Vem luras?

Gemensam branschstandard!

Ringde till företaget Hilleberg tidigare idag och frågade hur de ställde sig till en gemensam branschstandard för vilka kriterier som måste uppfyllas för att kalla ett tält 3-säsongs,4-säsongs,Fjälltält,Expeditionstält osv..
Killen jag pratade med fann resonemanget intresant....
Man skulle tex. kunna:
-vindtunneltesta tältetmodellerna från alla sidorna,i olika hastigheter beroende på vilken "klass"man vill typa tältet i.
-Sprinkler vattna tälten olika mycket och länge,beroende på "klass"
-Utsätta tälten för olika stark UV-strålning beroende på...

Vad Tälten väger och vad de är ämnade för blir förhoppningsvis tydligare med en klass indelning.
Har man rent mjöl i tältet /(påsen) vad skulle en seriös tälttilvekare vara rädd att förlora...
Lanserar en tälttillverkare en 4-säsongs mod. som är 1kg lättare än alla andra i samma klass,sätter den ju ribban för övriga....
Sen kan man ju alltid diskutera avskrivningstiden på sitt tält tex. vad har jag betalt v/s hur länge håller det?-hur mycket kommer jag använda det?-på vilket sätt kommer jag använda det? osv..
-imorgon kommer jag ringa fjällräven för att höra hur de ställer sig ifrågan...

återkommer...:):)
 
Jag kan gilla tänket men har problem med att de som inte vandrar lätt insinueras att vara lite tokiga, okunniga, bakåtsträvande och trygghetsnarkomaner osv. Alla vandrar ju inte på högsommaren här i norden och en del fiskar, jagar eller klättrar och bär tyngre därför. Personligen är inte UL-dunjackor och Cuben Fibre-prylar nåt för mig. När jag väl köper en friluftspryl vill jag att de ska hålla länge och klara lite glödsprätt och bus med hunden m.m.
 
måste inte de extrema förespråkarna finnas för att driva tanken framåt och utmana det traditionella.. jag kommer aldrig att bli UL men jag kommer aldrig någonsin att bli UT igen, jag tänker som herr Rundberg, rätt utrustning till rätt sysselsättning. Tack vare de fjäderlätta så tänker jag varje gång jag byter en detalj, ersätter eller köper ny.. behöver jag verkligen denna, finns den som lättare version och passar den mig, kan jag använda den här till mer än en uppgift osv.
 
Jag har faktiskt sett Jörgens föredrag och det var bra och inte särskilt fördömande eller hånande alls mot mer traditionell packlista. Det var en hel del tips om lättare ryggsäckar och annat. Det är här på Utsidan som det blir lite pajkastning åt båda hållen ibland. Tänk om inte tungpackare fanns som motpol och bromskloss, då skulle ju fjäderlättarna blåsa bort på fjället till slut.
 
Jag kan gilla tänket men har problem med att de som inte vandrar lätt insinueras att vara lite tokiga, okunniga, bakåtsträvande och trygghetsnarkomaner osv.

Nja, tänk så här:

De som vandrar lätt sällan har gjort det från början.

När man då börjar vandra lätt (och inser att det fungerar jättebra) så infinner sig ju frågeställningen: Varför har jag inte gjort så här från början? Varför har jag blivit itutad att en rygga för en vecka i fjällen MÅSTE väga 30 kg?

Och man inser: Jag har blivit lurad! Och antagligen är många andra också lurade!

Så "missionen" blir ju då inte "ni är dumma som låter er luras" utan mer "jag var också lurad tidigare, men har insett det".


Det går att dra paralleller till andra diskussioner, om helt andra ämnen. Ett typexempel som går att hitta här på Utsidans forum är menskoppen. En tämligen röd tråd i de diskussionerna är att de som inte provat är skeptiska och de som har provat kommer aldrig byta tillbaka.


Av nån anledning så är vi människor rätt duktiga på att ta åt oss "sanningar" från fel håll. Jag läste häromdagen en intressant artikel på Systembolagets hemsida om sake. Den inleddes med "Förmodligen kan du tre saker om sake. Glöm dem! Det uttalas inte med betoning på sista bokstaven, utan "sacke". Det är inte ett brännvin. Och nej, den trendiga drycken måste inte serveras varm - oftast dricks den kall."
 
Frågan är var de där inläggen om att man måste bära 30 kg står? Länka gärna. Det känns som en myt som gärna hålls vid liv för att lättpackning ska framstå som en otrolig ny uppfinning. Jag ser inte såna inlägg och ändå läser jag massor här. Däremot tutas vi i att tro att det är så att man ska ha blytung packning. Känns lite som TV-shop "- Åh, titta vad tråkigt det är med 35 kg i säcken men nu kan du, just du, gå med 10 kg utan att tumma på något! Köp bara den här boken så lär du dig hemligheterna.". Vad är fel på en vanlig ryggsäck och kängor. Just ja, det ska ju vara Salomon Tech Amphibian på sin höjd annars orkar man inte lyfta benen :)
 
Frågan är var de där inläggen om att man måste bära 30 kg står? Länka gärna.
Jag har inte sagt att de står här. När jag "lärde" mig det så fanns inte ens Internet (det är ju 25 år sen). Och självklart så vägde packningen på min första fjällvandring drygt 30 kg vid start. Det gjorde att jag helt tappade lusten att fjällvandra.

Det är så att säga "gamla sanningar" som lever kvar. Men jag vill minnas att det faktiskt finns en tråd här som citerar nån skrift från Friluftsfrämjandet, Fjällsäkerhetsrådet eller nåt sånt om fjällvandring. Och går du ut på stan och frågar 10 valfria personer så tror jag inte att genomsnittet kommer att hamna på 15-20 kg direkt.

Man kan ju vända på det och fråga: Om folk tycker att 15 kg är en lätt packning, vad är då en normal packning? 17 kg? 20 kg? 25 kg?
 
Nja, tänk så här:

De som vandrar lätt sällan har gjort det från början.

NEWSFLASH!!!

Nyss inkomna uppgifter antyder att utvecklingen har gått framåt, friluftsvärlden som vi känner den idag kanske inte alltid varit densamma...tänk vilken grej...återkommer i senare sändningar med ytterligare uppgifter när vi vet mera...
 
Det går att dra paralleller till andra diskussioner, om helt andra ämnen. Ett typexempel som går att hitta här på Utsidans forum är menskoppen. En tämligen röd tråd i de diskussionerna är att de som inte provat är skeptiska och de som har provat kommer aldrig byta tillbaka.

En röd tråd i tråden om menskoppar?:)
Det är nu av största vikt att varna för att borra hål i menskoppen för att göra den lättare. Det kan försämra funktionen avsevärt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sletten Så luras vi Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.