US Military Sleep System

Hej funderar på att köpa amerikanska arméns sovsäck system. Vet om att det väger en del. Vill höra fler åsikter utav såna som äger detta.
Priset är ju bara 1200 kronor innklusive frakt till sverige. Billigare än svenska försvarets system.
Tala om för mig varför jag inte ska köpa det eller varför jag ska köpa det.
 
4,5 kg min -20° och jättestort är inte imponerande gentemot en riktig vintersäck som klarar -40°.
Men lättare, mindre volym kostar givetvis större utlägg. Vem värderar din sömn är alltid frågan.
 
4.5 kilo är ungefär vad mitt tält (Nallo 2 GT), -30°-säck (Caravan Combo från 80-talet) och liggunderlag (Thermarest NeoAir) väger tillsammans! Om jag byter ut Combon mot min WM Highlite och förstärker med innersäcken från Combon blir det både lättare och även antagligen varmare... Tänk inte ens tanken att köpa den säcken om du tänker använda den när det är kallt eller om du ska bära på den!

Det finns antagligen en anledning till att det är billigare, men om du gillar att bära tungt och tänker använda säcken i USA är det säkert ett bra val - om du vill bära mindre och tänker gå i Sverige kanske den svenska säcken är bättre... Fundera på vilka som har mest erfarenhet av svenskt klimat innan du köper en militär säck med alla nackdelar som följer - den svenska eller den amerikanska militären...
 
Senast ändrad:
Varför ens fundera på att köpa militär utrustning för civilt bruk.
Det finns mycket som är bra bland försvarets och andra styrkors utrustning, men det är alltid anpassat till militärt bruk. Det köps också in i enorma mängder till lägsta möjliga pris, tyvärr ger det inte alltid bäst utrustning.
Visserligen har div specialförband bättre grejer, men det är ju inte det vi talar om här.
 
Systemet är faktiskt riktigt bra. Nu har ju både vikten och volymen avhandlats en del här, men är inte detta ett problem för dig finns det några andra delar att ta upp:

* Priset. Du får ett jättebilligt system som håller vad det lovar.
* Du får ett tredelat set. Den yttre säcken är verkligen stor, och går att använda över en annan säck om du så önskar. Du får också en puppa som är vattentät. Den inre säcken är själva dilemmat. Den är oerhört tung men också väldigt varm. Systemet i sin helhet är skönt att ligga i.
* Systemet är inget för någon som är lång. Jag är 1.73 och passar mig alldeles perfekt. Men om du är längre har du nog ett system som är för litet.
* GoreTexöverdraget har för och nackdelar. Goretex fungerar ju inte om du ligger på det en längre tid, och dessutom kan det vara klokt att göra en rejäl inpregnering när du köper. Du drar en flärp över huvudet och det fungerar verkligen, men i och med att det saknas någon ram eller liknande som håller upp tyget blir det lätt lite luft att andas i. Det finns dock lösningar på detta om du googlar lite på DIY-sajter.

Jag använder sommarsäcken vår, sommar och höst. Jätterymlig och skön. Puppan använder jag alltid, ofta som komplement till en annan syntetssäck jag har.
Att den klarar -40 är nog en sanning med modifikation. Enligt specen klarar du så låga temperaturer med en stor mängd kläder på dig utan att frysa ihjäl (ungefär så där är det formulerat). Jag har testat i -17 i bara kalsonger vilket fungerade alldeles utmärkt.

Det jag gillar allra mest med säcken är att den är tålig och billig. Är du ute i skog och mark, eldar rejält och inte vill riskera att din 5000 kronorssäck blir förstörd på kuppen är detta system helt genialiskt bra. Enkelt uttryckt kan du traska rakt ut i skogen och bara lägga dig var som helst. Du kan kombinera den beroende på väder och årstid och du behöver aldrig vara rädd för att bli blöt.
GoreTex-överdrag, en sommarsäck och en vintersäck för 1200 kr. Jag fattar uppriktigt talat inte varför inte fler köper systemet. Jag betalade för övrigt 900 kr för mitt och förmodligen håller det en hel evighet.
 
Senast ändrad:
Intressant med en massa olika åsikter.
Såg ju hyffsat ok i youtube videon som länkades ovan.
Det är ju självklart inte den absolut bästa lösningen varken vikt mässigt eller temperatur mässigt. Jag har inga höga förväntningar på säckarna förutom att den ska vara slitstark och robust.

Jag har ju inga grejer alls just nu och tänkte använda säckarna för sig själva i olika temperaturer för att se hur dom fungerar men också testa det komplett. Jag tycker priset är bra 1200 sek är inklusive frakten till sverige.
Har ingen lust att lägga ut mycket pengar på dyra fina lätta grejer innan jag vet om jag kommer vara ute speciellt mycket. Kan ju byta upp sig stegvis senare. Vore ju häftigt med ett hilleberg tält, men ej aktuellt just nu.

Som sagt ovan så slipper man bekymra sig för att råka skada eller elda upp något när det knappt kostar något.

Hoppas dock på lite övernattningar i höst och kanske lite vandring längs bergslagsleden. Då kanske man klarar sig med intermediate säcken.

Intressant skrivet av fotografiskt Lasse ovan. Ungefär som jag tänkt mig. Köpte du ett nytt eller begagnat? Det jag kikar på är nytt. Man får ju alltihop för liten peng.

Nån annan av er som prövat eller känt på den vad tycker ni?
Skriv mer åsikter.
Intressant med bu och bä för de här militära grejerna.
Jag har alltid varit gillat militära grejer då jag gillar den sortens kvalitét trots högre vikt. Gillade sovsäck 2000 vi hade i lumpen. Dock kan jag omöjligt lägga 3000 kronor just nu på det sovsäckssystemet.
 
Senast ändrad:
Man behöver tänka på att detta just är ett system, inte bara en säck. Vill du ha något rejäl billig och robust är detta modellen för dig. Rejäla dragkedjor har den och går inte sönder i första taget.

Just sommarsäcken är verkligen väl tilltagen och dessutom skön. Den fungerar ner till ungefär +5 och är kompatibel med GoreTex-överdraget. Sover du i hammock är säcken jättebra om du vill lägga in liggunderlaget inne i säcken, så slipper du att den glider runt.

Systemets svaghet är just vintersäcken som är tung och otymplig.

Låt säga att du köper en syntetsäck längre fram, då har du alltid dels ett överdrag, och sen en vintersäcklösning med hjälp av den rymliga sommarsäcken.

Det finns en hel del recensioner på nätet och de flesta stämmer in i hyllningskören. Många varnar dock för att det finns en hel del förfalskningar på marknaden. Det ska finnas riktiga uppmärkningar på med serienummer.
 
Jag har fått hem säcken/säckarna nu. Är enormt sugen på att testa den.
Verkligen rejäla grejer. Passar min längd också då jag är 174.
Schysst med tre säckar som också går att använda för sig själva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.