Lurad på blocket / täta golv

Jag har naturligtvis gjort bort mig.

Jag nappade på en annons med en bild på ett Hilleberg Keron 4 i dagens utförande. Annonstexten var följande: Obetydligt använt. Nypris 8800:-. Annonsörens pris var 3000:-. Vanligtvis ligger på de väl på 5-6000:- begagnade. Jag ringde och annonsören sa att det var ett sådant tält som på bilden och att det låga priset berodde på att de var mitt i en flytt och att tältet inte blir använt. Jag slog till över telefon då det var 170 mil mellan säljaren och mig.

Tältet skickades till mig och det visade sig att det var ca 25 år gammalt Keron 4. Utöver det är inte mycket sig likt med tältet på annonsbilden. Tältväven är en annan, storleken en annan, tältstängerna är av glasfiber i stället för aluminium mm. Dessutom har nypriset på säljarens tält
aldrig varit 8800:-. Däremot är nypriset på tältet på bilden i annonsen 8800:-. Jag tog för givet att det därför var ett sådant tält det handlade om. Klantigt.

Jag kände mig lurad och tog kontakt med säljaren och bad om att få häva köpet då jag anser att hon hade sålt mig ett annat tält än det hon refererade till i annonsen (köplagen §18). Säljaren vägrade och menade att hon varit ärlig. Hon hade fått pengarna innan jag sett tältet.

Jag har varit i kontakt med ett flertal jurister som samtliga menar att jag har rätt, men pga det låga beloppet är det ingen idé att driva saken vidare. Jag bestämde mig att försöka sälja tältet för att få igen så mycket som möjligt. Men jag ville inte lura på någon tältet på samma sätt jag hade blivit lurad och satte ut en helt sanningsenlig annons och blev erbjuden 1800:-. Jag hade letat länge och ville hitta ett bra tält billigt. Nu skulle mitt tältköp börja på minus 1200:-, inte bra...

Därför väljer jag att behålla tältet som är i mycket bra skick och i princip oanvänt. Det enda felet är att golvets polyuretanbeläggning har åldrats och blivit dålig. Detta hoppas jag kunna fixat.

Har någon erfarenhet av det här?
Golvtätning

Eller har någon något annat tips på golvtätning, utan att lämna iväg tältet för att få ett helt nytt golv insytt?

Jag skriver också det här för att påminna om hur enkelt det är att bli lurad när man köper saker begagnat över internet. Det har blivit upp till köparen att se upp så han/hon inte går på en nit.
Tråkigt, men tänk på det.
 
Mycket tråkig historia...det goda är att jag har en bekant som har ett exakt likadant keron (med fiberstänger) som han sover i de flesta nätter under högsommaren (för att hans stuga är för varm)...det har han gjort i säkert 10 år och tältet håller forfarande!

Jag skulle kontakta hilleberg direkt och rådfråga, de brukar vara hjälpsamma. Produkten du hänvisar till känner jag inte till men jag har använt andra produkter av Mcnett som varit bra.
 
Du behöver inte vara ledsen. Keron 4 är ett jättebra tält, även om det är 20 år gammalt. Det spöar lätt vad du får för 3000:- om du köper ett nytt, i alla fall om allting är helt. Min farsa har ett likadant och det är still going strong. Skulle inte tveka att ta det på vilken sorts tur som helst.

Täta golvet tycker jag inte du ska göra, skicka istället in det till Hilleberg och få ett nytt insytt. Det är förvånansvärt billigt. Använder man tältet mycket brukar det bli slitet och bytas ut var 5-10 år. Om det bara läcker fläckvis kan du smeta på silikon, men då ska det bara vara små läckor. Det finns ett tätmedel som jag vet funkar, men det jag tror inte att det går att hitta i Europa längre (PolyCoat). "Impregnering" (Nikwax mm) funkar inte. Produkten du länkar till vet jag inget om, men det står "worn areas", dvs inte hela golvet. Sök på Trailspace och andra amerikanska sidor.

Passa samtidigt på att kolla att dragkedjorna löper som dom ska, annars kan du även få dom bytta, eller beställa nya löpare. På yttertältet är det heller inte alltför svårt att byta själv.

Var glad att det var ett Hilleberg, då har du i alla fall bra service!
 
Tack för era uppmuntrande och hjälpsamma svar!

Jag ska ta kontakt med Hilleberg och fråga om kostnad för att få ett nytt golv insytt.

En annan sak är tältbågarna. Mina är av glasfiber och jag funderar på att byta dem mot aluminium av två skäl. För det första är sektionerna 52 cm långa och för det andra så är de ganska knöliga att få in och ut ur kanalerna eftersom de har utanpåliggande muffar. De är dock spänstiga och känns inte på något vis gamla. Glasfiberbågarna väger ca 750 gram. Dagens Keron är något större än mitt och därför passar inte dess bågar mitt tält.
Har någon tips på var man kan hitta bra kundanpassade aluminiumbågar billigt? Helst skulle jag vilja att sektionerna inte var längre än ca 40 cm.

Vi har bevattnat tältet rejält i trädgården för att säkerställa yttertältets vattentäthet. På ett ställe droppar ytterst lite vatten genom en söm. Där är ingen skada, men det kan man väl täta med seam sealer?

/daniel

Det känns samtidigt synd att behöva byta ut golvet då det undertill ser oanvänt ut - inga märken överhuvudtaget. På ovansidan är dock beläggningen förstörd/torkad.
 
Senast ändrad:
Golvbyte

Jag träffade för några år sedan en kille som skickat in sitt 20-25 år gamla Hillebergs tält till Hilleberg för golvbyte. Jag kommer inte ihåg hur mycket/lite han betalade men jag reagerade över att jag tyckte det var billigt, för att inte säga skitbilligt.
Jag skulle ta telefonen och ringa Hilleberg och fråga hur mycket dom vill ha för ett glovbyte.
Per
 
Aluminiumstänger borde du kunna köpa via Hilleberg. Kolla vilken längd du har så går det nog att köpa i liknande längd, sen är det bara att såga av en sektion så att längden blir exakt. Så gjorde jag när glasfiberstängerna på mitt tält gav upp efter en blåsig natt. Aluminiumstängerna som jag köpte då var lätta att fixa till rätt längd. Nu var det över 10 år sen jag gjorde det köpet men det bord gå att köpa stänger även nu. Det kanske går att köpa stänger i välsorterade utebutiker också.
 
Aluminiumstänger borde du kunna köpa via Hilleberg. Kolla vilken längd du har så går det nog att köpa i liknande längd, sen är det bara att såga av en sektion så att längden blir exakt. Så gjorde jag när glasfiberstängerna på mitt tält gav upp efter en blåsig natt. Aluminiumstängerna som jag köpte då var lätta att fixa till rätt längd. Nu var det över 10 år sen jag gjorde det köpet men det bord gå att köpa stänger även nu. Det kanske går att köpa stänger i välsorterade utebutiker också.

Det finns även på Shelby.fi
Men.. i Keron 4 är det väl 3 bågar och dom kostar ju säkert 500 pix styck..
Don't fix it if it aint broken. :)
 
Jodå, Hilleberg säljer tältstänger. Enligt listan ska du ha stänger som är 368cm till Keron 4. Kostar 470-535kr styck beroende på tjocklek.
 
Då måste jag kapa dem eftersom de nuvarande är kortare. Innertältet på de gamla keronmodellerna är 200x210 cm istället för dagens 210x220 cm. Jag har inte mätt bågarna än, men jag kan tänka mig att det handlar om 10-15 cm och funderar på om inte den avsågade sektionen får sämre "svikt". Egentligen bör man, har jag läst, ta lika mycket på varje sektion.

Jobbigt och trist om man betalt 3000:- för ett gammalt tält och 470:-x3 för nya bågar och kanske 1000:- för ett nytt golv. Ändå blir det kanske så...
 
Menom glasfiberbågarna är hela finns det ingen större anledning att byta ut dom. Men golvet bör du ju få tätt. Det borde gå att göra en blandning av silikon och ren bensin som du stryker ut. Jag har använt det på min hemmagjorda tarp och det är lätt att stryka ut och det blir vattentätt.

Men testa gärna på en liten del av golvet innan du testar på hela......
 
Menom glasfiberbågarna är hela finns det ingen större anledning att byta ut dom.

Det är visserligen sant, men de är ruskigt långa.

Angående golvet tänker jag rådfråga Hilleberg och antar att de rekommenderar ett nytt golv. Men de kanske kan ge råd om hur man rengör/tar bort rester från den gamla beläggningen och ifall materialet i golvet inte är kompatibelt med vissa ämnen. I så fall kan jag försöka mig på lite kemiexperiment innan jag skickar iväg tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.