Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält?

Det är lite därför jag sneglar på Soulo, eftersom att man får högre sitthöjd där :)

Hillebergs senaste lättviktare är Rogen. Mycket plats och lite vikt. Har inte testat men tycker det låter attraktivt. Om du inte har tänkt dig ut mitt i kalla vintern kan det vara ett alternativ. Soulo väger 0.6 kg mer än Akto vilket kanske inte låter så mycket men jag uppskattar varje hekto som jag slipper bära när jag är ute mer än några dagar och skall ha mat med för en vecka eller mer.
 
Hillebergs senaste lättviktare är Rogen. Mycket plats och lite vikt. Har inte testat men tycker det låter attraktivt. Om du inte har tänkt dig ut mitt i kalla vintern kan det vara ett alternativ. Soulo väger 0.6 kg mer än Akto vilket kanske inte låter så mycket men jag uppskattar varje hekto som jag slipper bära när jag är ute mer än några dagar och skall ha mat med för en vecka eller mer.

Jag kommer förmodligen inte vara ute alls mycket i vintern, men jag vill att möjligheten ska finnas där utan att behöva köpa ett tredje tält :)
 
Insåg det också, men har hört att golvväven i Nallo 2 är riktigt tunn och det låter ju illavarslande?

Det är samma golvväv i Nallo2, Akto och Soulo. Alla dessa tält är i samma serie från Hillerberg, dvs Kerlon 1200. Sett ut det perspektivet har Hilleberg bättre golvväv än många andra lättviktsalternativ. Vill du säkra dig köp ett extra footprint. Ett Akto med extra footprint väger fortfarande mindre än ett Soulo.
3-säsongstälten från Hilleberg i Kerlon 1000 ex Anjan, Rogen har tunnare väv genomgående än Kerlon 1200 tälten.
Dessutom erbjuder Hilleberg att byta ett utslitet golv mot betalning vilket är en ganska trevilg service som inte alla tillverkare erbjuder.
 
Alltså, egentligen vill jag ju ha ett akto, men jag är 180 lång och väger 95 kilo, så jag är lite rädd att jag kanske är för stor för tältet?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Insåg det också, men har hört att golvväven i Nallo 2 är riktigt tunn och det låter ju illavarslande?

Jag har ett Nallo 2 och, nej, golvväven är inte ömtålig. Dock verkar den tunnare än i mitt Keron. På följande sida kan du läsa att de har olika golvvävar http://hilleberg.se/sv/node/365. Man kan ju misstänka att den tunnare golvväven även sitter på andra tält med den tunnare yttertältväven Kerlon 1200. I så fall har Soulo och Akto samma golv. Kanske läge att fråga Hilleberg?

Mvh, Klas
 
Alltså, egentligen vill jag ju ha ett akto, men jag är 180 lång och väger 95 kilo, så jag är lite rädd att jag kanske är för stor för tältet?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har ett Akto, är 193cm och 96kg, men även ett Nallo2. Aktot är i minsta laget i takhöjd (nuddar taket när jag sitter upp), men fyller sin funktion med minimum vikt när jag är ensam. När jag jämförde föll Soulo bort pga sin vikt och pris plus som jag upplevde det mindre absidutrymme. Skall jag bära på över 2kg tält, är Nallo2 för mig ett bättre alternativ som ger utrymme i "salongsklass". Dessutom fungerar det för två personer under kortare turer.
Kan nämnas att jag inte vintertältar så snölast är inget som jag vägt in i min bedömning. Skall du beakta snölast är fristående tält något bättre än tunneltält.

Vad gäller "takhöjden" i tälten, påverkas den givetvis av hur tjockt liggunderlag som du väljer. Jag har ett Thermarest Prolite Plus som är 38mm tjock. Väljer du ett uppblåsbart liggunderlag på 7 eller 9cm påverkar det givetvis utrymmet i tältet.
 
Jag har ett Akto, är 193cm och 96kg, men även ett Nallo2. Aktot är i minsta laget i takhöjd (nuddar taket när jag sitter upp), men fyller sin funktion med minimum vikt när jag är ensam. När jag jämförde föll Soulo bort pga sin vikt och pris plus som jag upplevde det mindre absidutrymme. Skall jag bära på över 2kg tält, är Nallo2 för mig ett bättre alternativ som ger utrymme i "salongsklass". Dessutom fungerar det för två personer under kortare turer.
Kan nämnas att jag inte vintertältar så snölast är inget som jag vägt in i min bedömning. Skall du beakta snölast är fristående tält något bättre än tunneltält.

Vad gäller "takhöjden" i tälten, påverkas den givetvis av hur tjockt liggunderlag som du väljer. Jag har ett Thermarest Prolite Plus som är 38mm tjock. Väljer du ett uppblåsbart liggunderlag på 7 eller 9cm påverkar det givetvis utrymmet i tältet.

Ja, det har du ju rätt i, jag har ju ett Exped Downmat 7LW, så jag får ju ut, typ 85 cm sitthöjd. Borde räcka för mig som är 180 lång tycker man ju.
 
Väldigt nöjd med mitt Soulo som jag bytte till mig mot mitt Allak + pengar. Jag är 178 cm lång och ryms bra både på längd och höjd. Akto var väl i tanken kanske men de spelar nog i olika ligor. Soulo känns bombsäkert och lär funka bra vintertid. Här har du två väldigt bra recensioner av båda tälten. Jag låg nyligen tre nätter uppe på fjället i Hotagen. -1 till +5 grader cirka och snöblandat regn. Gick bra att ligga och laga mat i absiden fast jag hade min 125 liters Norröna Recon där också. Mycket bättre än väntat med ventilation än jag trott, har ett Nammatj som är suveränt bra om man är 2 + hund.

Soulo: http://youtu.be/yEfmzI1tO6I

Akto: http://www.youtube.com/watch?v=EP2OJVqz7rc&feature=share&list=PLA986A174097B89BB

Här slår man upp ett Soulo i vind på 70-80 km/h, ~19-20 m/s. http://youtu.be/kLligRPO4tU I slutet tror jag de drar på till ca 100 km/h = ~28 m/s. Jag har sovit i Nammatj i byvind på 26 m/s så för mig känns det skönt att veta att man klarar det mesta vädret har att ge.
 
Vill du nu ha ett Akto,så kan man ju mycket snabbt och enkelt koppla ned innertältet när man vill sitta lite rymligare;gör ofta det trots att jag är kort.
Det där med glipor under tältduk (som Rogen etc har) känns inte bra för mej;insekterna hittar in ännu lättare;det drar kallt (endast fördel när det är riktigt nattvarmt ute).
 
Vill du nu ha ett Akto,så kan man ju mycket snabbt och enkelt koppla ned innertältet när man vill sitta lite rymligare;gör ofta det trots att jag är kort.
Det där med glipor under tältduk (som Rogen etc har) känns inte bra för mej;insekterna hittar in ännu lättare;det drar kallt (endast fördel när det är riktigt nattvarmt ute).

Lite intressant det där, känner du att du behöver ta bort innertältet trots att du är kort? Och hur lång är du? :)
 
Jag hade ett Akto men bytte till ett WBT2 för att jag ville ha lite mer utrymme, högre, bredare och större absid. Det väger mer med ett tvåmannatält men det ger så mycket mer komfort när man slår läger eller om vädret är dåligt så den vikt ökningen tar jag gärna.
Ska jag bo i tält så ska jag bo i tält, inte bara få lite skydd för att kunna övernatta.
 
Jag hade ett Akto men bytte till ett WBT2 för att jag ville ha lite mer utrymme, högre, bredare och större absid. Det väger mer med ett tvåmannatält men det ger så mycket mer komfort när man slår läger eller om vädret är dåligt så den vikt ökningen tar jag gärna.
Ska jag bo i tält så ska jag bo i tält, inte bara få lite skydd för att kunna övernatta.

Som sagt, för vikten och priset av ett Soulo får man i princip ett Nallo2 vilket ger betydligt större utrymme för en person och som bonus ett tält för två:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.