Födelsedagspresent - vilket 1-mans tält?

Fyller snart 30 och sambon ville att jag skulle knåpa ihop en önskelista modell lite dyrare. Det första som slog mig är att jag skulle vilja ha ett vettigt 1-mans tält. Jag har sedan tidigare ett Fjällräven Abisko Lightweight 3 som används när jag och sambon är ute. Men eftersom att jag vill ut betydligt oftare än vad hon vill, så känner jag att ett redigt 1-mans tält är att föredra, då jag ogärna släpar på ett 3-mans när jag går själv.

Har egentligen tittat på 3 stycken.

1. Hilleberg Akto: Detta tältet lockar en hel del. Det är lätt, verkar väldigt stabilt och rymligt.

2. Hilleberg Soulo: Är, om något, ännu mer stabilt än Akto, men något dyrare. Osäker på om det är rymligare? Och vikten ökar ju en hel del här, kanske inte värt det?

3. Fjällräven Abisko Lightweight 1. Vikten är ju helt okej, och det verkar rymligt till en billigare peng. Hållfasthet och uppsättning oroar mig lite här?


Vad har ni för egna erfarenheter av dessa tält?


//Leif
 
Tack för tipset :)


Tältet kommer användas året runt, både i fjällmiljö och i skogarna runt skåne/Västergötland. Inte helt omöjligt att den också kommer testat norr om polcirkeln i kyla, men det är inte målet.
 
Efter att ha kikat runt på en hel del videos så börjar Soulo se rätt intressant ut. Frågan är dock, är 2.2kg mycket för 1 person?
 
När jag var rik köptes ett Soulo. Det är ett väldigt trevligt tält. Lite kort för vinterturer (Jag är 188cm). Det är inte speciellt rymligt men stort plus att man kan ligga i sovsäcken och laga mat. Extremt stabilt och lättrest. Större packvolym än mitt Vaude Hogan Ultralight men också mer att lita på. Kanske skrev jag en recension?
 
När jag var rik köptes ett Soulo. Det är ett väldigt trevligt tält. Lite kort för vinterturer (Jag är 188cm). Det är inte speciellt rymligt men stort plus att man kan ligga i sovsäcken och laga mat. Extremt stabilt och lättrest. Större packvolym än mitt Vaude Hogan Ultralight men också mer att lita på. Kanske skrev jag en recension?

Låter ju bra. Själv är jag 180cm, så då borde det ju fungera fint för mig. Undrar om man kan be att få se båda tälten uppslagna på naturkompaniet?
 
Jag tycker jättemycket om mitt Akto för att det väger lite och går väldigt snabbt att resa ensam. Jag är 175 cm och har gott om plats när jag ligger ner. Det finns även gott om plats för packningen. Det är dock lite lågt när man sitter upp. Annars ett kanontält som känns pålitligt i alla väder och i alla miljöer.
 
Jag tycker jättemycket om mitt Akto för att det väger lite och går väldigt snabbt att resa ensam. Jag är 175 cm och har gott om plats när jag ligger ner. Det finns även gott om plats för packningen. Det är dock lite lågt när man sitter upp. Annars ett kanontält som känns pålitligt i alla väder och i alla miljöer.

Det är lite därför jag sneglar på Soulo, eftersom att man får högre sitthöjd där :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turbo100 Bra köp på tält får 2 pers (tänker använda som 1-mans) Bo och sova 7
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Gun-valld 2-mans tält Bo och sova 12
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
peter1969 Söker 2-mans tält där gåstavarna går att använda! Bo och sova 45
colan 2 mans tält? Bo och sova 9
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
SUPERENDURO lätt 2-mans tunneltält med raka gavlar sökes. Bo och sova 5
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
thomalin 1 mans tält Bo och sova 18
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
bergholm Lätt 2-mans tält Bo och sova 15
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
oloff Undvika 2-mans tält? Bo och sova 28
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Strmbrg Salewa Micra 1 1/2 mans-tält! Bo och sova 6
tierp69 Försvarets 4 Mans Tält Bo och sova 14
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.