Vem luras?

Fjäderlättarna har ju faktiskt försökt att definiera vad som är lätt.
3 för 3, 7 för 4 och vad det nu har varit för varianter.
Så det ser jag som klara gränser. Bär man tyngre så är man inte lättpackare, då har man bara en vanlig trevlig fjällupplevelse.
 
Fjäderlättarna har ju faktiskt försökt att definiera vad som är lätt.
3 för 3, 7 för 4 och vad det nu har varit för varianter.
Så det ser jag som klara gränser. Bär man tyngre så är man inte lättpackare, då har man bara en vanlig trevlig fjällupplevelse.

Ett tag var det ju t.om. diskussioner om att auktorisera lättpackare med tygemblem. (jmfr med de ringklockor som leprasjuka tvingades bära)
 
Betyder det per automatik att Fjällklubbsmärke ALLTID står för UT(e) bärare?

FRs satsning på lättvikt på 60-70 talet fimpade redan då 10 kg på min rygg...men måhända var det luring nr1?
 
Jag har kört UL, inte på vandring men väl på inlines- och MTB-touring. Där har det varit ett måste för att lyckas med/njuta av färden.
Funkar såklart det också, även om jag upplever att man blir mer begränsad i vad man "kan" göra vid sidan av den huvudsakliga aktiviteten(begränsat med förstärkningskläder/vädertålighet etc). För vandring så accepterar jag några fler kilon på ryggen som ett rimligt pris för mer flexibilitet i mitt agerande.
Men samtidigt så finns det ju en del kilon och liter som jag inte alls saknar, När jag bytte bort gamla vintersäcken Carry Combi mot en som kanske har 1/3 av packvolymen och halva vikten men samma(kvarvarande) komforttemperatur t.ex . så var det ju bara goda sidor med det bytet.

Och det är egentligen där jag hamnar, lättare prylar med "fullt" bibehållen funktion - Visst, gärna. Men att byta tält mot tarp eller sovsäck mot quilt - nja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sletten Så luras vi Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.