Kallt som fan, sy eget sovsäcksöverdrag?

Nä det är ju sant - men jag har kört underdimensionerat pga felbedömningar och då fick man väl en 4 timmar, löptur o sen lika mycket till.

I helgen är jag iaf garanterad -40 i 6 timmar så det lär bli mys fast man vill såsa i 12
 
Att vakna mitt ute i skogen, och plötsligt börja frysa är ingen bra sak. Vilken åtgärd man än gör så får man trubbel. Det är alltid bättre att ha en säck som klarar betydligt mer än förväntad utetemperatur på natten.

Jag är väldigt frusen och har i kallare temperaturer alltid med mig två säckar, så jag kan stärka upp om det behövs. Jag har vaknat mitt i natten en gång, och frusit som fan, och det gör jag inte någon mer gång. Att kunna ligga och sova som en prins t ex. ute i det fria är verkligen en härlig känsla, men bara om man inte fryser.
 
En bra utrymmessnå sovsäcksbooster är inte fleeceinnerfilt eller innerlakan utan en sån där +12/+15 graders liten syntetsäck som man brukar hitta i sportaffärrena för en 500-1000 spänn.


Fungerar bra som täcke ovanpå huvudsäcken.
 
Jag vill gärna slå ett slag för försvarets sovsystem 2000 från Carinthia. Ja, det är ganska tungt. Ja det tar en del plats. Nej, jag fryser aldrig i det trots att jag är kallblodig och lätt fryser. Funkar både i tält, vindskydd och hängmatta.

Ska vi ändå slå ett slag för sovsäckar, vill jag rekommendera detta sovsäckssystem:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71701

Den yttre säcken är överdimensionerad dessutom och går att kombinera med vilken annan säck som helst.
 
Fleece

Fast ger dom verkligen så mycket extravärme? jag frös till och med med en ullfilt på mig som jag lånade i en stuga...

Jag har en mycket gammal dunsovsäck som är tvättad ett antal gånger plus att jag är frusen av mig Den blev sämre och sämre för varje år Jag köpte några meter fleecetyg och sydde en påse Nu hänger sovsäcken med några år till. Och inte kostade det många kronor heller. Dom liners som saluförs är mest till för att skydda sovsäcken och värmer inte så mycket
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.