US Military Sleep System

Den gröna fungerade också fint vid 6 grader dock så är ju den svarta supermysig. Blir att använda den gröna på sommaren och vissa höstdagar och den svarta höst och vinter. Ska pröva igen i lägre temp.

Postat från mobilen.
Min hemsida http://www.övergården.se
 
Jag testade som sagt med alla tre delar i -17 i bara kalsonger. Sov som en prins.

Jo, säckarna är jättesköna att sova i. Flärp för att motverka kallras, och enkla att justera.
För mig som inte är någon vandrare över trädgräns utan snarare mest lufsar runt i skog och mark, blir det en suverän kombo. Sover jag i tält, hammock, i vindskydd eller stuga bygger jag säcken efter ändamålet. Vet jag inte hur tar jag med alla tre.

Vill jag bara lägga mig precis där jag hamnar kan jag det också. Även om det i princip aldrig händer är det en skön känsla att ha den möjligheten. :)

Saken med vikten är ju att fyllningen är syntetisk. Det hade utan tvekan varit intressant att beställa en exakt kopia från roberts.pl, som är fylld med dun, och har en lägre vikt.
 
Senast ändrad:
Har använt mitt i några år nu och är faktiskt nöjd ! Är 190 cm lång och har testat systemet från varma sommarnätter till ganska kalla vinternätter i Norge ( -27C ) . Sover alltid i kalsonger och vid vintertemp åker en mössa på huvudet ( renrakad flintis ) . jag har till dags dato inte frusit än . Sommarsäcken har för mig fungerat ner till plus 5-7grader utan problem men jag tar gärna den svarta säcken med mig på vår o höstturer. Ska tilläggas att jag alltid har goretexskalet på då det är perfekt att lägga liggunderlaget i . Inget mer att man ligger utanför den där sk madrassen ;-)
Har tillbringat x antal nätter under bar himmel och skalet är tätt ! Spelar ingen roll om det handlat om regn från bar himmel , superfuktig mark eller blötsnö från Hin Håle själv ! :)
Vikt o volym med alla grejer är en nackdel om man ska vandra mycket men annars så är det ett mycket prisvärt system !! Kan inte annat än att rekommendera detta !! Speciellt om priset landar under 1700 !!
Som sagt ett mkt prisvärt system !!!
 
Hittade ingen bra bild, men den är jättestor:

COMPRESSION STUFF SACK: Cylinder shape, measuring 28’’ to 30’’ long X 12’’ to 14’’ diameter.

30 = ca 76 cm lång
14 = ca 35 cm i diameter

Men många väljer bort den och lägger den i en vattentät säck istället, då minskar volymen avsevärt.

Med tanke på att den har ett vattentätt yttre skal är den för övrigt ganska onödig såvida du inte ska spänna fast den på en ryggsäck eller ska traska runt i områden som är väldigt lerigt/dammigt.


I det här klippet kan du lättare bilda dig en uppfattning:

http://www.youtube.com/watch?v=Grs6p6AJrKo
 
tack ska du ha
vart en funderare från min sida då priset känns lockande.

letar just efter en prisvärd vintersovsäck och är egentligen inne på en Ajungilak Denali 5-säson
sovsäck då jag redan har en fin sommar samt höstsovsäck och även en bra bivy
ajungilak är lite lättare och temperaturmässigt nog okej för mina behov men militärvarianten en hel del billigare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.