Hennessy Hammock på vintern

Har testat!

Har själv en Hennessy Hammock och testat den nu i över ett år i olika situationer.

Förra året var jag på min årliga kanotpaddling i norska Femundmarka i slutet av september och temperaturen kröp ner till -8 på natten.

Hade armens vintersovsäck, har köpt till underlagsdelen till hammocken och använder en folie filt alltså en "räddnings filt" under som reflekterar värmen uppåt. Denna variant förespråkas även av Hennessy själv och fungerade helt utmärkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164640830

Använde samma system i år men det var varmare nu och var tvungen att öppna sovsäcken för att inte flyta bort!

Som vanligt under vinter övernattning så gäller ju att vara skapligt nyäten och springa sig lite varm innan man lägger sig så att man inte lägger sig kall..

Som tips kan även nämnas att jag testade kemiska värme kuddar som man lägger mot bröstet.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164720728

Finns även en större modell som har tape på ena sidan. För mig vart detta allt för varmt.

Systemet med värmepåsar har NATO testat i arktiska förhållande och då användes liknande påsar med tape som dom fäste utanpå understället, två fram på bröstet och två bak på ryggen, testerna visade att soldaterna kunde jobba tom utan handskar i -40 grader.

Är otroligt nöjd med min Hennessy Hammock!!
 
Undertecknad har aldrig sovit i hängkoj i kyla...skulle dock tro att ett lufttätt skikt ska sitta utanpå hängkojen för att det ska bli riktigt effektivt, vindavkylning blir en faktor som man aldrig behöver tänka på som marklevande varelse.

...själv har jag funderat på att testa mitt dunexped i kojen och på vintern...än så länge mest en teori, det kan falla på att det blir otympligt...tanken är att det ändå är ca 9 cm mellan utsidan som kyls av och insidan...med tjocka exped...

//J

Fast det som kyler i en hammock är ju vinden såvitt jag förstår istället för markkylan, och då borde det i min bok ett lager GoreTex motverka kylan väl?
 
Har själv en Hennessy Hammock och testat den nu i över ett år i olika situationer.

Förra året var jag på min årliga kanotpaddling i norska Femundmarka i slutet av september och temperaturen kröp ner till -8 på natten.

Hade armens vintersovsäck, har köpt till underlagsdelen till hammocken och använder en folie filt alltså en "räddnings filt" under som reflekterar värmen uppåt. Denna variant förespråkas även av Hennessy själv och fungerade helt utmärkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164640830

Använde samma system i år men det var varmare nu och var tvungen att öppna sovsäcken för att inte flyta bort!

Som vanligt under vinter övernattning så gäller ju att vara skapligt nyäten och springa sig lite varm innan man lägger sig så att man inte lägger sig kall..

Som tips kan även nämnas att jag testade kemiska värme kuddar som man lägger mot bröstet.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164720728

Finns även en större modell som har tape på ena sidan. För mig vart detta allt för varmt.

Systemet med värmepåsar har NATO testat i arktiska förhållande och då användes liknande påsar med tape som dom fäste utanpå understället, två fram på bröstet och två bak på ryggen, testerna visade att soldaterna kunde jobba tom utan handskar i -40 grader.

Är otroligt nöjd med min Hennessy Hammock!!


Hade du inget liggunderlag?
 
Oj, många hängsovare! Kul att byta lite erfarenheter.

Det är nog framförallt luften under dig som kyler, inte så mycket vinden i sig. Därför systemen som skapar en liten luftficka under tycks fungera så bra.

Edit: Kan kanske vara lite tydligare: Det som gör en sovsäck varm är ju att den skapar ett luftbindande lager runt din kropp. Detta luftlager värms upp av din kroppsvärme, och håller dig varm. Utan sovsäcken skulle din kroppsvärme istället ledas ut i all luft runtomkring dig, kallt! När man lägger ett liggunderlag mot marken så blir det en effektivt isolering så att din kroppsvärme inte leds ner i marken. Tyvärr leder väl luft värme mycket bättre, så i hängmattan räcker det inte med ett vanligt liggunderlag. Att trä en sovsäck modell större utanpå hela puppan bör vara en lösning. Då får du ett isolerande lager utanför sovsäcken som förhoppningsvis gör så att luften som värms upp av din kroppsvärme stannar nära din kropp. Hade jag haft en andra sovsäck så är det nog så jag tror att den bäst skulle användas för värmens skull.

Se bild: http://www.tothewoods.net/ImagesStayWarm/MM-CrazyCrib-Ponderosa-Foot.jpg
 
Senast ändrad:
Jag kollade på Supershelter och tyckte helt enkelt att det verkade för bökigt. Det tar lång tid att sätta upp och dessutom verkar det vara ganska skrymmande i ryggsäcken. Fast jag kan såklart ha fel, har aldrig ens hållit i ett supershelter så det är mest en kvalificerad gissning. Dock, om det funkar och man dessutom inte behöver ha med sig ett separat liggunderlag mer än det som följer med systemet kanske det kan vara något ändå.

Finns det verkligen inget annat sätt än att köpa ett sånt system eller att trä en gigantisk sovsäck över hela hammocken för att kunna avnjuta en vinternatt i Hennessy Hammock?
 
Köp en UQ (under quilt) bara. Det är en halv sovsäck kan man säga som du hänger under hammocken. Tar 2 min extra att hänga upp.

Har du ingen bra sovsäck sen tidigare - köp en top quilt i stället för en sovsäck. Det är helt enkelt den andra halvan av en sovsäck (läs motsatt under quilt) och fungerar som ett täcke.

En sovsäck i hammock är ganska meningslöst eftersom du komprimerar hela loftet iaf och du är inte medvändare i en hammock (iaf inte jag) - som vänder dig med sovsäcken. Du har alltså mest nytta av ovandelen så därför passar en top quilt bra.

Sammantaget tar inte en under quilt och en top quilt mer plats än en sovsäck.

Finns många fabrikat och återförsäljare. Jag har en "The Nest" från Jack r Better. Just den modellen har en öppning i botten precis som vissa Hennessy hammocks och är smidigt bara därför.
 
Ok! Det där låter ju faktiskt ganska optimalt och dessutom inte speciellt krångligt heller. Det där med med att en top quilt och en under quilt landar på totalt 4500 kr var däremot ett lite större dilemma. Att övertala frugan till att köpa en Hammock var lite komplext, fast att köpa det här kräver nog en något större insats från min sida. :) Om vi nu leker med tanken på att jag köper en under quilt, vad behöver jag då i sovsäcksväg för att klara -10?
 
Grymma pengar att köpa färdiga grejer..! Sovsäck hade du ju redan, om du bara stänger den till hälften så kan du ha den som ett täcke/quilt.
En underblanket går lätt att fixa utav en gammal sovsäck, leta på nån loppis eller Myrorna.
Klipp till den som du vill ha den och fålla, trä i gummicord i fållen längs med hela långsidorna som du fäster i linan till hängmattan.

Gammal sovsäck, gummicord och nån timme vid symaskin borde bli flera tusen att spara.

http://youtu.be/e-fNrVhxEXg
 
Fast det som kyler i en hammock är ju vinden såvitt jag förstår istället för markkylan, och då borde det i min bok ett lager GoreTex motverka kylan väl?

Markyla är annorlunda, ingen vind som byter ut varm luft mot kall. Däremot ökar den avkylning som kommer av direkt kontakt med marken. Tror tillverkarnas lösningar är korrekta, alla vinterskydd till hängmatta jag sett ser ung. likadana ut...samma princip.

/J
 
Både hängmatte sovning och att göra en upphöjd A-frame till sin nätsäng har samma avkylnings problem på undersidan. Det stilla nattdraget transporterar bort värmen och tillför hela tiden ny kall fugtig luft.
Lösningen i bägge fallen är skapa en dragfri låda runt den sovande och speciellt undersidan.
När vi prövade olika system var en öppen sovsäck under och en öppen sovsäck över det som gillades bäst. Slutsatsen blir ju att det man vinner i bäddlätthet äts upp av sovsäcksvikterna.
Till specialquit avdelningen kom vi aldrig men de jag träffat som har, Sydamerikanska officerare och US dito, hade brukat och båda erfarenhetsgrupperna föredrog att kunna bo i tält när terrängen så medgav.
Men i terräng där du måste sova ovanför marken, brukar inte nattron vara påträngande. YMMV
 
Senast ändrad:
Visst, jag kan köpa vad som är optimalt, alltså en sovsäck under upphängd, och att problemet är löst. Men vad jag är ute efter vad det gäller en hammock är ju själva enkelheten. Om jag köper en hammock, syr en överquilt och en underquilt, tar med mig hammocken sätter upp den och meckar på allt som behövs för att inte frysa, vad har jag då vunnit?

Såklart är det väldigt skönt att sova i en hammock, där finns helt klart en stor vinst. Jag tänkte hålla folk uppdaterade i vilka slutsatser jag drar här och hur jag väljer att gå vidare. Mina förutfattade meningar än så länge är dock.

1. Ganska meckigt att sätta upp (än så länge, med knopar, sträckningar osv)
2. Oerhört bökigt att krångla sig i och ur sovsäcken väl inne i hammocken (har en hammock utan dragkedja)
3. Kall på senhöst och vinter.
4. Om jag väljer att göra en underquilt, har jag alltså med mig en och en halv socksäck med mig förutom själva hammocken. Om jag inte gör det behöver jag alltså ha med mig fler än ett liggunderlag eller ett väldigt brett för att inte frysa.

Ok, några reflektioner så långt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
mazzej Clark Jungle Hammock eller Hennessy Hammock? Bo och sova 8
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
xstaystrayx Underquilt till Hennessy Safari Azym Zip Bo och sova 1
vindman Hennessy Hammocks via England Bo och sova 11
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.