Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring

@Familjen F: tack för info! Hur många sov ni i tältet? Upplevde ni den som "tillräckligt stor" för er? Var sitthöjden inne i tältet OK? Regnade det när ni var ute? Upplevde ni kondens? Var det sommar/fjäll? Känns absiden "stor" nog?

Ledsen, många frågor, men vetgirig. :) Man ser bara måtten på en skiss, men svårt att föreställa sig hur det är på riktigt.

Ja, den är nog det lättaste tältet jag hade i min lista, en klar fördel!

Undrar över hur kvalitén är vs pris på de billigare jämfört med de dyrare. Läste ex detta test (http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457153.ece) där Akka fick "bäst i test", och Fjellheim "rekommenderas". (Båda fick dock 5/6 i totbetyg)

Det enda negativa jag läst om Fjellheim är att myggen tar sig igenom myggnätet och att det finns vissa som har problem med tältpinnar som går sönder. Vet dock inte om detta bara är "måndagsex" eller "äldre modeller"...

Hej!
Vi var två vuxna och två barn (152 & 133 cm). Vi var i skogsmiljö, men den enda platta ytan var en berghäll, så det blev lite si och så med sträckningen av tältet... Vädret var fint, så jag vet inte hur det funkar i regn, med kondens osv.

Utrymmet i absiden och sitthöjden i innertältet kändes riktigt rymligt. Liggbredden kändes inte så stor som jag hade hoppats, men tältet var ju inte optimalt uppsatt, så det berodde nog mest på det.

Vi fick inte besök av några mygg inne i tältet. Stängerna var tunna och lätta, men klickade i varandra väldigt lätt. Dock medföljer extra stångdelar, ifall olyckan skulle vara framme.
/Jessika
 
Holmeslet

I din situation hade jag också övervägt Holmeslet Explorer.
Det väger 6,7 kg i 1-absidsversionen. Enligt tillverkaren kan man reducera vikten med upptill 400g om man byter ut markpinnarna i duraluminium till pinnar i vanlig aluminium. Vikten blir då ungefär densamma som för Zirkon light+innertält.
Listpris 8450,- NOK.
 
Bergans Wiglo ???

GetOut har bra pris å de verkar jäkligt mysiga, men lite tunga

Sant. Tittat lite på den. Lite tung i förhållande till sovutrymme, plus att man inte kan elda i dem? Men den ser väldigt mysig ut, bättre takhöjd än tunneltält. Tittade även på Hillebergs Saititis, men då handlar det om en helt annan prisgrupp iofs. :)
 
Nå, beställt någon kåta ännu? :)

Jag är nyfiken!

Jag kontaktade Tentipi, de hade inte uppdaterat deras fynd-lista på länge, så den jag tittat på fanns inte kvar. :-/
Men ca en timme senare fick jag ett mail att de hittat en Zirkon 5 lätt på lagret! Jag väntar dock fortfarande på svar om vad det är för årsmodell, vad som ingår och framför allt, pris...de visste inte i fredags em.

I helgen har jag tejpat upp 5:ans yttermått i vardagsrummet...drömde lite. :) Den kändes väldigt stor. Men det är klart, det tillkommer sluttande väggar etc, men ändå.
 
I din situation hade jag också övervägt Holmeslet Explorer.
Det väger 6,7 kg i 1-absidsversionen. Enligt tillverkaren kan man reducera vikten med upptill 400g om man byter ut markpinnarna i duraluminium till pinnar i vanlig aluminium. Vikten blir då ungefär densamma som för Zirkon light+innertält.
Listpris 8450,- NOK.

Vad bra, ännu mer att välja på...tyckte det var svårt nog tidigare. ;-)

Den såg klart intressant ut, påminde lite om Wiglo/Saitaris. Jag gissar att det inte går att elda i denna heller, hittade inget på deras sida.

Från början var vikt väldigt viktigt, tyckte jag. Men har gett lite avkall på det för att istället satsa mer på de sociala bitarna, dvs bättre plats i tältet. Samt möjligheten att elda i det.

Men det är inte så att vi bestämt oss till 100% ännu...tyvärr.
 
Beställt!

Ok, nu har jag beställt ett Zirkon 5 lätt + Inner 5 Comfort!
Direkt från Tentipi, de hade en kombo för 8900:-, årsmodell 2009, demo-ex.
Har jag tur hinner den komma innan helgen. :)

Funderar på att beställa en Hekla 7 också. Eller finns det bättre alt? (om man vill kunna bära + ha öppen eld) (Jo, känner till Bushbuddy)

En annan fråga; man ser på många bilder att det sticker ut "pinnar" från mittstången, där det hängts lampor etc. Är detta något som medföljer? Ngt man kan köpa? Eller ska man tillverka det själv..?

Bilder som det här gör ju inte lusten mindre heller... :)

http://www.flickr.com/photos/pharus_store/5516159139/
http://www.flickr.com/photos/pharus_store/5516746960/

Jag tackar ödmjukast för all hjälp! Återkommer säkert med fler frågor.
 
GRATTIS!!!

Bra val! Gällande mittstången så funkar den runda delen från en avgasklämma. 2 såna och lagom längd gängstav med dubbla muttrar. Ingen lättviktare men billigt och enkelt. Annars har Du ett tips här:
http://www.sportogfiske.no/index.ph...rod_name=T%F8rkestativ%20i%20st%E5l&startrow=

Gällande eldstad skulle jag köra på Hekla 7. Jag har en dito 30 men då har jag en 9 b/p. Funkar utmärkt. Inte billigast men smidig.

En kåtaträff i höst/vinter/vår? Vi diskuterar vidare i "kåta-tråden". :)
 
Du säger väl till när kåtan kommit och Du satt upp den?!?!?! ;)

Självklart! Hade hoppats få den innan helgen, vilket jag inte fick. :-( Kommer säkert på måndag "bara-för-att". Men då ska den sättas upp iaf!

Nästaföljande två helger har jag andra aktiviteter jag inte kan hoppa av, så kan ta ett tag innan jag får prova den "på riktigt". :-((

Hur går/gick det förresten för dina "4 fullvuxna karlar som vandrar runtikring Keb"? Nöjda? Besvikna?
 
Helsport Dividal

Helsport Dividal Pris 3999:- Mycket Kåta för pengarna...

Till tillverkarens sida: http://www.helsport.no


1049971_1_medium.jpg


"Helsport Dividal är en stor och rumslig åttakantad lavvo som är en special version av Helsport Rainguard. Den är producerad i flammhämmande behandling. Dörröppningen har dragkjedja med klaff och flammhämmande myggnät. Helsport Airflow II ventilation och utvändigt regulerbar topphatt säkrar ett bra klimat i tältet även vid eldning eller användning av kamin."

Källa: http://www.xxl.se
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
holetaker Sommarsovsäck för större Bo och sova 2
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Yonaz Större sovsäck Bo och sova 15
S Johansson Större campingtält? Bo och sova 4
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.