Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring

Vi vill ut och vandra, och tälta.
- Vi är oftast 3 pers (2 vux, 1 barn 3 år), men ibland någon vuxen och/eller barn till.
- Vår, sommar, höst gäller (just nu iaf...vem vet om man får mersmak?)
- Skog (mest), fjäll (lite) och skärgård (enstaka).

I princip bara en rygg fri, så lätt tält (det ska ju vandras lite också).
Handlar oftast om 2-3 nätter, kanske någon gång 1-veckas-tur, om möjligt.

Vandrar en del, dock "aldrig" tältat, så har inte bra koll.

Har surfat omkring och läst tills ögonen blöder, men kan inte bestämma mig/oss. Så har ringat in vad jag tror vi vill ha:

Bergans Compact 4
Fjällräven Akka R/S 4
Helsport Fjellheimen Camp 4
Hilleberg Nallo GT 4

(Arctic Alpine WBT 4?)

och en "outsider" som känns ganska lockande med det höga taket etc:

Tentipi 5 lätt (Zirkon/Onyx), eventuellt med innertält?

Men hur fungerar en tältkåta uppe i fjällen när det börjar blåsa upp..?
Och lite orolig för vikten, iofs väger 5 Zirkon + inner "bara" ca 6kg. Men de andra tälten ovan är lättare. Gissar att det är mer skrymmande också?

Tyvärr verkar det vara svårt att hitta dessa tält uppställda någonstans. Och Tentipi/kåtor verkar inte finnas någonstans i butik uppställt? Så svårt att "prova" själva.

För tillfället lutar det åt ett Akka R/S 4 då den verkar ha störst utrymmen av tälten ovan? Eller Bergans Compact, billigare, men lägre och mindre absid. Är Fjällräven värt de extra tusenlapparna?

Kan någon hjälpa mig att stilla min beslutsångest? Eller få mig att komma på andra tankar? :)
Tack på förhand!
 
Vi har köpt ett Helsport (efter tips här). Vi har tyvärr bara hunnit använda det en enda natt, men det verkar helt ok! Botten känns tunn, men det läckte inte in, och nästan all smutsen på undersidan ramlade av så fort man lyfte upp tältet, trots att det var blöt mark. Jag tror det är ganska mycket lättare än Akka.
 
Vi köpte oss ett Nallo 4 GT denna sommar och är väldigt nöjda med det köpet. Vi är två vuxna och 3 barn i åldrarna 6 mån, 3 år och snart 5 år. Gott om utrymme i tältet och den stora absiden är för oss oslagbar då vi har vagn med oss. Kan varmt rekommendera ett Nallo 4 GT.
 
Senast ändrad:
Klart Du ska köpa en kåta! Blir det för "tungt" kan Du skippa innertältet och vips så kan Du elda inne i kåtan och Du har framförallt ståhöjd i mitten. Bara en sån sak. Vinden klarar den utmärkt.

Orkar Du kan Du plöja följande: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644

Finns en 5a lättviktskåta uppsatt på GetOut (tror jag). Ring och kolla.

Lycka till!
 
Fjellheim

@Familjen F: tack för info! Hur många sov ni i tältet? Upplevde ni den som "tillräckligt stor" för er? Var sitthöjden inne i tältet OK? Regnade det när ni var ute? Upplevde ni kondens? Var det sommar/fjäll? Känns absiden "stor" nog?

Ledsen, många frågor, men vetgirig. :) Man ser bara måtten på en skiss, men svårt att föreställa sig hur det är på riktigt.

Ja, den är nog det lättaste tältet jag hade i min lista, en klar fördel!

Undrar över hur kvalitén är vs pris på de billigare jämfört med de dyrare. Läste ex detta test (http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article457153.ece) där Akka fick "bäst i test", och Fjellheim "rekommenderas". (Båda fick dock 5/6 i totbetyg)

Det enda negativa jag läst om Fjellheim är att myggen tar sig igenom myggnätet och att det finns vissa som har problem med tältpinnar som går sönder. Vet dock inte om detta bara är "måndagsex" eller "äldre modeller"...
 
Nallo GT

@abumosmar: det låter riktigt bra! Ja, jag tror nog inte att ett Hilleberg är ett dåligt köp. Frågan är bara om det är värt alla tusingar extra... :)

Har ni varit ute i "lite sämre väder" med den? Typ regn och lite vind.

Det är skönt att höra att ni fick plats 2 vux + 3 barn (+packning och barnvagn), med tanke på att i min lista så är det Nallo GT som är minst (sovutrymme + absid). Det är svårt att veta om det är en så stor skillnad på ex 4.3 m2 mot 4.8 m2 i verkligheten.

Ditt och Familjen F svar gör att jag nog snart avskrivit Akka-tältet. Dess fördel var ju att det hade störst sov- och absid-utrymme (på pappret iaf). (Om ingen Akka-ägare kan göra ett inlägg som övertygar mig om annat vill säga... ;) )
 
Har bytt från ett Hilleberg Staika till en Tentipi Zikron 5 lätt och är väldigt nöjd.
Utrymmet är ett stort plus,tex att kunna stå upp raklång,att kunna elda är ett annat plus,är det dåligt väder så det bara att tända en brasa och hänga upp kläderna på tork,grilla korv och spela kort medans man väntar=)

En kåta tål bra mycket mer vind och oväder än ett "vanligt" tält.

Jag ångrar inte att jag bytte!
 
Kåta

Klart Du ska köpa en kåta! Blir det för "tungt" kan Du skippa innertältet och vips så kan Du elda inne i kåtan och Du har framförallt ståhöjd i mitten. Bara en sån sak. Vinden klarar den utmärkt.

Orkar Du kan Du plöja följande: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644

Finns en 5a lättviktskåta uppsatt på GetOut (tror jag). Ring och kolla.

Lycka till!

Hehe, tack för den länken du... :) Har skummat den lite, men hittade inte så mycket om just vandring med en kåta? Däremot hittade jag att någon tyckte att en "5:a" kanske var lite för liten för en familj på 2+2..? Har du någon erfarenhet från detta? Funkar det med 2+2 i en femma + packning?
Ser att även Bergans har Lavvo, 4-6 pers. Den verkar ha större yta än Tentipis, men finns inte med innertält...men det kanske inte behövs? Å andra sidan väger Bergans med golv lika mycket som Zirkon med inner.

Jag är helt på det klara med kåtans fördelar, därför jag funderar på en. Det skulle vara skönt att slippa krypa omkring. Det känns också som ett mer socialt alternativ.
Men det känns som man vill ha innertält mot alla blodsugare etc...de kan vara riktigt störande. Samt mot fukt/kondens..?

Jag antar att du menar i Bodafors? Ligger en bit härifrån, men kör iofs förbi där några ggr per år...dock mitt i natten...

Gah! Det var meningen att ni skulle göra mitt beslut enklare, inte svårare! ;-)
 
Tentipi 5

Har bytt från ett Hilleberg Staika till en Tentipi Zikron 5 lätt och är väldigt nöjd.
Utrymmet är ett stort plus,tex att kunna stå upp raklång,att kunna elda är ett annat plus,är det dåligt väder så det bara att tända en brasa och hänga upp kläderna på tork,grilla korv och spela kort medans man väntar=)

En kåta tål bra mycket mer vind och oväder än ett "vanligt" tält.

Jag ångrar inte att jag bytte!

Ah, perfekt! Det är sån här erfarenhet jag hade hoppats få höra om! Så nu överfaller jag dig med lite frågor, ledsen. ;-)

Vandrar du med din Tentipi? Upplever du det som mycket tyngre/otympligare än Staika? Hur många brukar ni kunna sova i den bekvämt? Kör du med eller utan innertält/golv?
Vilka miljöer har du testat den i?

Jag har läst en del foruminlägg om "skräcknätter" då det sett kåtor blåsa bort i vinden och människor som håller i mittstången för glatta livet, medan de i deras tunneltält knappt märkt att det blåser. Det är väl bl.a. såna inlägg som gör mig lite nervös (förutom vikt/storlek att bära).
Inte för att jag tänkt vara ute i extremväder, men ifall man blir överraskad etc.
 
Är det inte bråttom så kan jag återkomma när mina scoutvänner (4 fullvuxna karlar) ska vandra med en Zirkon 5a runtikring Keb. De åker om ett par veckor. De kommer köra med innertält.
 
Är det inte bråttom så kan jag återkomma när mina scoutvänner (4 fullvuxna karlar) ska vandra med en Zirkon 5a runtikring Keb. De åker om ett par veckor. De kommer köra med innertält.

Jag hade själv hoppats vara på tur om några veckor. :)
Men jag antar att de redan har torrkört tältet? Dvs provlegat alle man samtidigt med "all" packning för att vara säkra på att få plats..?
Erfarenheter om detta hade varit intressant. Dvs om de upplevde det som trångt etc.

Men erfarenheten de får efter vandringen hade också varit intressant att ta del av, även om jag hunnit köpa ett annat (tunnel)tält. Det kanske sporrar mig att i så fall köpa en kåta iaf...eller precis tvärtom. :)
 
Ifall du bor nära norrköping så kan testa min tentipi om du vill.

Jag hade den på senaste vandringen, men då i skog. Det var klart trevligt att kunna elda på kvällen, men då vi bara var två så kändes den lite väl tung (kan ha och göra med att jag också bar med mig en hennessy hammock :) ). Vi körde utan innertält, vilket funkade fint för oss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
holetaker Sommarsovsäck för större Bo och sova 2
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Yonaz Större sovsäck Bo och sova 15
S Johansson Större campingtält? Bo och sova 4
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...