Tältnyheter från Northstar!

Hej,

Tänkte höra om det är någon här som har hunnit sätta ett Veloce i test ännu. Finns ju väldigt ont om info om tältet på nätet...

Fördelar och nackdelar vore trevligt att få läsa om. Samt om det levt upp till de förväntningar folk har haft.
Northstars rek pris är vad Hilleberg och Helsport tar för sina resp varianter. Så spelar det i samma liga, kvalitets- och funktionsmässigt?
 
Lite kort så kan jag säga att jag hittills är väldigt nöjd med mitt tält.
Har sovit i den en natt, men inte hunnit hårdtesta den än.
Har aldrig ägt en hilleberg, så kan inte jämföra kvalitén

Plus :

+pris
+vikt
+ventilation
+Bra kvalité i sömmarna
+hela högra sidan på inner tältet är myggnät = väldigt bra ventilation
+bra utrymme för en person

Minus :

-ganska liten absid, men däremot bra med utrymme om man sover en person i tältet
-inget myggnät på yttertältet uppe på topp-ventilen, tycker detta är lite irriterande
-Inget myggnät vid fotänden på innertältet (dock behövs det kanske inte då hela högra sidan är av myggnät)
- skulle kunna ha bättre design på taket. Tror att snön lägger sig på taket och "rinner" inte av, har dock inte tältat på vintern med veloce



någon som har testat veloce vid lite hårdare väder ? Är det bättre att ha baksidan mot vinden eller fotändan ? Känns som att tältet tål vinden bättre om baksidan är riktad mot vinden.... stämmer det ?
Kan tänka mig att taket trycks lätt mot innertälet vid hård vind framifrån. Har lite svårt att få riktigt bra spänn på taket. Kanske jag gör något fel ?


/Samuel P
 
Så här löste jag problemet med färgen på tältpinnarna. Nu ska man väl förhoppningsvis inte behöva tappa bort de så lätt

4e45134f-bf36-9f79.jpg
 
Jag tältade nära Kebstationen för nån vecka sen, och ett WBT3 stod uppställt en bit bort.

Det såg fint ut, men efter en regnig natt konstaterade jag att tältet skulle ha behövt spännas upp ganska rejält för att inte se så hängigt ut.

Min tolkning var att ytterduken kanske töjer sig när den blir blöt - vilket i och för sig inte är ovanligt. Nån som har erfarenheter av detta?
 
Angående myggnät i fotändan

Innertältet kan alltså öppnas i fotändan men då är det helt öppet, alltså inget myggnät där?
 
Jag tältade nära Kebstationen för nån vecka sen, och ett WBT3 stod uppställt en bit bort.

Det såg fint ut, men efter en regnig natt konstaterade jag att tältet skulle ha behövt spännas upp ganska rejält för att inte se så hängigt ut.

Min tolkning var att ytterduken kanske töjer sig när den blir blöt - vilket i och för sig inte är ovanligt. Nån som har erfarenheter av detta?

Jag hade ett WBT2 med mig ut på en tur under förra och förrförra veckan, då jag hade en rejäl regnnatt, och jag upplevde exakt det som du skriver om. Efter några timmar med mer eller mindre kontinuerligt regn fick jag gå ut och efterspänna, varefter det höll fullgott sträck ända tills jag tog ned det på förmiddagen.
 
Jo... frågan är väl egentligen om det sackar lite "normal" eller om väven är lite "tunn".

Jag hade samtidigt i Keb ett Keron som har gamla väven, Kerlon SP, som är både tung, kraftig och stum. Det var dock uppsatt med relativt få linor, och bara till lösa stenar, ingen tältspik, men det spände jag också upp lite i regnvädret.

Det WBT3 jag såg var väldigt tjusigt uppsatt först och såg sedan rätt sorgligt ut - men troligen hade även de lite begränsade möjligheter till markförankring i den steniga marken.
 
Ja, den tunnar silnylonväven töjer sig...

...när den blir blöt...

Sen efterspänner man och när det torkar blir tältet som ett trumskinn ;o) ... så då får man slacka.
JAG tror inte det har att göra med WBT-tälten utan just väven. Nylon är "hygroskopiskt" (suger åt sig vatten) i varierande grad beroende på nylonkvalitet (kommer inte ihåg i detalj om det var 6,6-nylon som var värst och 12,12-nylon som var bäst, och vilken nylonkvalité som används i kvalitativa tältvävar vet jag inte).
Jag undrar om inte "baslägertält" ofta har polyesterväv istället... drar inte åt sig vatten och tål UV bättre, men är tyngre för samma rivstyrka (Kerlon SP är en polyesterväv... hade jag i mitt gamla Tarfalla åxå ;o)

Nåja

Uppsättning av tält (och speciellt nylontält) är bara första steget i uppsättningen... sen skall det efterspännas/justeras med jämna mellanrum... så är det bara...

Spännande
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1102 Tält från Northstar Bo och sova 134
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.