Hennessy Hammock på vintern

Litet indianknep med tarp är att kasta linan för "ridgeline" över en gren och sen linda linan runt stammen till en höjd man når att knyta på. Skönt med ståhöjd under (men kan ju vara nackdel också med horisontellt regn).

DD Tarp XL funger perfekt melllan 2 tält som rastplats också.

92c2412c69e45dc4144943a4986ab3fb.jpg
 
DD hammocks är det inget fel på, dom fungerar bra.
Jag har både Travel och Frontline och måste jag välja tar jag Frontline eftersom den andas.
Travel är vattentät så man kan använda den som nödbivack på marken men med ett groundsheet så funkar det med Frontline också.

Jag ska hämta min DD Tarp XL nu efter jobbet.
Blir perfekt i vinter när det behövs lite mer utrymme.
Sommartid kör jag med en hemmagjord som är 3x3 och det funkar bra.
 
Ok, har varit reggad ett tag men inte skrivit något, och hade väl tänkt mig att snarast skriva en presentation först. Men, i den här tråden känns det som att jag faktiskt har nåt att bidra med också, så here goes:

- Angående sovsäckar i hängmattor: kliv i sovsäcken utanför, dra upp den över kroppen, sätt dig i hängmattan och svinga in benen med sovsäck och allt, så slipper man att behöva kränga på sig säcken liggandes i mattan. Vilket är ett j*vla problem. Det är väl fortfarande inte lika smidigt som att krypa in i den i ett tält (framför allt inte om man som jag använder ett lagan inuti), men betydligt enklare.

- Underisolering: jag har en DD Travel Hammock, vilken har två lager tyg. Detta medför att man kan köra in ett liggunderlag mellan lagren, därmed ligger den betydligt mer regerlig på plats. Jag har precis införskaffat mig ett undertäcke (samma fabrikat - billigt och gjort för att passa ihop) för att testa, men inte haft möjlighet till det ännu. Detta eftersom jag tror att det blir betydligt bekvämare i ett redan oerhört mycket bekvämare system än att kravla på marken.. men som sagt, vet ej ännu. Funkar det bra kommer jag troligtvis uppgradera.

- Någon postade om att det blev blött i mattan, och skulle därför skaffa sig en (ett?) större tarp. Detta har hänt mig också, varvid jag beslutade att byta ut min upphängningsanordning. Jag hade vid tillfället DD:s giganttarp, nedkilad i marken förberedd på storm så att det nästan såg ut som ett tält över mattan, så något regn som kom in från sidorna tror jag bestämt inte att det var, utan mitt vad ligger på upphängningen. Vid ihållande pissande rinner nämligen vatten nedför remmarna som man knyter upp hängmattan med (samma problem tror jag för övrigt kan uppstå med den i överstående inlägg citerade youtube-videon av en kille som snörar upp ett rep i ringar precis vid trädet). Genom att ha ett "brott" för vattendropparna på upphängningsremmarna hoppas jag kunna undvika att de rinner ned i mattan, utan medelst gravitation tar vägen ned på marken istället. Hur man åstadkommer det är upp till var och en - man kan göra en enkel knut mitt på exvis. Jag har skaffat ringar som med rep är direkt vid hängmattan, och som jag hänger upp med nylonband som går runt träden. Vilket för mig till sista punkten:

- Metoden i det nyss nämnda youtube-klippet har ett annat problem som jag ser det, och det är att repet sitter direkt i hängmattan. Således packar man ihop torr hängmatta med eventuellt blöta rep efter en regnkväll. Kanske ett mindre problem (framför allt om man använder ormskinn), men för att absolut undvika risken har jag ordnat ett system som fixerar längre nylonband vid ringar (s.k. "ringbuckle" på andra sidan pölen) som sitter en decimeter från mattan. Tack vare dessa ringar uppnår jag förhoppningsvis både "brottet" för regndropparna, samt att kunna packa blöta remmar nån annanstans än min torra hängmatta. Teoretiskt i alla fall, ty detta är ännu en sak jag inte haft tillfälle att pröva än. Där jag bor finns ingen allemansrätt! :-(

Inget av dessa fem eurocent hade jag kunnat förmedla om jag inte hade läst ofta och mycket på hammockforums.net (är det tillåtet att posta andra forums adresser här?). Jag såg att nån annan nämnde det också, det är en guldgruva för alla som tycker att stenar i ryggen och knästående av- och påklädning är ett aber.

Och därmed var oskulden tagen. Nu kanske jag kan posta lite överallt framöver!
 
K0m4: Vad har du skaffat för ett undertäcke, ett snugpak underblanket?

Jag köpte ett från DD, eftersom i) det är hängmattan jag har, och ii) det kostade mindre än andra jag hade sett vid ett pris på £75.

Hela den här riggen är i stort sett en experimentrigg, eftersom jag inte ville kasta ut pengar på nåt som jag i slutändan inte ville ha. Nu tittar jag runt efter andra grejor, har exvis önskat mig en Warbonnet Blackbird i julklapp av sambon :-D Detta eftersom jag nu vet att det är så här jag vill sova när jag spenderar tid i naturen, så då kan det vara värt att investera lite. DD är en bra hängmatta, men ju rymligare det känns desto bättre och DD känns lite trång ibland för mina 186 cm.
 
Samma här faktiskt. Efter noggrant efterforskande har jag kommit fram till att den perfekta lösningen för mig faktiskt är en Warbonnet Blackbird Double Layer 1.1, med en Typhoon Rainfly från Hennessy Hammocks. Exakt en sån lösning finns faktiskt här. Alternativt skulle jag kunna tänka mig en Clark Jungle Hammock som samtidigt har ett intressant isoleringssystem

Själva tarpen, som borde passa mig perfekt då jag ofta är ute i dåligt väder finns här.

En sån lösning skulle kosta totalt 2300 kr ex moms. Utöver detta har jag samma underblanket som du, Snugpak underblanket som efter test fungerade väl över förväntan.

Vi kanske skulle göra beställning tillsammans? Om min fru sätter sig på tvären skulle jag annars kunna tänka mig att köpa din DD-hammock (Såvida det är en frontline) :)
 
Senast ändrad:
Samma här faktiskt. Efter noggrant efterforskande har jag kommit fram till att den perfekta lösningen för mig faktiskt är en Warbonnet Blackbird Double Layer 1.1, med en Typhoon Rainfly från Hennessy Hammocks. Exakt en sån lösning finns faktiskt här. Alternativt skulle jag kunna tänka mig en Clark Jungle Hammock som samtidigt har ett intressant isoleringssystem

Själva tarpen, som borde passa mig perfekt då jag ofta är ute i dåligt väder finns här.

En sån lösning skulle kosta totalt 2300 kr ex moms. Utöver detta har jag samma underblanket som du, Snugpak underblanket som efter test fungerade väl över förväntan.

Vi kanske skulle göra beställning tillsammans? Om min fru sätter sig på tvären skulle jag annars kunna tänka mig att köpa din DD-hammock (Såvida det är en frontline) :)

:) vore en bra idé om det inte vore för det faktum att i) min flickvän har ett moratorium på inköp av prylar inför julen, så att jag inte ska rusa åstad och handla det hon tänkt köpa i julklapp.. samt ii) jag bor på kontinenten, så vi kan inte frakta ihop ändå.

Du har alldeles rätt, det är snugpaken jag har - trodde det var DD:s egna undertäcke. Kul att höra att den verkar funka bra - jag har svårt att bärga mig till nästa tillfälle jag kan prova. Min DD är en Travel, för jag ville ha vattentätheten om man skulle tvingas ned till marken nån gång. Nu har jag omvärderat det, eftersom jag tror att jag aldrig riktigt skulle befinna mig i den situationen, samt att det alltid går att lägga något - min stora regnponcho exvis - på marken om det behövs.

Jag har efter sommarens experimenterande kommit fram till att nästan den enda anledningen att ha en stor tarp över hängmattan är att få känna sig lite mer "privat". Som regnskydd duger de mindre i princip alltid, utan det är som jag skrev ovan upphängningen som leder ned vatten i kojen. Jag fastnade i en "förstorm" till orkanen Irene i Kanada med hällregn av en sort jag sällan upplevt i två omgångar om vardera en halvtimme, och det vatten som kom in i mattan kom från upphängningen, för hela riggen var totalt omsluten av DD:s 4x3 tarp. Campingplatsen belv totalt översvämmad. Hade jag sovit i tält hade det transformerats till ett badkar, och det var när en mindre flodström började rinna förbi under hängmattan som jag verkligen kom att uppskatta att sova ovan mark...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.