US Military Sleep System

mitt system kommer imorgon om allt går väl, var så lite pengar det handlade om så var tvungen att köpa för att testa, spännande :D
 
Har beställt hem fyra stycken till likadana kompletta system till familj och en kompis.

Kan du tipsa om var du köpt dessa? Jag har själv letat, men inte hittar något på eBay där de levererar till Sverige samtidigt som jag känner mig trygg med att det är en original version som säljs (dvs ej en kopia vilket jag sett exempel på utan att detta angivits av säljaren) .

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
För kanske 4-5 papp får man både tält och sovsäck som ger prestanda på -20 till -25 med vikt på 5kg totalen - då räknar man hyfsat proffsiga grejer.

Detta är ju dock väldigt prisvärt för vindskyddvandrare som inte tältar som kan hamna under en gran - systemet är inte gjort för vandrare som har både tält och sovsystem.

Det är ett förläggningsystem med möjlighet att klara sig utan skydd.
 
Hur upplever ni det är att bära systemet?

det är okej, det är ju stort så man får inte räkna kg om man ska ut på vintern och använda alla delarna av sovsäcken, men på sommaren är det helt okej enligt mig. framförallt om man inte behöver både tält och sovsäck med sig på en längre vandring.

mitt kommer användas framförallt till platser där jag kan ta bilen, där jag sover i vindskydd eller eget tillverkat skydd. kommer alltså inte följa med på längre vandringar där man försöker spara alla gram man kan.


men att få med det på ryggan är inga problem, finns många stället där du kan fästa den i ryggan.
 
Hur upplever ni det är att bära systemet?

För min del rullar jag bara ihop hela säcken och sätter två spännband runt, det är ju ändå vattentätt. Sen har jag det ungefär som om jag hade haft ett liggunderlag. Ibland lägger jag även i liggunderlaget inne i GoreTex-skyddet och har liksom allt i ett då. Visst, det blir bulkigt, men det ingår ju i dealen. Som någon annan sa är ju detta ett kombinationsset. Ibland använder jag sommarsäck och GoreTex. Då är det ganska behändigt.
 
Då hade även jag beställt en från amoncanman. Måste säga att deras service verkligen är det bästa jag varit med om. Mailat 5-6gånger fram och tillbaka, snabba trevliga och hjälpsamma svar efter bara några minuter. Nu får man bara hoppas att det kommer en säck också hehe.

Bölet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.