tält eller bivacktält.

Ok
Bryggor, båtar mm omfattas ju inte av allemansrätten. Det kan vara värt att märka då de flesta inte verkar veta det.
 
när det gäller att gå själv så är nog tält lite för stor för ensama som är på tur.
därför går ja till bivacktält istälet för att ha med tält som väger mera.
nu undrar jag hur många där ute som använder bivacktält istället för tält?

Vilken "boutrustning" jag använder, beror på årstiden och på vart jag befinner mig. Under sommaren så använder jag mig av ett enmanstält, HB Soulo. Detta beror helt och hållet på myggplågan. Tältet använder jag också på fjället under samtliga årstider. I skogen, under hösten, vintern och våren så använder jag mig av en sk tarp och sovsäck. Detta gillar jag mest då det ger mig en underbar frihetskännsla.

"Puppor" och bivacktält har jag ingen erfarenhet av men funderat på dessa i bland. Jag tror att det blir ett för begränsat utrymme om man t. ex. vill hålla sig "inomhus" en regnig dag och bara slappa. Jag inbillar mig också att kondensfukten kan bli ett problem i puppor och bivacktält. (Ni som har erfarenhet får gjärna rätta mig om jag har fel!)
 

Nu var det ganska länge sen du skrev det där, och jag sitter och funderar på att beställa en sån. Jag har knappt hittat ett test av den där de inte bara har skrivit samma som på Carinthias hemsida, The perfect sniper bivy bag... osv.
Jag läste din recension av den men den var också gjord för ganska länge sedan.
Har du den kvar? Håller den fortfarande?
Är/var du nöjd med den efter en tids användning?
Om du inte har den kvar, varför gjorde du dig av med den? Var det något som gick sönder eller var det något annat problem med den?
Hur funkar de där fästena till liggunderlaget och har du några tips om vilket man ska ha eller räcker det om man skär till ett vanligt av cellplast?

Tack.
 
Jack Wolfskins Gossamertält är ju ett rätt bra alternativ - ligger runt 1,4kg och som en stor limpa i hopackat.

Köpte mina 2008 och dom håller - tältbågar har man ju gått av,lite eldat mygg innernät och så.
Men det är vårdlöshet som orsakat det.
Det som efter några hundra nätter är bortskavt till stora dela är pu beläggningen i botten.

Regnäta är dom - har suttit 36 timmar inregnad i ett sånt och druckit groggar - typ 40-50mm.
Ja det höll tät och var sömntätat med medföljande grejer.

Är man vig och under 180 kan man kanske klä på sig där inne - men då menar jag verkligen vig.

Fungerar på vintern - dock är inte duken på alla ställen möjlig och dra ned till marken så snödrev kan ge problem men har grävt ned det lite och kört..

Man får väl dom för en bit ovanför 1000 spänn
 

Bilagor

  • gossamer.jpg
    gossamer.jpg
    123.2 KB · Visningar: 2,358
Jack Wolfskins Gossamertält är ju ett rätt bra alternativ - ligger runt 1,4kg och som en stor limpa i hopackat.

Köpte mina 2008 och dom håller - tältbågar har man ju gått av,lite eldat mygg innernät och så.
Men det är vårdlöshet som orsakat det.
Det som efter några hundra nätter är bortskavt till stora dela är pu beläggningen i botten.

Regnäta är dom - har suttit 36 timmar inregnad i ett sånt och druckit groggar - typ 40-50mm.
Ja det höll tät och var sömntätat med medföljande grejer.

Är man vig och under 180 kan man kanske klä på sig där inne - men då menar jag verkligen vig.

Fungerar på vintern - dock är inte duken på alla ställen möjlig och dra ned till marken så snödrev kan ge problem men har grävt ned det lite och kört..

Man får väl dom för en bit ovanför 1000 spänn

Låter som ett bra alternativ...
känner du till någon nätbutik som säljer detta tält? helst svensk eller utlänsk inom EU med snabb frakt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
jffoto Övernatta i bil, tält eller stuga? Norgeresa Bo och sova 22
Punktkarlsson Tält - Vaude eller Jack Wolfskin? Bo och sova 0
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
sebkar Nät eller ej i tält? Bo och sova 13
såg Tält eller Vindskydd Bo och sova 17
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
johnliungman Erfarenheter av primus tält bifrost h6 eller y6 Bo och sova 6
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Vildmarkarn Tält 4-bikers eller andra tälttips? Bo och sova 3
ekaflnoren Helsport Vidda Light 3 Camp eller förslag rymligt bra tält? Bo och sova 1
Kanii Tält eller hängmatta? Bo och sova 17
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
wallyvirginia Tält från Halti, bra eller dåligt? Bo och sova 5
Hacke Liggist Tält eller hängmatta på Gotland? Bo och sova 6
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
kalle1969 Hilleberg rött eller grönt tält! Bo och sova 135
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
nallaq Helsport ? eller Hilleberg tält Bo och sova 1
oskarlin Tält - billiga eller dyra? Bo och sova 63
vandranders Tätare tält eller sovsäck? Bo och sova 12
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
overkligheten Exped Orion, grymt tält eller? Bo och sova 3
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
emparasso Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket? Bo och sova 6
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
rikardhellqvist RP-tält, bra eller dåligt? Bo och sova 0
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.