på vinter, men i temperaturer som kan hamna några grader under nollan...

Jag hade personligen satsat på en 3-säsongs säck, dvs i mitt fall en Marmot Pinnacle som jag är jättenöjd med (ligger på Comfort Woman -5,4C). Blir man för varm är det bara att öppna säcken lite i fotändan, men även jag väljer gärna en lite för varm säck än tvärtom. Jag hade för många år sedan en Ajungilak syntetsäck med på en fjällvandring som var utlovad att vara varm i förhållande till sin vikt och volym (detta var före EN testerna infördes). Självklart visade de sig inte vara en helt korrekt utfästelse, så när jag kom hem efter en fjällvandring där jag frös genom nätterna blev det omedelbart retur och pengarna tillbaka.
Så min rekommendation är att satsa på Tcomfort Woman i området -3C till -6C för en säck till svenska+norska fjällen vår-sommar-höst.
 
blir nog att bita i det sura äpplet och inse att jag var för snabb vid köpet av säck...Irriterande, men så är det. Om man nu är lättfrusen som jag vad ska jag då satsa på för siffror? Jag är hellre för varm än kall. Kommer inte att tälta på vinter, men i temperaturer som kan hamna några grader under nollan...
Liggunderlaget är jag dock nöjd med vad gäller komfort, det är tjockt och lätt och tar ingen plats, men jag kommer att komplettera det med ett vanligt cellplastunderlag.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag är frusen och sover i -5 säck när det är kring nollan. Det har fungerat i alla år. På vintern hade jag länge två -5 i varandra men nu har jag en Ajungilak Denali.
/J
 
En för varm säck kan sommarnätter öppnas upp och brukas som täcke. Frysa är ett elände och man vänjer sig aldrig. Därav några olika lätta sovsäckar för olika temperaturområden.

Den säljare som säger att detta är en 3säsongessovsäck vet nog inte vad som som sägs oxså!

Vet vad du vill ha, finkamma marknaden, köp om det är rätt på rea eller lätt begagnat.

Det är inte speciellt svårt att tvätta en sovsäck, se bara till att hitta en tvättmaskin med inbyggd torktumlare först.
go tur
 
Ja, jag är nog lite inne på att införskaffa en BILLIG syntetsäck att ha utanpå. Dunsäcken blev fuktig. i förlängningen får jag nog skaffa en ordentligt varm dunsäck... gör redan ont i plånboken... och vad gäller liggunderlaget kommer jag nog att satsa på ett sånt cellplast, underlaget jag har nu tar så pass liten plats och vikt så det räknas knappt och så kan jag kosta på mig ett extra kilo, kanske klippa bort lite först... Tack för värdefulla tips!

Kanske detta kan vara ett tips som passar dig?:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=98167

Blir drygt 900g till att bära på, men lär säkra dig från att frysa ihop med din nuvarande säck till ett rimligt pris (inte varje dag NK bjuder på det;))
(Kolla måtten mot din nuvarande säck så de passar i varandra!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.