Hennessy Hammock på vintern

Ja, det låter ju precis så som jag har tänkt också. Att ha en underquilt kan ju ge en möjlighet att faktiskt anpassa hammocken till väderleken. en spaceblanket tar ju minimalt med plats i ryggsäcken och kan ju vara ett tillägg om man blir osäker. Jag tänker ändå ha med mig ett liggunderlag för säkerhets skull om det skulle bli svårt att hitta träd som passar.

Med tanke på vikt har jag nu en rätt rejäl vikt i ryggan. Dock, om man tittar på att hammocken väger 860 gr och quilten väger 960 gram har jag ju motsvarande ett tält på runt 1800 gr, vilket inte är så farligt. Sen har jag en sovsäck som väger 4.2 kg men det är ju en helt annan historia. :)
 
Har man en bred sovsäck så kan man ju ju ha hängmattan inne i säcken, kräver givetvis hål för rupphängningsrepet men är en lösning. I och ur är nästa del. Peter T har ristat några rader om det.
Det finns ju varma sovsäckar som väger rimligare. Mitt tvåmannatält väger 900g. Envar blir lycklig på sitt sätt. YMMV
 
Jo, jag har ett tält som väger 900 gr också, fast här är ju andra prioriteringar som gäller. Jag behöver också kunna sova ute i det fria ibland och då är det här sovsäckssystemet faktiskt oerhört prisvärt, kostar under tusenlappen och kan kombineras beroende på årstid. För min del tänkte jag prova de olika delarna separat i hammocken och fungerar den yttersta säcken väl i lägre temperaturer, har jag en oerhört rymlig säck som blir perfekt i hammocken. Enkelt uttryckt får man ju tyngre grejer om man betalar mindre. Precis på samma sätt är det ju med Snugpak underquilten, den väger kilot men med tanke på att hammocken väger så lite tycker jag att detta är acceptabelt. I synnerhet med tanke på att att t ex. en underquilt från Jacks R Better kostar 2500 kr i runda slängar.

Man kanske kan få tag i en riktigt bra lätt vintersovsäck för ca 2000 kr, en hammock för 1700, Underquilt och överquilt för ca 4500. Då har jag fixat ett bra system med mycket låg vikt. Dock, 8200 kr är lite väl overkill för mig som småbarnsförälder med begränsade möjligheter att åka till skogs.
 
DIY är ju modellen i kombination med återbruk när man vill minimera utläggen. Att själv sy quiltar med stuvbitar och syntetullsfoder behöver inte bli så dyrt, min första kostade några hundra i mtrl. Utmärkt vår o höst quilt. Ray Jardine Beyound backpacking samt Anders Js hemsida är väl värda att studera innan man konstaterar att det är för dyrt för budgeten. YMMV
 
Instämmer! Har själv tittat på ganska många olika alternativ vad det gäller DIY, men konstaterar bara torrt att mina sykunskaper och brist på tid ändå sätter käppar i hjulet.
 
Det finns bara ett sätt att bli bättre på att sy, det är att börja. Oblekt lakansväv och trasiga underlakan brukar vara billigt övningsmaterial. Börja med små grejor så hittar du snabbt formen. YMMV
 
Härlig tråd som jag lyckats missa trots att jag är inbiten hängmattesovare.

Förra vintern, som i mångt och mycket var riktigt kall, experimenterade jag med hemmagjorda underquiltar. Jag gjorde dessa av gamla sovsäckar (med elefantfot) utan att för den skull förstöra dem totalt, de går fortfarande att använda just som sovsäckar.

1. Det jag gjorde var att först sprätta bort botten på sovsäcken samt sprätta upp biten som är kvar från dragkedjans nedre del till botten. På så sätt får jag då en i princip fyrkantig bit att jobba med.
2. Sen sydde jag en kanal i botten där jag trädde in en gummilina. I och med att jag sytt en kanal så kan jag, om ,jag vill, dra åt hålet i botten helt och använda den som sovsäck.
3. Jag bytte ut snöret som sitter runt huvan mot gummilina.
4. Jag sydde fast ett par fästen på vardera långsida där jag också fäste gummilinor.

För att få fast den under hängmattan så behöver man någon typ av ridgeline dvs en lina som går från ändarna av hängmattan.
Jag fäste då gummilinorna till ridgelinen i både fot och huvudände och drog igen så mycket som möjligt för att slippa kalldrag. Gummilinorna på långsidorna fäste jag på mitten av ridgelinen för att det inte skulle glipa på sidorna av underquilten.

Jag har gjort så med 2 sovsäckar, en gammal Halti syntet som var graderad till minus 20 samt en av okänt märke som kan ha legat på ca: minus 5.
Den kombinationen av underquilt tillsammans med en gammal Fjällräven Himalaya dunsovsäck tog mig ner till -33,6 grader vintern som var.

Här en liten otydlig bild på mitt koncept........

P1040155.JPG
 
Härlig tråd som jag lyckats missa trots att jag är inbiten hängmattesovare.

Förra vintern, som i mångt och mycket var riktigt kall, experimenterade jag med hemmagjorda underquiltar. Jag gjorde dessa av gamla sovsäckar (med elefantfot) utan att för den skull förstöra dem totalt, de går fortfarande att använda just som sovsäckar.

1. Det jag gjorde var att först sprätta bort botten på sovsäcken samt sprätta upp biten som är kvar från dragkedjans nedre del till botten. På så sätt får jag då en i princip fyrkantig bit att jobba med.
2. Sen sydde jag en kanal i botten där jag trädde in en gummilina. I och med att jag sytt en kanal så kan jag, om ,jag vill, dra åt hålet i botten helt och använda den som sovsäck.
3. Jag bytte ut snöret som sitter runt huvan mot gummilina.
4. Jag sydde fast ett par fästen på vardera långsida där jag också fäste gummilinor.

För att få fast den under hängmattan så behöver man någon typ av ridgeline dvs en lina som går från ändarna av hängmattan.
Jag fäste då gummilinorna till ridgelinen i både fot och huvudände och drog igen så mycket som möjligt för att slippa kalldrag. Gummilinorna på långsidorna fäste jag på mitten av ridgelinen för att det inte skulle glipa på sidorna av underquilten.

Jag har gjort så med 2 sovsäckar, en gammal Halti syntet som var graderad till minus 20 samt en av okänt märke som kan ha legat på ca: minus 5.
Den kombinationen av underquilt tillsammans med en gammal Fjällräven Himalaya dunsovsäck tog mig ner till -33,6 grader vintern som var.

Ser intressant ut Peter! Är som sagt också mycket intresserad av att börja hängmattecampa mer på allvar än de strögånger det har blivit hittills. Skulle du inte kunna snabbt gå igenom lagren du har på bilden i ordning så man lättare förstår konceptet?

Vad jag älskar mest när det gäller hängmattor är hur enkelt och okomplicerat det är. Jag har en hängmatta i tunn nylon som i stort sett går ner i byxfickan. Så busenkelt att snabbt sätta upp och ta sig en vilopaus eller bara hänga i. Man önskar ju att det går att behålla lite av den enkelheten även i mer utsatta vädersituationer.

Sedan tror jag att någonstans så dras det en gräns mellan "tältsovare" och "hängmattesovare". Det handlar om ett personligt val grundat på mer subjektiva argument. För min del så kan marksovare säga vad de vill, jag kommer ändå alltid att tycka det är skönare att sova i en hängmatta än på marken.

/Kalle
 
Intressant Peter, kul med verkstad och test i riktig kyla :).

...vill minnas att jag sett en bild någonstans där brukaren slagit upp systemet inuti en rymlig sovsäck. Får lov att leta i gömmorna efter en kandidat...

//J
 
Friktionen eller bristen på den är avhängigt av tågdiametrarna, låsningen kommer av tåg mot tåg, när ego var ung och fixig gjordes en hängmatta med 3,4 mm perlontåg, de hade inte fungerat i den visade lösningen, 7mm eller grövre borde fungera utmärkt.
 
Ser intressant ut Peter! Är som sagt också mycket intresserad av att börja hängmattecampa mer på allvar än de strögånger det har blivit hittills. Skulle du inte kunna snabbt gå igenom lagren du har på bilden i ordning så man lättare förstår konceptet?

Vad jag älskar mest när det gäller hängmattor är hur enkelt och okomplicerat det är. Jag har en hängmatta i tunn nylon som i stort sett går ner i byxfickan. Så busenkelt att snabbt sätta upp och ta sig en vilopaus eller bara hänga i. Man önskar ju att det går att behålla lite av den enkelheten även i mer utsatta vädersituationer.

Sedan tror jag att någonstans så dras det en gräns mellan "tältsovare" och "hängmattesovare". Det handlar om ett personligt val grundat på mer subjektiva argument. För min del så kan marksovare säga vad de vill, jag kommer ändå alltid att tycka det är skönare att sova i en hängmatta än på marken.

/Kalle

1. Det silvriga är en hemmagjord hängmatta med den blå Fjällrävensovsäcken inuti.
2. Lagret utanför, det mörkblå, är den tunnare underquilten
3. Det röda lagret är den yttre, tjockare underquilten
4. Längst ut är ett blått undercover. Den blev dock ingen succé. Jag satsade på ett vattentätt undercover men när temperaturen steg så bildades kondens mellan undercovern och den yttersta underquilten

Intressant Peter, kul med verkstad och test i riktig kyla :).

...vill minnas att jag sett en bild någonstans där brukaren slagit upp systemet inuti en rymlig sovsäck. Får lov att leta i gömmorna efter en kandidat...

//J

Det har jag också testat. Men jag lyckades inte hitta någon bra sovställning eftersom det blir trångt och man måste ligga i hängmattans längdriktning. Då ligger man som en banan och det är inte skönt. Men om man har en tillräckligt stor sovsäck skulle det nog funka. Men nån sån har jag inte hittat ännu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.