Tältnyheter från Northstar!

Mitt paket kom inte idag :/ Väldigt tråkigt, skulle ha behövt tältet i stockholm.
Så tyvärr kan jag inte ta bilder förräns nästa vecka :(
 
Nu har jag fått mitt Veloce-tält. För er som är intresserade av vikt kan jag meddela att mitt vägde 1635 g med alla påsar, stormlinor och 7 markpinnar. Ser fint ut. Provar i fält antingen i natt eller nästa natt. Frun tvingar jag med också så man vet hur det funkar för två.
/Mange
 
Här kommer en bild på Veloce-tältet. Observera att det blåste ordentligt när bilden togs, så det brukar inte se så uppblåst ut. Provsov det natten mellan fredag och lördag. Jag tycker det verkar vara ett kanontält. Men man ska klart inte kräva att det är något extra utrymme för två personer. Det fungerar dock helt okej för mig och min fru. Bra sitthöjd. Enda detaljen som jag tycker är dum är att det i ventilationen vid fotänden är myggnät endast i yttertältet. Vore klart mer logiskt om myggnätet var i innertältsdelen. Med 6 V-pinnar till stormlinorna och 2 trådpinnar till huvudänden tycker jag man får en riktigt bra uppsättning även vid ruskig väderlek.
 

Bilagor

  • Tält.jpg
    Tält.jpg
    65.1 KB · Visningar: 1,316
idag fick jag mitt tält. Dom skickade ett orange fast jag ville ha grönt :/ lite tråkigt.
jag tror nog att jag behåller den ändå, har redan satt upp tältet och knutit dit stormlinorna.

Jag satte upp den i vardagsrummet med lite böcker osv så jag fick ingen spänn på tältet, de blev väldigt hängigt. Men jag håller med stormange om att det skulle ha varit bättre med myggtält på inner-tältet vid ventilationen i fotänden, det la jag märke till direkt.

Annars verkar det vara ett kanontält som några redan har sagt :)
 
Här kommer en bild på Veloce-tältet. Observera att det blåste ordentligt när bilden togs, så det brukar inte se så uppblåst ut. Provsov det natten mellan fredag och lördag. Jag tycker det verkar vara ett kanontält. Men man ska klart inte kräva att det är något extra utrymme för två personer. Det fungerar dock helt okej för mig och min fru. Bra sitthöjd. Enda detaljen som jag tycker är dum är att det i ventilationen vid fotänden är myggnät endast i yttertältet. Vore klart mer logiskt om myggnätet var i innertältsdelen. Med 6 V-pinnar till stormlinorna och 2 trådpinnar till huvudänden tycker jag man får en riktigt bra uppsättning även vid ruskig väderlek.

Tack för bilden ! För mig ser det ut som hela innertältsdelen, åtminstone sedan tills dören, är enbart myggnät ?

E
 
Tack för bilden! Ser ut att vara ett bra och prisvärt tält för sommarhalvåret. Men det blir nog ordentligt tajt för två fullvuxna karlar. Att laga mat med packningen i absiden är ju inte att tänka på om man inte är ensam och knäpper loss lite av innertältet. Akto är något bredare på mitten och klart rymligare per person så Veloce bör nog klassas som ett 1,5 pers tält:
veloce1.jpg
hilleberg_Aktoskiss-s.gif

Med högre höjd, rakare sidor och längre mellan båge och fotända får vinden lättare grepp om duken än på tex Akto. Så letar man ett vindtåligt fjälltält som även funkar vintertid är tex WTB 2 ett bättre val.
 
idag fick jag mitt tält. Dom skickade ett orange fast jag ville ha grönt :/ lite tråkigt.
jag tror nog att jag behåller den ändå, har redan satt upp tältet och knutit dit stormlinorna.

Jag satte upp den i vardagsrummet med lite böcker osv så jag fick ingen spänn på tältet, de blev väldigt hängigt. Men jag håller med stormange om att det skulle ha varit bättre med myggtält på inner-tältet vid ventilationen i fotänden, det la jag märke till direkt.

Annars verkar det vara ett kanontält som några redan har sagt :)

Nu har jag fått mitt gröna tält :) Northstar skickade ett nytt tält direkt och en returfraktsedel så att jag smidigt kan skicka tillbaka det orange tältet =) Riktigt bra service!

Jag försökte slå upp den i vardagsrummet, det var väldigt knepigt och svårt, men kul :)

Jag fick ingen som helst spänn på duken med mina böcker som tältpinnar, men här kommer ändå några bilder.

Jag tycker att det är lite tråkigt att det inte finns myggnät på toppventilen. Ringstind har myggnät på toppventilen. Jobbigt med en massa mygg som kommer innanför ytterduken som sedan blir mos när man packar ner tältet :p haha

Det är bra att det är myggnät på ytterduken i fotändan, men känns kanske lite dumt att det inte är det på toppventilen :/
Ang att det saknas myggnät på innertältsduken vid fotänden som vi pratade om så tror jag inte att det blir något problem eftersom i princip hela högra sidan av innertältet är av meshnät, så jag tror att ventilationen är riktigt bra ! Men visst hade det varit bra med myggnät ÄVEN på innertältsduken i fotändan.

Ska sätta upp tältet imorgon och sova i den, säg till om ni vill ha bilder på något speciell del av tältet :)
 

Bilagor

  • 2011-04-21 17.54.25.jpg
    2011-04-21 17.54.25.jpg
    36.5 KB · Visningar: 1,015
  • 2011-04-21 17.47.46.jpg
    2011-04-21 17.47.46.jpg
    34.4 KB · Visningar: 996
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1102 Tält från Northstar Bo och sova 134
jezz Skall jag köpa Ferret 1 ifrån Northstar? Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.