Ska vintertälta, söker sovsäck för -20?

Hur går ni in så mycket grejer i en sovsäck? Volymen är ju begränsad sen trycks det bara ihop..
Dubbla sommarsäckar har jag testat och det funkar (förutom när man har vänt med den ena och i den andra, haha! :D ) :)

Jag har börjat ta min extra vida -14 säck ytterst och min 0-säck som täcke inuti, fyller ut säcken perfekt och bara att knöla ner till det område där man fryser, typ mot utsidan av tältet snarare än mot tältkompisen :)

Undertecknad äger sedan länge vintersovsäckar, minskar påtagligt packvolym och frysing ;)...

Fast kanske vill man pröva med något enklare innan man bränner plånboken...en overall kan brukas i två sommarsäckar. Inte optimalt men fungerar för entusiasten.

//J
 
Fjällräven outlet i Örnsköldsvik säljer ut (åtminstone i höstas) Fjällräven Thermo Base -10 för 700kr. Syntetsäck på 3,5kg, finns i lång och kort.

Upper limit 10 grader
t-comf minns jag inte riktigt, men kring 14 grader kanske.
t-limit -20 grader
t-extrem -38 grader har jag för mig.

Jag som väger dryga 95 kg och är 175 cm fick byta till en modell lång, trots att den korta modellen skulle klara av mig med råge.
Jag upplever säcken som aningen trång (om jag ligger på rygg med armarna på sidorna), men då du väger 10kg mindre är det nog inget problem.
Säcken känns kvalitativ.

Kanske ingen "proffssäck", men det är mycket säck för 700kr =)

Slå dem en signal och se om det är möjligt att köpa på distans =)
 
Det är ju inte bara sömnen som kräver vinter eller dubbla sovsäckar, det skall micklas med snösmältning, matlagning och tekniken att äta vid -30 så att man inte äter is och tar bort glädjen med utevistelsen, samt kyler ner sig. Rastplaggen blir volymösa och kostbara. Avdelning 2 och 3 blir besvärligare etc.
Har man inte tränat i hemmaskogarna skall man inte upp i ödemarken och bevisa något. En stugtur har samma dagljus estitikoch betydligt mindre i problempåsen, dessutom blir packningen väsentligt mindre, lättare och billigare.
go tur
 
Hur går ni in så mycket grejer i en sovsäck? Volymen är ju begränsad sen trycks det bara ihop..
Dubbla sommarsäckar har jag testat och det funkar (förutom när man har vänt med den ena och i den andra, haha! :D ) :)

Jag har börjat ta min extra vida -14 säck ytterst och min 0-säck som täcke inuti, fyller ut säcken perfekt och bara att knöla ner till det område där man fryser, typ mot utsidan av tältet snarare än mot tältkompisen :)

Jag undrar oxå hur det går till,är själv 1.80 och rätt bredaxlad då det skulle aldrig funka för mig.. lyckas jag komma i två säckar så skulle jag nog frysa mer än med en säck..

Har en tunn Bergans superlight 8+ som ev skulle gå i om det skulle behövas värme i min Carinthia DEFENCE 4 men har aldrig haft behovet..
 
Det funkar fint och ha en stabil säck och dra ihop den som vanligt och en tunn sommarsäck som täcke över också.

Man får mer loft,mer plats för första klädlagrena och blir mindre krångel.
 
Jag kan varmt rekommendera Alpkits sovsäckar. De är nog bland de mest prisvärda man kan hitta. Jag köpte min som jag tror motsvarar SkyeHigh 800 eller 1000 omkring år 2005/2006 som jag använt vid omkring -15*C, både i tält och snöbivack med mycket goda resultat. Idag skulle jag förmodligen köpt en PipeDream 800.

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16322&category_id=286

http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16417&category_id=286

Mer info om dem: http://www.alpkit.com/sleeping-bags
 
Snabba och utförliga svar här, man får bocka och buga.

Nu framgick det ju inte av vad jag skrev men grejen jag tänkt mig var ju egentligen att kunna vara ute i rejäla minusgrader och känna att det går, det tänkte jag göra mest bara strax utanför en "tillflyktslokal", jag har tillgång till fjällstugor nära bebyggelse och tänkte hålla till utanför en sån så om det skiter sig, blir blött, kallt, tältet brinner upp, motivationen tryter så kan jag helt sonika lufsa hem till stugan. Det var min tanke. Jag behöver inte vara långt från civilisationen för att få vildmarkskänsla, det räcker med att man är i skogen och inte ser bebyggelse. =) Och ärligt talat tror jag inte jag är typen som skulle uppskatta friluftslivet mer än två dagar, det är så skönt att duscha och slå på TVn...

Håller med ovanstående. Om målet är att pröva utomhus i norrländsk vinter något dygn eller två, ta två sovsäckar av enklare typ och komplettera med skoteroverall, tjocka underställ, tröjor...ta riktigt varmt under, uppblåsbart + isolering.

Dessutom: minus 20 är tämligen vardagsmat en vinternatt i Norrland, -30 är inte heller uppseendeväckande. Har du kunskap för att upprätthålla t v m utomhus några dygn då..?

Vad menas med t v m?


Två sovsäckar är väl enklast, billigast och effektivast trots allt ja. Jag har ju en -8 säck så det räcker ju med en till hyfsad som är stor. Det var mest att det hade varit lite roligt att ha en enda säck som verkligen motstår elementen, lite pryltokeri där. Maffiga säckar som http://www.sleepingbags-cumulus.com/Alaska-1300,down-sleeping-bags,8.html verkar ju intressanta, 264 euro verkar ju verkligen prisvärt om den fungerar bra och håller för sporadiskt användande under några år. Knappa två kilo verkar ju inte heller så illa, tror fan den jag har nu väger mer än så.
 
(klipp)



Vad menas med t v m?


(klipp).

Det är annat som ska klaffa än sömnen, som SEobserver var inne på, mat ska tillredas, vätskebalansen och värmebalansen ska upprätthållas för att du ska vara Torr, Varm och Mätt... dvs trivas och fungera utomhus...

Att pröva genom att hålla till i närheten av stuga är klokt val och ger handlingsutrymme. Låter som ett kul experiment :).

//J
 
Av de senaste inläggen tycker jag att projektet verkar lite mer realistiskt än jag uppfattade det i första inlägget - dock tycker jag ändå att du bör pröva all (undantaget sovsäck) utrustning under vanlig svensk sommar. Det är tillräckligt mycket som kan krångla även i plusgrader och om du inte har tokkoll på din utrustning kommer du garanterat att få problem när det blir kallt... Vad har du till exempel tänkt dig för kök? Och hur förvarar du vatten till matlagning och att dricka?
 
Av de senaste inläggen tycker jag att projektet verkar lite mer realistiskt än jag uppfattade det i första inlägget - dock tycker jag ändå att du bör pröva all (undantaget sovsäck) utrustning under vanlig svensk sommar. Det är tillräckligt mycket som kan krångla även i plusgrader och om du inte har tokkoll på din utrustning kommer du garanterat att få problem när det blir kallt... Vad har du till exempel tänkt dig för kök? Och hur förvarar du vatten till matlagning och att dricka?

Känns som en lite tråkig approach att behöva vänta ett helt år innan man kan tälta på vintern, för att man ska testa sakerna på sommaren. Men det kanske bara är jag som känner så?

Försök ta dig ut med nån med lite vintertältarrutin, läs lite trådar här på utsidan och fråga om det är nått, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter, har väl iaf drygt 20 nätter i vintertält dom senaste åren :)
Det är inte bara sovsäck som behövs, men det vet du säkert redan :)
 
Av de senaste inläggen tycker jag att projektet verkar lite mer realistiskt än jag uppfattade det i första inlägget - dock tycker jag ändå att du bör pröva all (undantaget sovsäck) utrustning under vanlig svensk sommar. Det är tillräckligt mycket som kan krångla även i plusgrader och om du inte har tokkoll på din utrustning kommer du garanterat att få problem när det blir kallt... Vad har du till exempel tänkt dig för kök? Och hur förvarar du vatten till matlagning och att dricka?

Tycker att gaskök är lite fjolliga och kommer nog köra på mitt gamla trangia från 60-talet för att laga mat men inte för att försöka hålla värme. För en kväll och natt behöver jag inte mycket vatten så ett par petflaskor som man håller flytande med kroppsvärme räcker gott, sen är det inget problem att tina lite snö (ja, jag vet hur lite vatten det blir av en hel kastrull snö) =). Maten lagar jag till hemma och värmer på köket.

Var sugen på att använda mitt gamla barndomstält med stålstänger och hela den biten av nostalgiska skäl, vi har upplevt en del tillsammans men får väl krypa till korset och köpa ett tält, utan förtält är allt lite för besvärligt.

En fråga skulle vara hur ni bär er åt med kängorna på morgonen, har några gånger tagit på mig kängor som frusit fast i golvet i hallen och det är ju ingen höjdare, borstar ni dem rena från snö och tar ner dem i sovsäcken på morgonen?

Edit: skrev i första inlägget att jag tänkte skaffa ett uppblåsbart liggunderlag istället för det gamla skumgummit. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
Struensee Vintertälta i plusgrader, slaskkaos? Bo och sova 5
Kogoyo kondensering neråt vintertältning Bo och sova 13
brigas vintertälta-planer i påsk Bo och sova 3
x-treme Att Vintertälta Bo och sova 1
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
viktorzenk Söker rekommendation på 3-mannatält Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.